Nu har man fått sina gamla pärla att rulla igen efter många år stående i olika garage och alla delar utspridda i mängder med lådor, men som sagt nu rullar hon igen. Det som slår en först när man börjar köra "gammelbil" igen är ju helt klart motorvarven och ljudvolym då det känns som man pinar den gamla b20 motorn så fort man kommer över 80-90km/h.
Jag har tidigare funderat på att få på en m41låda och Overdrive. det trista är att jag har en komplett overdrive liggande och en overdrive i delar men saknar själva växellådan, jag kan ju köpa en ny komplett låda+OD men jag vet inte hur mycket sänks varvet på motorn när man slår på overdrive? en annan variant hade varit att konvertera till en annan sorts låda med 5 växlar eller liknande för att få ner motorvarvet så gott det går. vad finns det för hyffsat "bolt on" alternativ att göra?
tackar
/Fredrik
utväxling byta växellåda
Re: utväxling byta växellåda
Det enda bolt on som finns är M41 av d eller j-typ som sänker vartalet med ca 25 respektive 22%. Alla andra alternativ kräver ombyggnationer.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: utväxling byta växellåda
Någon form av växellåda som är 5 växlad måste väl med lite vilja gå att få på? jag menar naturligtvis inte helt "bolt on", utan med modifikationer så kan man få det att funka, vad jag helst inte vill är att kapa upp golv och tunnel.
/Fredrík
/Fredrík
Re: utväxling byta växellåda
En M47 är ungefär en och en halv gång så lång som en M40. En M41 (OD) är mer än dubbelt så lång.