Planad topp + packning

Moderatorer
Post Reply
Geson56
Posts: 35
Joined: Fri Oct 26, 2007 10:17 am
Location: Kopparberg

Planad topp + packning

Post by Geson56 »

Hej.
Vet inte om frågan finns tidigare, har sökt men inget funnit.. Frågar i alla fall här.

Jag har skaffat mig en topp som är planad 3.5 mm.. nu undrar jag vad för sorts
packning jag ska ha till den. B20 topp alltså..Någon har sagt att man ska ha dubbla packningar,
en del säger kopparpackningar andra säger en packning..

Alltså.. vad bör man ha..
Tjocklek ?
Var hittar man en sådan bäst ?
Ska momenten dras lika oavsett vilken packning man har ?

Dumma frågor kanske, men hittade inga svar.. sorry..
Tack för intressant läsning här iaf. man hittar mycket kul..

mvh Göran Samuelsson
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: Planad topp + packning

Post by Micke_932 »

Det ska alltid medfölja instruktioner med topplockspackningen och det är dom som ska användas, ofta står det i verkstadshandböcker att det ska efterdras osv, men detta behövs oftast inte med moderna packningar, så följ instruktionerna som medföljer packningen.

Hur man löser ditt problem med planad topp har jag ingen aning om.
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Planad topp + packning

Post by Rekordabilly »

Tja..det finns säkert tusen olika svar på din fråga angående toppackning så.. själv har jag planat 2mm och använder en 1,2mm standard packning och har dragit den efter bokens moment tror det var 9 newton......... :P
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Geson56
Posts: 35
Joined: Fri Oct 26, 2007 10:17 am
Location: Kopparberg

Re: Planad topp + packning

Post by Geson56 »

Okej tack..
du tror inte att det spelar någon roll då vad jag har för packning.. ingen risk att det slår i någon stanns då..
nej det kan det väl inte göra.. så liten marginal kan det väl inte vara..

Kanske någon mer vet..
avvaktar lite..
Tack för svar..

//Göran
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: Planad topp + packning

Post by Micke_932 »

Det är klart att det kan slå i, det är inte mycket plats mellan kolvarna och ventilerna så kolla upp det först, exakt hur mycket plats har jag ingen aning om.
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Planad topp + packning

Post by Moroten »

Micke_932 wrote:Det är klart att det kan slå i
Ja, om man ställt kamdreven fel eller om man har en jäkligt vass kam och inte har upgraderat annat runt om som t ex ventilfjädrar. Är det en förövrigt originalmotor ska det var lugnt då knappt lyftet på kammen är tillräckligt för att den ska gå utanför förbränningsrummet :)

Är det någonting gjort åt motorn annars?

//Victor
Geson56
Posts: 35
Joined: Fri Oct 26, 2007 10:17 am
Location: Kopparberg

Re: Planad topp + packning

Post by Geson56 »

Hej.
Allt är bytt. den är i bra kondition..
D-kam och 36/36 men toppen var inte helt 100.. den funkar.. men hittade en som var planad och portad. tänkte att
den kanske friskar upp farten lite..

vet du om man kan byta fjädrar och sätta i hårdare utan att göra något annat.. bara byta rakt av, liksom..
vad skulle det göra för nytta isf..

/Göran
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Planad topp + packning

Post by Moroten »

Okej.

Till din setup på motorn tror jag att det fungerar utmärkt med original ventilfjädrar :wink:

Och för att få dit dubbla fjädrar måste du fräsa upp ventilfjäderbrunnen :D

//Victor
Geson56
Posts: 35
Joined: Fri Oct 26, 2007 10:17 am
Location: Kopparberg

Re: Planad topp + packning

Post by Geson56 »

Men om jag bara sätter dit extra hårda. om det är till någon nytta, så behöver jag bara byta, eller ???
Men du säger att det duger med dom jag har, så jag provar..
så kul att skruva.. hm.. *ler

men tack för hjälpen
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Planad topp + packning

Post by Moroten »

Jag antar att du menar volvos gulmärkta då som man kan sätta dit utan modifiering. Vad jag har hört är dessa ventilfjädrar knappt hårdare än original och de blir utmattade ganska fort, dock kan jag inte säga att det stämmer! Men som sagt tror jag inte att det behövs några hårdare ventilfjädrar till din setup då D-kam fanns i originalmotorer :wink:

Jag själv kommer att köra med originalfjädrar med en F-kam där lyftet och durationen är högre än D-kammen, fast där börjar det nog bli gränsfall om det fungerar bra på högre varv. Jag kommer nog föröka satsa på dubbla fjädrar när tillfälle ges :wink:

Och det är alltid kul att skruva när motorn förbättras och går bättre :D

//Victor
Geson56
Posts: 35
Joined: Fri Oct 26, 2007 10:17 am
Location: Kopparberg

Re: Planad topp + packning

Post by Geson56 »

Hej
Ja visst är det kul..
Jag hade F-kam i min första Amazon-64 sport -1974 då jag tog körkortet.. satte en 36/39 weber.. Var till CustomRacing i Örebro och frågade
om bestyckning.. dom bara skrattade åt mig och det förstår jag. Ska ju inte funka. men hur det var så fick jag hjälp, så vi klurade ut lite olika munstycken, åkte hem och började labba.. fick den att gå otroligt bra.. från låga varv upp till höga.. så allting går, bara man ger sig 17 på det..
Men jag kör väl på detta.. orginal packning och orginal fjädrar.. blir nog bra..

Tack för hjälpen
Post Reply