Overdrive 1964 140 1967

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
1964
Posts: 93
Joined: Wed May 13, 2009 4:01 pm

Overdrive 1964 140 1967

Post by 1964 »

Har en växellåda från en b18 volvo 144 1967 passar den? Lådan ser lika ut o den korta kardanen med liten medbringare ska det passa till en Amazon 64:a? Om inte vad är det som skiljer? är det någon som har bild på hur det ska se ut på en 64:a? Kan man ta hela kardanen från 140 och montera på amazonen?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Overdrive 1964 140 1967

Post by A-masen »

Jag är inte den mest pålästa i det här ämnet, men jag bjuder ändå på en bild.

Image

Du ser att utgående axeln från växellådan är helt annorlunda, så från min synvinkel är det väl bättre att du letar upp en komplett enhet. Växelleåda + OD. (M41?)

Nu skall det sägas direkt att bilden är ur en instruktionsbok för 140-serien, och visst, det är en annan bil, men ganska lik ändå i mekaniken.

Om du hittar komponenter till detta, så får du räkna med att bygga om kardantunneln. Förlänga växellådshuset helt enkelt.
1964
Posts: 93
Joined: Wed May 13, 2009 4:01 pm

Re: Overdrive 1964 140 1967

Post by 1964 »

Hej du visar en växellåda från 1972 o upp min är samma som amazon med långspak. Det jag undrar vad som skiljer kortkardan . medbringaren är ju samma som på amazonen o 140 67 , storlek,det jag undrar är ju bara kardanen längt o funktion? ska mäta länden på 140 korta delen så får vi se om den passar 64
tittade under bilen nu bakre biten lika lång. Det enda som inte är samma är lager hållaren för stödlager för den korta biten .Undra om den går att montera över? Ska börja nästa vecka att lossna på lådan så åter kommer jag med info om detta
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Overdrive 1964 140 1967

Post by Lars Bd »

Det går inte att montera Amazon -66 stödlager på en kardanstång Az/140 67- utan modifiering.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Overdrive 1964 140 1967

Post by QV »

när jag monterade OD på min 63'a så fann jag en D-typ.
Denna (D-typ) är 290 mm längre än en M40 låda.

När jag läste reservdelskatalogerna så kom jag fram till att M40 och M41 (B18) har samma bakre kardan
Så den främre kardan skall i mitt fall vara 290mm kortare.

själva kardanhållar prylarna som sitter på kardan kan man byta mellan varianterna. kardan har samma mängd avsvarvning innan gångan så det är bara att plocka på. Även yoken är samma.

man kan "bara" sätta ihop fram och bak del på två sätt. Kolla i rep beskrivningarna. (det finns många mera möjligheter än 2 men alla dessa är fel)

I fallet med B20 så har inte de olika delarna separata artikelnummer som de har vid B18 så där har jag ingen koll på hur det är.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Overdrive 1964 140 1967

Post by Lars Bd »

Kardanstängerna ser inte likadana ut vid stödlagret, då jag monterade en -66 stång på en 67- blev jag tvungen att svarva om stången och även tillverka någon distans men det borde enkelt gå att modifiera åt andra hållet också. Detta var 15 år sedan så därför har jag ingen exakt minnesbild hur det var.
Vid en titt i reservdelskatalogen verkar det att finnas 2 olika utföranden på främre stången till m41 och bw35 -66.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Overdrive 1964 140 1967

Post by QV »

då fick jag tag på "rätt" främmre rör då. Jag tog bort stödlagret (nyare) + distans och monterade på det äldre stödlagret tillsammans med den äldre yoken. Allt detta utan någon som helst modifiering.

/Janne

man borde kunna ersätta det äldre stödlaget men ett "nyare" med hjälp av distansen (eller möjligtvis två distanser). jämför man det äldre stödlagret med ett standardkullager så är det bara det faktum att innerringen i det äldre är bredare än ytterringen. Detta faktum borde avhjälpas med en eller två distanser.

Jag mätte lagerna med skjutmått så risk för lite mät finns
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Overdrive 1964 140 1967

Post by Kalle »

Hej
Har en gång i tiden ägt en 65:a Combi med nyare overdrive.
Där var det gamla stödlagret monterat på den nyare kardanen.
Det blev några millimeter (5-10) förskjutet i längsled men funkade i alla fall det halvår jag ägde bilen.
-68 Combi
-65 Sport
1964
Posts: 93
Joined: Wed May 13, 2009 4:01 pm

Re: Overdrive 1964 140 1967

Post by 1964 »

Om jag tar främmre original kardanen från min 64:a och lämmnar in den på kardanservice i Göteborg hur lång ska den vara exakt? för att passa bilen med overdrive. för overdrive lådan är väll samma som sitter på amazon och 140 1967? är det någon som kan mäta hur lång den skall vara så är jag tacksam.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Overdrive 1964 140 1967

Post by QV »

Kalle wrote:Där var det gamla stödlagret monterat på den nyare kardanen. Det blev några millimeter (5-10) förskjutet i längsled
Borde man kunna avhjälpa med ett nyare typ av lager i den gammla typ av hållare.

/Janne
Last edited by QV on Thu May 14, 2009 9:46 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Overdrive 1964 140 1967

Post by QV »

1964 wrote:Om jag tar främmre original kardanen från min 64:a och lämmnar in den på kardanservice i Göteborg hur lång ska den vara exakt?
Om du nu skall montera ner kardan så gör det när du har den nya lådan liggandes brevid bilen. Du kan då själv mäta längden på lådan.

Jag skrev att kardan på en D-typ skall vara 290mm kortare. (detta eftersom lådan är 290 mm längre, hur lång M41 lådan blir beror på vilken medbringare man har monterad på lådan. Det är typen av medbringare som avgör längden på den bakre kardan gäller alltså B18, B20 vet jag inget om)
Det jag inte vet är om du har en J-typ (eller d-typ) för min kunskap om OD låder är obefintlig på 140'or
Inte heller vilken medbringare som sitter på.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Overdrive 1964 140 1967

Post by A-masen »

Jag vill inte vara näsvis på något sätt, men om en firma kallar sig Kardanservice så måste väl dom kunna bistå dig med dom måttuppgifter och annat som behövs i ditt fall?
1964
Posts: 93
Joined: Wed May 13, 2009 4:01 pm

Re: Overdrive 1964 140 1967

Post by 1964 »

Frågade de o svaret jag fick ,har du längden så fixsar vi allt men vi har inga mått på bilar .Ska börja nästa vecka med det så vi får se hör av mej när allt är klart men det skulle ju vara bra om någon har längden på en kort kardan till 64 amazonen för den ska i nästa veckas med eller utan kardan , resten är redan färdigt med lampa o spak o rellä o kabelmatta
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Overdrive 1964 140 1967

Post by QV »

1964 wrote: längden på en kort kardan till 64 amazonen
Den är 290 mm kortare om du har en D-typ....... jag vet inte vad du vill ha igentligen. För om du vill ha den totala längden inklusiva allt så måste vi veta vilken typ av medbringare du har.

På min har jag inga medbringare eftersom jag har den äldre varianten med yoke på låda och axel.

/Janne

det känns som om 140 borde ha J-typ men det är ju inte säkert att den var monterad original på donatorbilen.

längd angivelsen till kardanservice blir alltå (minus) -290mm, förstår dom inte det måttet så byt firma. (gäller alltså D-typ)
--------vill du ha ett annat mått så måste du lämna mera info.--------
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply