Rekordabilly wrote:Är den slipad från ett A-ämne, och hur är den härdad induktion, salt eller...
Bygge av lite värre B20...
-
- Posts: 52
- Joined: Sun Sep 23, 2007 5:25 pm
Re: Bygge av lite värre B20...
Slipad från ett A/C ämne med 27mm grovlek.. Härdning kan ja höra mej för lite..
Bäddfräsarn..
-
- Posts: 52
- Joined: Sun Sep 23, 2007 5:25 pm
Re: Bygge av lite värre B20...
Fick ett svar på härdningen men råka glämma posta det här.. he he..
Sitat: Den är härdad på rätt sätt för ändamålet. Finns många faktorer som avgör valet av härdmetod.
(Sliparen verkar ha lite hemligheter i mina öron)
Tänkte lägga upp ett litet b20 bild rally här med...
Dock orkar ja inte skriva ett nytt utan kopierar...
Postat söndagskväll på savar:
Började i fredags med att stapla upp en hög med grejer på en vagn...
Sen vart det inte så mkt mer gjort...
Sen igår kl23 på kvällen så kom ja på att ja skulle "blänka" upp transmisionskåpan lite... Så kasta i den i tumlaren på jobbet... Efter att ja tvättat den... :hihi: Va ju som ett utsketet äppelmos...
Men nu efter en halv tub autosol och x antal timmar ser den ut såhär:
Hum, chromfebern..? :doh: Så onödigt...
Lasta även av block, kamdrev, kolvar och diverse annat andvändbart...
Fick dock inte med någon bild på det...
Sen idag vart det endel gjort med, började med att montera kamlager, sen frostpluggar och pluggen för kamlager, alla med locktite på... Har inte tid tappa pluggar...
Sen monterades kamen och nytt ståldrev, låste muttern med stark locktite, inte för att det låssat för mej utan, mest för att känna sej säker på det inte släpper... Snurrade lätt o fint iaf..
Passade även på att låta lyftarna glöta i dyrfinolja från ok..
Sen hamnade nya ståldrevet på veven och även hylsan efter att ha polerat lite på den, vände den även åt andra hållet så att nya packboxen i transmisions kåpan ska slippa slitag spåret i den..
Sen monterades lagerhalvorna i blocket och överfallen...
Under vagnen ligger det 4 st oljepumpar som ska ses över lite, minst en av dom hoppas ja på ska vara försedd med förstärkt fjäder och stålkula... om inte annat får ja beställa... Måste ändå köpa lite packningar och sånt...
Sen lades väl veven i... Fint...
Sen hände inte så mkt mer mer än att överfallan hamna på plats efter lite om o men... Hur va ordningen nu, ram/axiellt nr 5 o sen 4,3,2,1 längst fram vid drevet.. Vid den ordningen gick det iaf snurra på veven.. :doh: Minnet är bra men kort..
Börja sen titta lite på kolvringsgapen, bilder i ordningen oljering, mittenring och övre ring...
Kolvarna efter att ha fått ringarna rätt monterade..
Det var väl allt för i dag det..
Ska iväg tanka bilen nu och pumpa upp slotsmagsen... Polerat lite där med... Chromfebern...
Sitat: Den är härdad på rätt sätt för ändamålet. Finns många faktorer som avgör valet av härdmetod.
(Sliparen verkar ha lite hemligheter i mina öron)
Tänkte lägga upp ett litet b20 bild rally här med...
Dock orkar ja inte skriva ett nytt utan kopierar...
Postat söndagskväll på savar:
Började i fredags med att stapla upp en hög med grejer på en vagn...
Sen vart det inte så mkt mer gjort...
Sen igår kl23 på kvällen så kom ja på att ja skulle "blänka" upp transmisionskåpan lite... Så kasta i den i tumlaren på jobbet... Efter att ja tvättat den... :hihi: Va ju som ett utsketet äppelmos...
Men nu efter en halv tub autosol och x antal timmar ser den ut såhär:
Hum, chromfebern..? :doh: Så onödigt...
Lasta även av block, kamdrev, kolvar och diverse annat andvändbart...
Fick dock inte med någon bild på det...
Sen idag vart det endel gjort med, började med att montera kamlager, sen frostpluggar och pluggen för kamlager, alla med locktite på... Har inte tid tappa pluggar...
Sen monterades kamen och nytt ståldrev, låste muttern med stark locktite, inte för att det låssat för mej utan, mest för att känna sej säker på det inte släpper... Snurrade lätt o fint iaf..
Passade även på att låta lyftarna glöta i dyrfinolja från ok..
Sen hamnade nya ståldrevet på veven och även hylsan efter att ha polerat lite på den, vände den även åt andra hållet så att nya packboxen i transmisions kåpan ska slippa slitag spåret i den..
Sen monterades lagerhalvorna i blocket och överfallen...
Under vagnen ligger det 4 st oljepumpar som ska ses över lite, minst en av dom hoppas ja på ska vara försedd med förstärkt fjäder och stålkula... om inte annat får ja beställa... Måste ändå köpa lite packningar och sånt...
Sen lades väl veven i... Fint...
Sen hände inte så mkt mer mer än att överfallan hamna på plats efter lite om o men... Hur va ordningen nu, ram/axiellt nr 5 o sen 4,3,2,1 längst fram vid drevet.. Vid den ordningen gick det iaf snurra på veven.. :doh: Minnet är bra men kort..
Börja sen titta lite på kolvringsgapen, bilder i ordningen oljering, mittenring och övre ring...
Kolvarna efter att ha fått ringarna rätt monterade..
Det var väl allt för i dag det..
Ska iväg tanka bilen nu och pumpa upp slotsmagsen... Polerat lite där med... Chromfebern...
Last edited by Roger Persson on Thu Nov 19, 2009 8:31 pm, edited 1 time in total.
Bäddfräsarn..
-
- Posts: 282
- Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
- Location: Malmö
Re: Bygge av lite värre B20...
Det ser verkligen kanonfint ut det som du har gjort och kommer nog att bli en potent motor, men en fråga, ska du inte göra något åt stakarna dom ser ut att vara helt orginal eller väger dom exakt lika?
Re: Bygge av lite värre B20...
Man ska aldrig använda stark locktite på sådant som kanske någon gång ska tas bort, svag gängsäkring räcker på normala förband.Roger Persson wrote:låste muttern med stark locktite
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
-
- Posts: 52
- Joined: Sun Sep 23, 2007 5:25 pm
Re: Bygge av lite värre B20...
Ja har tänkt ta dän dom och putsa till lill änden och stora änden och väga in dom lite...Rekordabilly wrote:Det ser verkligen kanonfint ut det som du har gjort och kommer nog att bli en potent motor, men en fråga, ska du inte göra något åt stakarna dom ser ut att vara helt orginal eller väger dom exakt lika?
Har även funderat på att hena stora änden för att vara säker på att det stämmer,
dock mäta lite på dom först om det verkligen behövs..
Lars Bd wrote:Man ska aldrig använda stark locktite på sådant som kanske någon gång ska tas bort, svag gängsäkring räcker på normala förband.Roger Persson wrote:låste muttern med stark locktite
Har aldrig haft problem med stark locktite att det inte går lossa..?
Man kan ju alltid värma lite i värsta fall..
Tänkte ta stark locktite på vevstaks muttrarna med...
Är alltid orolig för just dom när man byggt ihop nått att det ska gänga isär sej...
Man kan ju alltid skära däne skiten i efterhand om det inte släpper..
Bultarna säger ju dom som vet att dom bara skall andvändas en gång...
Bäddfräsarn..
-
- Posts: 52
- Joined: Sun Sep 23, 2007 5:25 pm
Re: Bygge av lite värre B20...
Söndag:
Blev lite mer lättning än det var tänkt från början... Det är ju svårt att sluta när man väl börjat..
Måndag:
Vägt en av dom färdiga stakarna... 636gram, org väger 736 gram och fräst ej putsad skake väger 655 gram...
Får se vart man hamnar i vikt när dom är klara... Glömde tyvär väga den första staken innan ja putsade bort smides kanterna...
Tagit ganska minimalt med material överallt.. Blir inte riktigt rent i fräsen, men det blir bra iaf.. Bredden är 13.4 ca..
Ung som en b230 16v stake..
Tisdag:
Fått fram 4 st stakar som ligger på mellan 636 till 639 gram, för att ha nått att jämföra med väger en vevstaks mutter 7gram inte riktigt nöjd än med det... Lite grovputs på dom just nu, ska bli lite snyggare är det tänkt... Tänkte även slipa bort det onödiga som sticker ut från bultarna med... är nog ca 3-5 gram där... Det märks...
Nu funkar bilderna!
Blev lite mer lättning än det var tänkt från början... Det är ju svårt att sluta när man väl börjat..
Måndag:
Vägt en av dom färdiga stakarna... 636gram, org väger 736 gram och fräst ej putsad skake väger 655 gram...
Får se vart man hamnar i vikt när dom är klara... Glömde tyvär väga den första staken innan ja putsade bort smides kanterna...
Tagit ganska minimalt med material överallt.. Blir inte riktigt rent i fräsen, men det blir bra iaf.. Bredden är 13.4 ca..
Ung som en b230 16v stake..
Tisdag:
Fått fram 4 st stakar som ligger på mellan 636 till 639 gram, för att ha nått att jämföra med väger en vevstaks mutter 7gram inte riktigt nöjd än med det... Lite grovputs på dom just nu, ska bli lite snyggare är det tänkt... Tänkte även slipa bort det onödiga som sticker ut från bultarna med... är nog ca 3-5 gram där... Det märks...
Nu funkar bilderna!
Last edited by Roger Persson on Thu Nov 19, 2009 8:36 pm, edited 3 times in total.
Bäddfräsarn..
Re: Bygge av lite värre B20...
Nja... Så skumt var det inte med bilderna. Du har fått med hakparanteserna och URL i länken. Då fattar inte datorn att det är en länk. Om du hade gjort mellanslag mellan paranteserna och själva länken, så hade det fungerat.
Nu är det ju så enkelt att man kopierar enbart länken, och flyttar till adressraden. Då fungerar det. Så gjorde jag och kunde "stråla mig i glansen" från dina blanka vevstakar.
Nu är det ju så enkelt att man kopierar enbart länken, och flyttar till adressraden. Då fungerar det. Så gjorde jag och kunde "stråla mig i glansen" från dina blanka vevstakar.
Re: Bygge av lite värre B20...
Det är inte så konstigt eftersom du använt tecken som är oanvändbara, å ä och ö fungerar inte i en länkadress på forumet.Roger Persson wrote:Bilderna verkar dock inte funka
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
-
- Posts: 52
- Joined: Sun Sep 23, 2007 5:25 pm
Re: Bygge av lite värre B20...
Tackar.. Dock verkar det vara lite osämja mellan mej o länkarna idag...A-masen wrote:Nja... Så skumt var det inte med bilderna. Du har fått med hakparanteserna och URL i länken. Då fattar inte datorn att det är en länk. Om du hade gjort mellanslag mellan paranteserna och själva länken, så hade det fungerat.
Nu är det ju så enkelt att man kopierar enbart länken, och flyttar till adressraden. Då fungerar det. Så gjorde jag och kunde "stråla mig i glansen" från dina blanka vevstakar.
Gör precis som ja brukar men det funkar inte...
Dock funkar det ju kopiera länken i adress fältet som du säger..
aha.. Tack, nu fattar ja varför det strular för mej..Lars Bd wrote:Det är inte så konstigt eftersom du använt tecken som är oanvändbara, å ä och ö fungerar inte i en länkadress på forumet.Roger Persson wrote:Bilderna verkar dock inte funka
Bäddfräsarn..
-
- Posts: 282
- Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
- Location: Malmö
Re: Bygge av lite värre B20...
Mycket snygga stakar, tänk om man hade hat tillgång till fräs och svarv Jag slipade ner mina stakar med den vinkelslip först och använde sedan en Dremel och slutligen massor av handkraft, vägning och mer slipande och vägning och mer slipande.......................och slutligen polering Och resultatet blev ca: 60g lättare stakar med samma vikt
-
- Posts: 52
- Joined: Sun Sep 23, 2007 5:25 pm
Re: Bygge av lite värre B20...
Rekordabilly wrote:Mycket snygga stakar, tänk om man hade hat tillgång till fräs och svarv Jag slipade ner mina stakar med den vinkelslip först och använde sedan en Dremel och slutligen massor av handkraft, vägning och mer slipande och vägning och mer slipande.......................och slutligen polering Och resultatet blev ca: 60g lättare stakar med samma vikt
Jag tittade på dom i din tråd, dom såg fina ut.. Fick inspiration av dom.. Tror det är lungt men man vet aldrig... Det går om man gör en jigg att svarva dom, men eftersom ja är född lat kändes det enklare göra program och låta maskinen göra jobbet... Stora änden testa ja faktiskt först i svarven genom att klämma fast med över fallet på en rund axel med några hundringar + tolerans med stopp och sen vinkla ett inner stål och köra till samma mått på bådda sidor... Går ju ganska lätt göra en jigg för att sen svarva lilla änden med.. Det tar dock längre tid..
Bäddfräsarn..
-
- Posts: 282
- Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
- Location: Malmö
Re: Bygge av lite värre B20...
Som sagt ser verkligen fint ut, det som jag upplevde vara mest besvärligt var att få alla stakarna att väga lika man behövde inte ta mycket för att det skulle skilja, men jag hamnade på 1g skillnad mellan tyngst och lättaste staken och det tyckte jag fick räcka speciellt med tanke på att det skilde ca: 10-20g innan Passade även på att väga kolvarna och dessa skiljer endast 2g, jag fick även balanserat veven med svänghjul, tryckplatta och remskiva, inte för att jag tror att allt detta ökar effekten men jag tycker nog att motorn går hyfsat jämt och vibrationsfritt och jag kan lägga tomgången på 500rpm och den bara står då och puttrar fint
Re: Bygge av lite värre B20...
Väldigt väldigt imponerande! Mycket snygg vipparmsbrygga!
Om ändå farsans gamla fräs kunde göra sånna saker
Tänkte sno tråden lite, hur ändras motorns varvtalsregister när man höjer insugningskanalen?
Självklart spelar kammen in, men förlorar man bottendraget genom att göra så?
Om ändå farsans gamla fräs kunde göra sånna saker
Tänkte sno tråden lite, hur ändras motorns varvtalsregister när man höjer insugningskanalen?
Självklart spelar kammen in, men förlorar man bottendraget genom att göra så?
-
- Posts: 52
- Joined: Sun Sep 23, 2007 5:25 pm
Re: Bygge av lite värre B20...
Tackar för alla kommentarer! Sist ja skulle till svara så hängde sej hela inlägget som ja skrivit och hade inte säkerhetskopierat så ja vart lite trött.. Så uräkta det dröjt på sej..
Har själv inte balanserat veven något extra än org.. Inmte balanserat nått faktiskt.. Motorn ja har i nu puttrar på fint med och det är volvo org balansering och obalanserat svänghjul, därimot har ja centrerat lättningen innom några hundradelar så finns inget kast.. Men helt klart så är det nog bra med en balansering...
Pysslat lite iaf i helgen.. Satte i kolvarna i lördags med lätta stakarna.. Sen i söndagskväll fick ja ett ryck med toppen och började lite på avgas o lite finlir på insug.. Grovat ur avgasbrunnarna och snyggat till insug lite i brunnen i nån timma... Ganskla grovt och knappt på börjat, men man måste ju börja nånstans... Alla portar är ung lika långt gånget.. Sen lite hel hetsbilder... Toppen är vist lite rostig i framkant men inte så alvarligt att det inte funkar.. Blir nya frostbrickor iaf.. Ska kolla om ja missade några bilder sist då det hängde sej.. /Roger
Har själv inte balanserat veven något extra än org.. Inmte balanserat nått faktiskt.. Motorn ja har i nu puttrar på fint med och det är volvo org balansering och obalanserat svänghjul, därimot har ja centrerat lättningen innom några hundradelar så finns inget kast.. Men helt klart så är det nog bra med en balansering...
Pysslat lite iaf i helgen.. Satte i kolvarna i lördags med lätta stakarna.. Sen i söndagskväll fick ja ett ryck med toppen och började lite på avgas o lite finlir på insug.. Grovat ur avgasbrunnarna och snyggat till insug lite i brunnen i nån timma... Ganskla grovt och knappt på börjat, men man måste ju börja nånstans... Alla portar är ung lika långt gånget.. Sen lite hel hetsbilder... Toppen är vist lite rostig i framkant men inte så alvarligt att det inte funkar.. Blir nya frostbrickor iaf.. Ska kolla om ja missade några bilder sist då det hängde sej.. /Roger
Last edited by Roger Persson on Thu Nov 19, 2009 8:39 pm, edited 1 time in total.
Bäddfräsarn..