Nördbok för Amazonister, saknas

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Nördbok för Amazonister, saknas

Post by QV »

Som medlem får man en matrikel, denna innehåller fakta om Amazonen och des olika årgångar.

Det jag vill se / göra är ett häfte som innehåller alla förändringar på bilen.

bromsdetaljer
rördragning bromsrör
dörrhandtag
lycktglas
kattögon

bild och serienummer (årsmodell) vid föränding (om man vet det)

Detta är ett stort projekt att göra själv och jag är "bäst" på tidiga B18 och kan inte så mycket om de övriga varianterna.

Är det någon som vill lägga ner tid på detta?

Personer som vill hänga upp sig på smådetaljer, och "jaga mygg med kanon" kan gärna hålla sig i bakgrunden, Allt kommer inte bli rätt i första utgåvan men bara vetskapen att det finns 2 eller fyra utföranden på kattöga eller GT varvräknare är en början.


Vad krävs

En kamera och ett intresse. Hittar man två utföranden på nackskydd så är hälften vunnet, vill man sedan grotta ner sig i reservdelslistan är det ett plus men inget krav.

Står jag ensamen i kön eller finns det bröder och systrar runt omkring mig.....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Nördbok för Amazonister, saknas

Post by Kalle »

Trevlig ide QV!
Här kommer ett försök till bidrag.
Min -65:a med overdrive och typnummer 13235 har inte rattspak för att manövrera overdriven.
Den har vippströmbrytare, det ser väldigt prydligt ut så jag antar att det är fabriksmonterat.
[img][IMG]http://img43.imageshack.us/img43/4333/overdrive.th.jpg[/img][/img]
-68 Combi
-65 Sport
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Nördbok för Amazonister, saknas

Post by Lars Bd »

Enda möjligheten att få reda på om det finns fler intresserade är att starta ett sådant projekt, möjligheten att avbryta finns om det visar sig att ingen annan vill bidra.
Angående vippströmbrytaren så är det med största sannolikhet en eftermonterad P1800 detalj och ej originalmonterat.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Nördbok för Amazonister, saknas

Post by Cornelia »

I Amazonbladet för ett antal årgångar sen finns det en grov genomgång på ändringar för varje årsmodell. Man skulle ju kunna höra med författaren om man skulle kunna få utgå från den. Då är ju en del vunnet. :D
Jag skall se vilka nummer det var och se vem som skrivit.
/tina
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Nördbok för Amazonister, saknas

Post by QV »

Jag har en del skrivet om bland annat dörrhandtag.....
vi har haft en givande diskution om ett eller två hål under instrument brädan.... den skulle behövas sammanställas
någon stans på forumet finns det info om tre varianter på domkraft, skulle också behövas sammanställas.
ytterligare info från forumet är svensk och engelsk text på knapparna.
GT har en egen variant på hållare till tutan (finns nog på "vanliga" amzingar också (kanske kommer inte ihåg))

så visst kan jag börja men tittar man på FAQ under EL så har ingen vågat skriva där.

Kan hålla med om att vippbrytaren är "tveksam" men att såga den rakt av förstör "den bra känslan" att sända in vad man TROR är en variant på "det vanliga". Brytaren skulle kunna placeras under avdelningen "mera utredande krävs". Vad som passar under den avdelningen borde vara ett beslut fattat av flera så att inte endast en persons uppfattning regerar. Under fälbeslag finns mycket att gotta sig i :D

"dansken" har klara uppfattningar om fällbeslag
"nalle till 1000" har klar uppfattning om GT varvräknare
"qv" har klar uppfatting om dörrhantag. Korrektur läste föresten om bakaxlar på amazonpiqtures, så även där finns info att hämta.

Kan sedan tråden hållas relativt "ren" från ställningskrig är detta ett +


/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nördbok för Amazonister, saknas

Post by Fredrik Lofter »

Hoppas att ni inte missat denna:

http://www.volvoamazonpictures.se/model ... eller.html" onclick="window.open(this.href);return false;

(alltså sidan om skillnader mellan årsmodeller på volvoamazonpictures.se; klicka på Produktion -> Årsmodeller i vänstermenyn).

Vi tar tacksamt emot tillägg, (belagda) förslag på ändringar, synpunkter och kommentarer.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Nördbok för Amazonister, saknas

Post by QV »

Där finns textmassa och uppslag till bilder som skall tas. ex de nya låsbara ventilationsrute stängarna.... vill man grotta ner sig ordentligt kan man ta bilder på glasets märkning också 8)

Är man många så kan en ta motorhuv / gångjärn och en annan dörrar.... så blir det inte så betungande.

I Amazon bladet så gjordes ett uppropp för länge sedan om att samla in uppgifter om vart emblem / speglar och annat satt på bilen. Personen som gjorde upproppet fick stor respons, alla ville veta vart de skulle montera detaljerna :shock: men utan uppgiftslämnare så var det svårt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Henrik Vikström
Posts: 55
Joined: Fri Jan 28, 2005 7:10 pm

Re: Nördbok för Amazonister, saknas

Post by Henrik Vikström »

De är bara o köra på. Det finns ju en hel del förändringar på de olika modellerna. Häftet eller boken ja vad de nu kan vara ska innehålla bilder text en bra organisation så detta kan bli både intressant o använbart främst för dem som renoverar bilar.

Man skulle utgå alla förändringar från år till år. I gamla handböcker och verkstadsmanualer står det mycket om detaljerade o mer ingående saker. Vad sägs om de?
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Re: Nördbok för Amazonister, saknas

Post by kim »

Kul att det finns mer nördar som kan grotta inn sig i detaljer, trodde att jag var
ganska ensam :D Så fort jag lärt mig det där med bilder, har jag en hel del inntressanta
detaljer om de tidigaste vagnarna som det vore kul att se om nån kanske vet mer om.

Mvh Kim
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Nördbok för Amazonister, saknas

Post by Nalletill1000 »

Tanken ar kul och det hade varit kul och valdigt behjalpligt att ha en bra dokumentering och bilder over skillnader mellan modeller och overgangar, och det hade varit kul med kartlaggning over skillnader mellan olika marknader med.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: Nördbok för Amazonister, saknas

Post by Caltex »

Jag hjälper gärna till. Har väl mest material om tidigare vagnar att tillgå.
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Post Reply