Däckval och hastighetsmätaren?

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
thunderbolt
Posts: 26
Joined: Thu Jul 12, 2007 8:34 pm
Location: Klippan

Däckval och hastighetsmätaren?

Post by thunderbolt »

Jag har tänkt köpa några ny fina fälgar 17"x7" verkar som en bra fälgstorlek har jag kommit fram till, men sedan är det ju viktigt att få rätt däck så hastighetsmätaren inte blir helt utflippad! Men då uppkommer nästa tanke i mitt huvud, med original fälgar och däck tycker jag att mätaren ändå visar ganska fel, tror ni man skulle kunna justera det med hjälp av att anpassa däckstorleken så att mätaren skulle visa mer exakt?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Däckval och hastighetsmätaren?

Post by Lars Bd »

Naturligtvis går det bra, hastighetsmätarvajern ska göra 640 varv/registrerad km på senare bilar (65?-70) och det ska du sikta på med däcksvalet. Om du drar av 2-3% på vald profil stämmer rullningsomkretsen ganska bra. Exempelvis så om du väljer 80 profil är rullningsprofilen 80*0,98 och vid 35 profil 35*0,98. Däcket trycks ihop 2-3% vid belastning, dessa siffror är framräknade av mig med uppgifterna i en 140 instruktionsbok som grund och kan naturligtvis ha en stor felmarginal på däck med 35 profil.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Däckval och hastighetsmätaren?

Post by Hasse63 »

Här kan du jämföra originaldäck med andra http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply