isolering av motorutrymme?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
sunkmarkus
Posts: 60
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
Location: Lund

isolering av motorutrymme?

Post by sunkmarkus »

Ska det vara någon isolering på insidan av motorhuven, eller ska den vara helt kal?
Tycker min motor låter ganska mycket inne i kupen, minns inte det från tidigare. Kanske bara ska kolla över isoleringen runt om i kupen också, lika bra..
Nån som har gjort nåt bra som de kan dela med sig av?
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det skall inte vara någon isolering på insidan av huven. Däremot borde en dylik isolering hjälpa till att dämpa ljudet in till kupén då det skulle absorberas en del ljud där i så fall.

Ljudisoleringen in till kupén går att förbättra, men var försiktig med torpedfilten om den är i bra skick och din bil har något som helst original-värde för dig eller din omgivning. De är svåra att få tag på och i princip hela instrumenteringen måste tas bort för att den skall kunna monteras enl. original (även rattstång).

Du kan dock kompletteringsisolera med nåt bra material från bil/båt-affär, biltema eller liknande. Torpedväggen och torpedsidorna (framför A-stolpen).
sunkmarkus
Posts: 60
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
Location: Lund

Post by sunkmarkus »

Bilen är inte original, och jag köpte den så. Mina intentioner är _inte_ att få den i originalskick, bara att få den i ett skick som passar mig (varliga och funktionella, gärna tidstypiska modifieringar). (ett smyginlägg om originalamazoners modifiering eller ickemodifiering blev det visst)

Men. Jag vet alltså inte om torpedfilten är original, har inte heller kunskapen att avgöra det. Vad jag vet är att någon har satt in liggunderlag på sidorna framför dörrarna, så intentionen har funnits där innan iallafall.

Men det är de där isoleringsplattorna från typ biltema jag tänkte använda iallafall. Får se hur långt det räcker med motoruhuven, annars får jag väl forska vidare. Allt jag vill ha är en behagligare förar- och passagerarmiljö =)
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Post Reply