Väldigt varmt

Moderatorer
Post Reply
J-h:n
Posts: 16
Joined: Thu Jun 03, 2004 4:27 pm
Location: Göteborg

Väldigt varmt

Post by J-h:n »

Lagom till sommaren börjar det kännas besvärande varmt i kupén. Jag skulle tro att värmeventilen har fastnat i öppet läge. Innan jag tappar ur kylvattnet och kollar kan det ju vara lönt att fråga om någon vet om en trasig värmeventil brukar gå att laga eller om det bara är att köpa en ny för över 900 kronor? Eller kanske en bättre begagnad? Fast om de brukar gå sönder är det ju lika bra att köpa nytt.
P22134VD. Gyllengul.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Dessa brukar gå att laga. Annars kan du ta en från en nyare Volvo och ändra så den passar, det är betydligt billigare.
AVG
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Om du ska plocka isär den så var försiktig, för det är två delar som sitter ihop med hjälp av fyra små öron. Dessa går lätt av. (egen trist erfarenhet) Jag kände mig lite spendersam och köpte en ny, och det känns rätt bra nu så här efteråt. Annars kan du ju koppla ihop de två slangarna som går in-ut ur värmepaketet med ett litet kopparör. (egen roligare erfarenhet när det läckte in glykol i bilen) :idea:
Så länge det är sommar så kanske du klarar dig med att värmen alltid är avstängd.
-anglofil-
J-h:n
Posts: 16
Joined: Thu Jun 03, 2004 4:27 pm
Location: Göteborg

Post by J-h:n »

Mja, det blir bra varmt även med fläkten avstängd. Det ska ju vara viss ventilation då också, och nu är det bara varmluft som ventileras in. Något måste göras. Jag tror att jag plockar isär ventilen och tittar först (inget är ju förlorat om den går sönder ännu mer), och får jag ingen ordning på eländet blir det kanske en ny dyr ändå. Det är trots allt väldigt trevligt med NOS-detaljer.
P22134VD. Gyllengul.
J-h:n
Posts: 16
Joined: Thu Jun 03, 2004 4:27 pm
Location: Göteborg

Post by J-h:n »

Ursäkta, Henke, jag läste ditt inlägg slarvigt. Du menar förstås att man ska koppla förbi värmeventilen med ett kopparrör så att det inte kommer in någon värme alls i bilen. Och det kan man förstås göra, fast det blir ju en tillfällig nödlösning. Och även sommarnätter kan bli rätt ruggiga ibland...
P22134VD. Gyllengul.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Det är absolut en nödlösning, men en fiffig sådan när frugan har tagit den sista tjugan och ungarna vill ha glass... 8)

Jag försökte laga min som var gräsligt korroderad och otät med en ny o-ring, värmelim, och allt som fanns tillgängligt, men det enda som hände var att den läckte lite mindre. Det slutade med att det blev en ny, och även om det sved lite så är det onekligen så att det funkar perfekt nu. Bättre än någonsin faktiskt.

Förresten, inte tusan behöver du tappa ur vattnet! Det räcker ju med att dra av slangarna fort och hålla dem högt.
-anglofil-
mikael
Posts: 157
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:12 pm
Location: värnamo

Post by mikael »

hej jag skulle föreslå att ta ett rör med en kran på. då kan du höja och sänka värmen har det själv i min bruksbil. det funkar skitbra......... :wink:
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Krångla inte till det, ta från en 740 det är inte svårt att sätta dit en sådan, billigt och bra.
AVG
J-h:n
Posts: 16
Joined: Thu Jun 03, 2004 4:27 pm
Location: Göteborg

Post by J-h:n »

Arne: Ventil från en 740 låter som ett vettigt alternativ. Vad behöver ändras för att den ska passa?
P22134VD. Gyllengul.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Montera den bara på slangen som har gått till den gamla ventilen. Ev. får du ändra längden på wiren från reglaget som går till ventilen. Då kommer det att gå reglera värmen inifrån kupen med originalreglaget.
AVG
Amazon ankan
Posts: 11
Joined: Sun Mar 28, 2004 1:37 am
Location: Linköping

Post by Amazon ankan »

Sitter en vanlig ballofix-kran i motorutrymmet på min.
Lite krångel när man ska vrida på/av värmen men funkar... Sommar = av
Vinter = på
Alt:Kallt - PÅ Varmt - AV
Gammalt är ALLTID äldst!
-64 Mattsvart m. röda flames
Post Reply