Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by hero »

Di rige di kan, som min mormor alltid brukar säga ;)

Nämen, det ser riktigt riktigt fint ut. Volvologgan i baken ser verkligen bra ut.

Det löser sig nog snart med motorn, hoppas du klarar av det och allt annat innan värmen tagit slut. För jag antar att det kliar i fingrarna? ;)
Praise the Lowered
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Efter en sömnlös natt... så kom jag att tänka på att svänghjulet har flera märkningar. Snurrade runt motorn en hel slaglängd och upp med 1:a cylindern i topp igen och... mycket riktigt, nu kom en ny 0:a fram i ljuset :D Då stämde rotorns läge och det vara bara att ställa om brytarspelet igen, i med fördelaren och ställa in lite grovt.
Nästa problem var sedan att startmotorn inte greppade i kuggarna. Tråkigt nog måsta man på min B16 ta av oljefiltret (ur med den nya oljan först) innan man kan ta av startmotorn. Men, men snabbt gjort och i med en reservstartmotor som jag hade liggande (den 1:a var grymt trög att för hand dra fram i rätt läge). På med filtret och i med olja igen och spänningen var stor för en ultrahobbymekare som jag. Efter max 3 snurr på startmotorn hoppade hon igång hur jävla gött som helst :shock: :D 8) :lol: :P :wink:
Formligen kastade mig sedan ner i källaren till datorn för att delge er denna, för hela världen, mycket viktiga nyhet. I min iver nerför trappan halkade jag till, tappade kameran rätt i betongtrappan och... det var den kameran det. MEN, jag hade hunnit ta ett par bevisbilder till er. Lite rökigt runt framförallt grenrör men så skall det väl vara. Nu skall jag upp och starta upp, finlira tändningen och vara lycklig. Sen får jag väl köpa en ny kamera :?

Otroligt att en nyrenoverad motor startar upp så förhållandevis lätt efter så många års stillestånd.
Image
Amazon 1957
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by 1211962 »

Kan känna din glädje för det är ju roligt när det vill funka
synd på kameran men bättre kameran en du själv :D
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by QV »

Uffe wrote:Efter en sömnlös natt... så kom jag att tänka på att svänghjulet har flera märkningar. Snurrade runt motorn en hel slaglängd och upp med 1:a cylindern i topp igen och... mycket riktigt, nu kom en ny 0:a fram i ljuset :D Då stämde rotorns läge och det vara bara att ställa om brytarspelet igen, i med fördelaren och ställa in lite grovt.
En fyrtaktare går två varv på ett rotorvarv.

så om rotorn står 180 grader fel (alltså mot 4ans cylinder) så får man vrida svänghjulet ett varv tills man ser 0 markeringen igen. Då kommer rotorn att peka mot 1 cylindern.

/Janne

-----------------Överkurs------------------
Man kan alltså ställa tändningen på 1an eller 4ans cylinder. det som skiljer är bara vilken av de 4 nockarna på fördelaraxeln som öppnar brytaren. Värdet man får skall vara lika om inte har man slitage. Har man en markering på undersidan av bröstkåpan (som tillexempel VALP) så får man ställa tändnigen på 2ans cylinder
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

När motorn väl gick igång så rullade jag runt kvarteret (1:a gången på 20 år) och konstaterade att bromsarna var helt döda. Började att renovera Huvudbromscylinder (honat och nya packningar). Nästa steg blev frambromsarna som nu är nerplockade. Mitt problem är att kolvarna i Hjulcylindrarna sitter fast. Jag har efter en massa slit (knackat, ruckatrostlösare med kylspray mm mm) nu lagt ner de i rostlösande olja så får jag se om de lossar. Någon som har tips om hur jag skall kunna få ut kolvarna så att jag kan renovera, hona, byta packningar??? Det går nämligen inte att få tag i nya hjulcylindrar fram till dessa gamla 57:or.

Tråkigt att inte ha en kamera så ni får se lite före och efter bilder :( . Ny är på gång!
Amazon 1957
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by 1211962 »

disel löser allt :wink:
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by John »

på slavcylindern till kopplingen kan man pressa ut kolven med fett det kanske funkar till hjulcylindrana också?

// John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Rekordabilly »

Byt ut luftnippeln mot en fett nippel och andvänd en fettspruta att trycka ut dom brukar funka fint :o
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by QV »

eftersom mina bilder inte fungerar ännu så kan jag inte länka dig till min tråd. Jag byggde en adapter fettnippel - bromsrör.
Man skall inte underskatta trycket man får i en fettspruta. Så på när man spännde larvbanden på en grövmaskiin med fettspruta. Mjukt och försiktigt går det också utan risk att delarna flyger iväg. Skall du låna den?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Tack ALLA!!!
Jag har nu låtit delarna ligga 24h i rostlösare och alla 4 sitter som in i h-e. Jag har slagit och försökt knacka ut på diverse sätt. Jag har även värmt med låga utan resultat. Helt hopplöst känns det. Hade det bara varit en eller två som satt fast så kunde man ju haft hoppet, men nu :( Janne, kan jag låna din "specialare" vore det mer än skitsnällt :D //Uffe
Amazon 1957
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by einar- »

Bryt av bromsröret bara och svetsa dit en fettnippel direkt på, det går och det behöver inte vara helt tätt.
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Rekordabilly wrote:Byt ut luftnippeln mot en fett nippel och andvänd en fettspruta att trycka ut dom brukar funka fint :o
Jag gjorde precis det så enkelt som du sa "Rekordabilly". I med en stoppskruv i ena hålet och i med luftningsnippeln och fettsprutan i andra hålet. Skitenkelt och smidigt. Bara retligt att 1) Jag inte kom på det själv 2) Jag inte frågade er tidigare innan jag la ner 3 timmar på att lossa de. Jag kan lova er att kolvarna satt fast med hur mycket skit och annat som helst. Nu skall det rengöras, i med nya tätningar och sen har jag nya frambromsar igen :D Sen tar vi bakbromsarna efter det...

Tack ännu en gång för er kunskap, erfarenhet och vänlighet. Det är, som jag har sagt i ett tidigare inlägg, inga problem att renovera Amazoner med detta forumet i ryggen. Man skulle behöva ett liknande forum att vända sig till då det gäller att förstå sig på sin fru. Sa jag, efter 22 år med samma dame och fortfarande begriper jag inte hur hon tänker :P
Amazon 1957
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Rogge »

Härligt att det flyter på för dej Uffe! :)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Rekordabilly »

Kul att man kunde vara till nån hjälp :D Snyggt jobbat med Amizen hoppas att du kan hinna njuta av den i sommar
\Rickard
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by QV »

1211962 wrote:disel löser allt :wink:
mina huvudcylinder för kopplingen låg i disel i två år utan att lossna. När det vart akut så byggde jag fettnipeladaptern. Kolven i ena satt som f?n så fettsprutan knäckte något annat istället :twisted: mycket kraft men liten risk för spliter. Det går åt en del fett men det är inte den dyraste posten i en renovering.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply