Plåtråd - vad kan det kosta?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
pof2
Posts: 41
Joined: Mon Oct 04, 2004 7:18 pm

Plåtråd - vad kan det kosta?

Post by pof2 »

Hej,

Gick i våras mest på skoj och tittade på en Amazon -59, men när jag väl tittat på den blev jag helt enkelt tvugen att köpa den. Vilken skön bil! :) Inredningen är fin och maskinellt är den också bra. Den är aldrig helrenverad så med tanke på åldern är den väldigt fin. Enda skavankerna är en del rost i plåten. En framskärm är helrutten och den andra är i plast. Skärmkanterna bak är också rostiga. Vidare är fonten bytt till en nyare som jag vill byta till en tidsenlig igen.

Efterssom jag inte har kunskap eller möjlighet att svetsa och dona själv tänkte jag försöka få jobbet gjort på verkstad. Jag har skaffat alla jobbiga saker som skärmkanter bak. Två beg framskärmar har jag skaffat och slipat till (ej plåtrena, bara tagit bort den rost som fanns). B16-Fronten köpte jag lagad och grundad. Kvar att köpa är framskärmsbalkar och lite annat smått och gott.

Vad tycker ni är rimligt att betala för den svetsning som behövs (framskärmsbalkar, skärmkanter bak, mer?) samt lackning?

Tacksam för tips!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag kan verkligen inte säga något pris. Det beror helt på vem som gör det och hur bra det görs.

Tips:
Byt ej de \"stående\" plåtarna som framskärmsbalkarna sitter på om inte rosten fått fäste ända ner. Det är väldigt viktigt att balkarna kommer likadant som de satt ursprungligen, stämmer inte måtten/placeringen ser bilen skev ut och det blir ett elände att passa in skärmar/front/motorhuv. Hela bilens helhetsintryck förstörs, av en så enkel grej.

Byt därför bara själva balkarna om plåten som de sitter i är bra, och se till att passa in _noga_. Punkta dit dem på bara ett par ställen och provmontera framskärmar/front/huv för att se att det blir riktigt bra.

Rikta framskärmarna efter fronten så att det blir en \"tight\" passform i framkant. Ibland måste huven slipas till i bakkant för att passa mot karossens form.

Allt sånt här tar mycket tid, men är inte svårt. Men tid = pengar och det gör därför jobbet dyrt om man vill ha ett riktigt bra resultat.

Därför kan det vara idé att ha någon som gör jobbet i ditt garage så att du kan göra \"skitjobbet\" med inpassning och sådant emellan den \"svåra\" svetsningen som du inte vill/kan göra själv.

Jag hoppas att detta gav dig en funderare kring hur du skall få jobbet utfört för att få bästa resultat i förhållande till priset du betalar. :/
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Plåtjobb

Post by jonny »

Ska allt göras seriöst så blir det billigare och bättre att du köper en färdig bil , lämna bort jobbet till en duktig \"plåtis\" blir alldeles för dyrt .
Och då menar jag en duktig plåtis , såna som \"lagar\" rost finns ju i varje buske , och då blir resultatet som det blir också .
Personligen så släpper jag inte nån i närheten av mina bilar utan svetsar själv , tar mycket tid men blir bra .
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Precis...

Jag hoppas att det framgick av mitt inlägg att jag helst ser att man lär sig själv och sedan lägger mycket tid/energi på det så att det blir bra. Den tiden och energin har man aldrig råd att pröjsa någon annan för att lägga ned.

Möjligtvis om det är någon du känner som kan göra jobbet, men aldrig en firma (eller buskis) som du lämnar iväg det till.
Post Reply