Kamvinkel?

Moderatorer
Post Reply
AndersL
Posts: 101
Joined: Sun Jan 13, 2008 9:10 pm

Kamvinkel?

Post by AndersL »

Jag har ställt 10grader f.ö.d sen ställt brytarna 0.40.Vid 1500 varv så har jag ca:22grader med stroben,men sen så tittar jag på kamvinkeln och den är bara 50grader.Vad fasen gör jag för fel?(hoppas ni förstår vad jag menar)
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Kamvinkel?

Post by Rekordabilly »

det är riktigt att brytarna skall vara 0.40, men tändningen skall ställas 22-23 grader före vid 1500 varv utan vackumet inkopplat då bör du få ca 34-36 grader fullt utslagen fördelare beroende på vilken du har :D
Ett sätt är att göra som man gjorde förr om man inte hade en strobe var att ställa tändningen högt och sedan köra med bilen och belasta den. om den då spikade så var det bara att vrida tillbaka lite i taget tills det slutade att spika - klart! OBS! spikningar kan döda din motor om det får hålla på en länre tid :evil:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Kamvinkel?

Post by J.LUNDIN »

Att mekaniskt ställa brytarna mot ett bladmått på 0,4mm innebär inte automatiskt att kamvinkelmätningen (dwelltime) blir helt korrekt. Vad dwelltime blir i praktiken beror på hur bra brytarna är och hur slitna kontaktytorna är, framför allt när dom träffar varandra. Ställ hellre brytarna efter korrekt dwelltime än med ett bladmått, det grovinställer man med som jag ser det hela.
Sedan får man ju anta att mätaren ifråga verkligen visar rätt mätvärde. :D
AndersL
Posts: 101
Joined: Sun Jan 13, 2008 9:10 pm

Re: Kamvinkel?

Post by AndersL »

J.LUNDIN wrote:Ställ hellre brytarna efter korrekt dwelltime . :D
Hmm,du har inte lust att föklara lite mera om detta?Hur man går till väga?Innstrumentet jag använder är ett gammalt engelskt Gunson`s Gastester Professional.
Misstänker sedan att det kan vara dålig fördelare,den har ju hängt med en tag.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Kamvinkel?

Post by J.LUNDIN »

Kamvinkelmätning är ett indirekt sätt att mäta gapet mellan brytarens kontakter. Enkelt förklarat så är det värde du får ut ett mått på hur lång tid systemet får på sig att laddas upp innan motorn kräver en ny gnista. Normalt brukar en B20 kräva runt 60 graders dwelltime för att säkerställa att man får en bra gnista till nästa cylinder. Om man som i ditt fall endast får 50 grader vid mätning så innebär detta att brytarna stänger för sent. Orsaken till detta kan vara allt för stort brytaravstånd, eller sliten fördelare, där slitaget gör att axeln studsar runt lite som den vill. För att kompensera eventuell inverkan av slitage så brukar man endast justera in brytarens kontaktavstånd genom att gå efter dwelltime dvs. strunta i vad bladmåttet visar för avstånd.

Sedan är det ju så att oavsett vilken typ av mätutrustning och mät sammanhang utrustningen används vid, så skall utrustning alltid vara kalibrerad på ett eller annat sätt.. :D
Okalibrerad mätutrustning ger alltid prov utan värde i min värld.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

för lång laddtid ger bara värme

Post by QV »

J.LUNDIN wrote: Normalt brukar en B20 kräva runt 60 graders dwelltime för att säkerställa att man får en bra gnista till nästa cylinder.
Vid vilket varvtal "behöver man bra gnista" för 60 grader ger lång tid vid låga varv och kort tid vid höga varv.

i min värd skall man ladda tändspolen till det läget strax innan den blir "mättad" och detta värde är ju inte beroende av varvtalet på motorn utan beror helt på spolens konstruktion.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Kamvinkel?

Post by J.LUNDIN »

Det är en helt korrekt anmärkning. gamla brytar uppbyggda system brukar tappa "stinget" rejält på högre varvtal...å andra sidan, vem sysslar frivilligt med brytarsystem nu för tiden.... :D
Det är det första man bör byta ut på en gammal motor, dels för att motorn går betydligt bättre med ett modernt CDI eller transistor system, dels för att man spar en hel del bränsle, en nog så viktig sak i dagens läge.. :D
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

hembyggt tändsystem i originalfördelare

Post by QV »

man kanske skall ge sig in i träsket med elektroniska tändsystem. Med en vacummmätare och en "elektronisk gradskiva" så skulle man kunna bygga ett elektroinskt tändsystem i en originalfördelare. Men med den uppkopplingen blir alla parameterar variabla och då måste man börja jaga hur tändkurvorna ser ut i "original" kanske Stoffe skulle gilla att medverka i detta projekt? Har ju haft planer på att bygga en kontrollanläggning till tändspolar för att lista ut vilken "dwell time" som är optimal för varje inviduell spole. (samt för att kunna kontrollera vilka beg spolar som fungerar bra).

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re: Kamvinkel?

Post by JE Jr »

Gamla fördelarkurvor brukar finnas i grönböckerna!

Eller åtminstone mätvärden så det går att ta fram fördelarkurvorna.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Post Reply