Bakljus
Bakljus
Har fått nåt elfel på mina bakljus, så det lyser bromsljus hela tiden.
Letade efter nån sorts bromskontakt men kunde inte hitta den??
Nån som vet var den sitter??
Tack på förhand// Andreas
Letade efter nån sorts bromskontakt men kunde inte hitta den??
Nån som vet var den sitter??
Tack på förhand// Andreas
Amazon -65
Amazon -69
Volvo 142 -72
Cheva Malibu HGW -76
http://www.jungleriders.tk
Sveriges hårdaste amazonklubb..
Amazon -69
Volvo 142 -72
Cheva Malibu HGW -76
http://www.jungleriders.tk
Sveriges hårdaste amazonklubb..
Bromsljuskontakten
För 69 - 70 sitter den vid pedalstället. -68 och äldre har i motorrummet, i fördelningen som sitter på torpedväggen mellan tändspole och fläktkåpa.
Re: Bromsljuskontakten
Okej, hur ser den ut den där rackar´n ?GT -67 wrote:För 69 - 70 sitter den vid pedalstället. -68 och äldre har i motorrummet, i fördelningen som sitter på torpedväggen mellan tändspole och fläktkåpa.
Anledningen till att jag började rota i elen är att min -65:a
var ombyggd när jag köpte den, satt 164:an instrumentering
med mitt konsol och allt, elhissar i mm mm..
Har bytt till orginal instrumentring, tagit bort mitt konsolen, bytt tebax till
lång spak mm mm
Amazon -65
Amazon -69
Volvo 142 -72
Cheva Malibu HGW -76
http://www.jungleriders.tk
Sveriges hårdaste amazonklubb..
Amazon -69
Volvo 142 -72
Cheva Malibu HGW -76
http://www.jungleriders.tk
Sveriges hårdaste amazonklubb..
-
- Posts: 17
- Joined: Tue Oct 12, 2004 9:37 am
Re:
Har ett liknande problem som jag har slitet mitt hår över. Har ombesiktning inom ett par dagar så det brinner duktigt i knutarna nu.Lars Bd wrote:Om baklamporna lyser lite som dom vill är det sannolikt ett jordfel vid lamporna, gör rent där.
Annars sitter bromskontakten under huven till vänster om värmepaketet -68.
69-70 sitter den vid bromspedalen.
Ibland funkar det som det skall och ibland inte. Oftast när bilen är fuktig så får bakljus/bromsljus spatt. Bromsljuset lyser hela tiden. Så ett jordfel någonstans är ju att anta.
Du nämner jordfel vid lamporna. Menar du i själva lampsockeln eller i lamphuset? Ser ju nämligen att enda jorden mellan lamphus och kaross är ju några plåtskruvar. (Överväger att dra en jordkabel direkt till lamphuset)
-
- Posts: 60
- Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
- Location: Lund
Defintivt ett jordfel. Det är som bekant ett h**vete att härröra jordfel, men dra en jordkabel till något ställe du vet är bra (baclkuckefästet i karossen brukar va en bra jord), till skruvarna till själva armaturen.
Funkar inte detta, plocka ut lamporna, en efter en och testa (om du inte har så bråttom).
Har du tidspress, så köp nya lampor runtom och spraya kontakterna med elektronikrengöring, 5-56, WD-40, startgas eller vad huset erbjuder (tops med t-röd och sen lite symaskinsolja funkar också), och peta bort ev oxidering med en liten mejsel. Sen sätter du i nya lampor och problemet bör verkligen vara löst.
Sedan kan du ju spara de gamla lamporna och putsa upp sockeln på dom o ha som reserv.
Du kan även testa att mäta (att mäta är att veta) med en multimeter på någon sockel som ska lysa och till dess jord, och jämföra med värdet du får om du mäter på sockeln och jord till nånstans du vet är bra.
Att fenomenet uppträder när det är fuktigt kan även betyda att kablarna i stammen inte är isolerade som de ska, så att de kortsluter när de blir fuktiga.
Funkar inte detta, plocka ut lamporna, en efter en och testa (om du inte har så bråttom).
Har du tidspress, så köp nya lampor runtom och spraya kontakterna med elektronikrengöring, 5-56, WD-40, startgas eller vad huset erbjuder (tops med t-röd och sen lite symaskinsolja funkar också), och peta bort ev oxidering med en liten mejsel. Sen sätter du i nya lampor och problemet bör verkligen vara löst.
Sedan kan du ju spara de gamla lamporna och putsa upp sockeln på dom o ha som reserv.
Du kan även testa att mäta (att mäta är att veta) med en multimeter på någon sockel som ska lysa och till dess jord, och jämföra med värdet du får om du mäter på sockeln och jord till nånstans du vet är bra.
Att fenomenet uppträder när det är fuktigt kan även betyda att kablarna i stammen inte är isolerade som de ska, så att de kortsluter när de blir fuktiga.
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
-
- Posts: 17
- Joined: Tue Oct 12, 2004 9:37 am
Har nu undersökt det mesta (tom felvända lampor )
Men jag tror att felet är lokaliserat. Hade inget med fukt att göra. Troligtvis bromsljuskontakten som \"kärvar\". Kör man i stadstrafik och bromsar mycket så hänger den sig och sedan när man låter bli att bromsa på ett tag så funkar det som vanligt.
Upptäckte det igår av en slump genom att bromsljusen lös en stund efter att jag släppt pedalen. Dvs kontakten var \"seg\" på att släppa taget så att säga
Men jag tror att felet är lokaliserat. Hade inget med fukt att göra. Troligtvis bromsljuskontakten som \"kärvar\". Kör man i stadstrafik och bromsar mycket så hänger den sig och sedan när man låter bli att bromsa på ett tag så funkar det som vanligt.
Upptäckte det igår av en slump genom att bromsljusen lös en stund efter att jag släppt pedalen. Dvs kontakten var \"seg\" på att släppa taget så att säga
Re: Bromsljuskontakten
vill du sälja mittkonsollen o brädan?AndreasJ wrote:Okej, hur ser den ut den där rackar´n ?GT -67 wrote:För 69 - 70 sitter den vid pedalstället. -68 och äldre har i motorrummet, i fördelningen som sitter på torpedväggen mellan tändspole och fläktkåpa.
Anledningen till att jag började rota i elen är att min -65:a
var ombyggd när jag köpte den, satt 164:an instrumentering
med mitt konsol och allt, elhissar i mm mm..
Har bytt till orginal instrumentring, tagit bort mitt konsolen, bytt tebax till
lång spak mm mm
Axel Wallgren -86
Amazon Kombi -68
Amazon Kombi -68