Så bygger du ljud i en Amazon

Moderatorer
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re:

Post by K_arlstrom »

OrreBorre wrote:Var det den där ljudtävlingen i Älvsbyn ihelgen? :)
Japp, en hemlighet är att alla andra byggt bara för att spela högt ;P

Aggro wrote: hei!
har du fått bagasjerommet ditt tett du?inge vannlekkasjer?

riktigt snygt rom du hadde baki =)

unnskyld min svorsk^^

Angående din svorska, så är det lugnt :D Njae tätt och tätt, jag tvärkastade ihop allt och tätade med silvertejp, måste plocka bort det och göra det ordentligt.. blir förhoppningsvis nästa vecka !
Tackar tackar, är ganska nöjd själv, det var inte så svårt som man kan tro :)


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Högtalare fram

Post by Rappel »

Anton wrote:Såhär kan man tydligen också montera högtalarna fram. Hittade bilderna på nätet för länge sedan. Verkar rätt fiffigt, men hur ljudet blir vet jag inte. Sedan verkar det ju rätt trixigt att få till plattan som högtalarna sitter i.
Image

Image
undra va han har använt sig av när han byggt den där plattan? nogon som vet va man ska använda sig av för matiall och tjocklek? skulle även vara kul att veta hur han har monterat fast plattorna! tacksam för svar :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re: Högtalare fram

Post by alfert »

Rappel wrote:undra va han har använt sig av när han byggt den där plattan? nogon som vet va man ska använda sig av för matiall och tjocklek? skulle även vara kul att veta hur han har monterat fast plattorna! tacksam för svar :wink:
Vil nok tro at han brukt spon, mdf eller finèr plate, 6-10mm er nok passe! Vannfast finèr er veldig stivt så den er nok grei og bruke til slikt, men den kan gi litt dårlig lyd, grunnet resonanser og slikt , da er det bedre og bruke mdf og heller stive den av godt rundt omkring, mdf er lettere og bearbeide men den må males da den trekker fuktighet.
Ser han har skrudd den fast godt i underkant av dashbordet, men det er nok brukt noen vinkler i bunnen av plata også...
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Så bygger du ljud i en Amazon

Post by PeterB »

Ja även jag har pysslat lite med ljud i amman, det är väl tio år sen.
Jag byggde lösa kickpaneler som jag fäste lite provisoriskt med en eller två skruvar fram, basen löste jag med 2 st fiina 6,5 tummare (för inomhusbruk) i en ombyggd hatthylla. Alltihop drevs med ett Dls klass A steg, det lät riktigt trevligt.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re: Så bygger du ljud i en Amazon

Post by alfert »

Må vel si at jeg driver og pussler litt med lyden i Amazonen min også, tenkte jeg skulle vente til jeg var ferdig, for så og legge ut bilder i showroomet, men det har gått litt seint i vinter, har hatt alt for lite fritid, men jeg kan legge ved ett bilde da :wink:
Image
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Så bygger du ljud i en Amazon

Post by Rappel »

du de där var inte dumt :? ´var riktigt fränt hur har du tillverka de där? :shock: :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re: Så bygger du ljud i en Amazon

Post by alfert »

Her har jeg først kutta til ei plate som har samme størrelse som det orginale dørtrekket, så har jeg frest ut baffler til høytalerne, funnet riktig vinkel, og støpt med polyester! Har fortsatt igjen endel sparkling og sliping her da :(
Mere vil bli forklart i tråden min senere en dag...
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
boostaddicted
Posts: 1
Joined: Wed Feb 11, 2009 11:46 pm

Re: Så bygger du ljud i en Amazon

Post by boostaddicted »

de ser ju fint ut Alfert har tänkt bygga nånting liknande...

De här är lådan jag byggde till min 940 blir nåt liknande de du har byggt till min Amazon Kombi

Image

Image

Image

Image
Post Reply