Amazon skrotbil 65

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
benstomme
Posts: 5
Joined: Thu Jul 09, 2009 4:10 pm

Amazon skrotbil 65

Post by benstomme »

Hejsan
Jag har aldrig förstått mig på bilar. Jag har aldrig mekat eller kunnat lista ut hur de fungerar. En kardanknut och en kammaxel har jag heller aldrig kunnat se skillnad på.
Detta tyckte jag skulle ändras på, så jag köpte mig en sedan fem år avställd amazon 65:a för en billig peng och fraktade ner den till mina föräldrars hem, där plats och verktyg fanns.


Vid köpet sparkade jag på däcken, klämde och vred på saker och såg bekymrad ut. Precis som man ska göra. Jag ingjöt en respekt hos säljaren och visade att jag var en man som visste vad jag pysslade med.

I alla fall tyckte jag den såg relativt komplett ut inte så värst mycket rost och allmänt trevlig. Men vad visste jag...

Image
Image
Image

Startade gjorde den direkt med ett nytt batteri, motorn morrade och iväg for jag som ett skott längs kullerstensgatan och rakt in i grannens häck, då bromsarna tydligen inte fungerade så bra.
I alla fall lyckades jag backa ner den på gårdsplanen och började med en mer grundlig besigtning.

Image

Då jag klev hårt på mattan där bak, försvann fot och matta ut på andra sidan, och jag började riva ut inredning, mattor och stolar. Allt utom mattorna och golvet visade sig vara i ypperligt skick.

Ju mer jag petade i hålen desto fler och större verkade de bli, så in gick jag och hämtade krita och vinkelkap. (notera bensindunken mitt i gnistsprutet)

Image
Image
Image
Image

Tydligen har någon tidigare ägare gjort en omfattande reparation av bilen. Där han lagat rost har han bara svetsat en plåt direkt över rosthålet och lämnat hålet kvar på undersidan. tråkigt. Dessutom har vindrutan läckt in vatten under några år och fått golvet att förvandlas till kexchoklad under mattorna.
Hålen inne i bilen svetsade jag kant i kant och vindrutan tätade jag. Inget läck trots några dagar av ösregn =)

resultatet:
Image
Image

Ojdå vad otäckt. Undrar vad jag ska göra här?
Image

Efter lite rostlagning gav jag mig på bromsarna. Jag renoverade bromscylindern och tömde systemet på svart klet. Jag lyckades också dra av en luftnippel på det ena oket som jag tillslut lyckades borra och pilla ut, utan att förstöra gängorna.
nu fungerar bromsarna. fast trummorna bak är väldigt tröga, kanske ska plocka av dem?

Motorn låter fint efter inställning av ventilspel, oljebyte och fininställning av förgasaren. Rotor och brytare byttes också.
lövhögarna dammsögs upp, och självklart putsades ventilkåpan.
Image

Vad jag gjort:

Lagat tvärbalkar fram
bytt fördelarlock rotor och brytare
ställt väntilspel
lagat golven
renoverat luftfilterhållaren
renoverat och bytt lampinsatser
fått ordning på elsystemet allt lyser som det ska
tätat läckande lister
bytt olja och oljefilter
bytt bakre ljuddämpare
bytt blinkrelä
renoverat bromsok
renoverat bromscylinder

Säg gärna vad ni tycker om köpet strax under 8000 kr. Lite tips till en novis kan ju också vara bra.
jag återkommer


Ludvig
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon skrotbil 65

Post by Uffe »

Det är ju bara så kul att höra/läsa Ludvig :D Underbart jobbat med bilen och svetsjobbet har du ju lyckats kanonbra med. Kul!!
Amazon 1957
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon skrotbil 65

Post by Blomquist »

Bra tråd. Lite blåljug om meckarkunskaperna tror jag dock, eller har du fått hjälp av utomstående?
Framvagnsbalken skall man vara noga med. Den avbildade rostskadan kan lagas om man har tillgång till en bra svets, två plåtar på varandra som du kanske noterat. Petigt med att det skall vara det på besiktingen.Kolla inre övre länkarmsfästning uppe i tornet innan du går igång. Är det kört där också kan det vara god idé att skaffa en fin ersättningsbalk istället, ta vara på shimsen uppe vid tidigare nämnda länkarmsinfästning. Dom är viktiga för korrekt framvagnsinställning.
En i övrigt fin balk kan vara ordentligt rutten uppe i tornet och då kan hela länkarmen ryka av och följderna av detta kan bli mycket tråkiga.

Det ser ut som att man har trocklat in en bilslang inuti bakfjädern, stämmer det?

En bilhandlare talade för övrigt om för mig en gång att han, när han skulle visa bilar, brukade försöka få in lite komplimanger till kunderna av typen "-Du verkar ha koll på bilar!" och "-Du är bilmekaniker va?". Kunderna brukade bli glada då och därmed steg köplusten.
210 -64, 223 -68
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Amazon skrotbil 65

Post by Shift »

Fin bil! Det här kommer nog att bli en riktig pärla!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
benstomme
Posts: 5
Joined: Thu Jul 09, 2009 4:10 pm

Re: Amazon skrotbil 65

Post by benstomme »

Blomquist

Tack för svaren, jag ska nog ta en ordentlig titt på balken igen och se om det går att rädda. Båljug var det inte, men jag är van att jobba med metall som smed =)
Allt vad gäller mer avancerat mek har jag läst mig fram i gamla manualer och på detta fantastiska forum.

Slangen inne i fjädern är kopplad till en luftnippel som sitter på bakskärmen. Undrar om det är nån slags extra luftdämpning till fjädringen bak. Jag har inte sett nått liknande tidigare.
Jag har upptäckt att någon tidigare ägare har öst in märkliga tillbehör i bilen. hemliga knappar under instrumentbrädan, en massa husvagnstillbehör och extraljus hit och dit. Den var också utrustad med två stag brevid draget där bak som man fäste en enhjulig "kalleankavagn" i. Fick tyvärr inte plats med vagnen när jag fraktade bilen.
benstomme
Posts: 5
Joined: Thu Jul 09, 2009 4:10 pm

Re: Amazon skrotbil 65

Post by benstomme »

Ja då vart jag igång igen efter en vecka i storstaden

jag började med hjulhusen, skrapade bort underredsmassa och skar rent för inläggning av ny plåt. Först funderade jag på att bara lappa det värsta, men ingen idé att göra det halvbra, då åker jag väl bara på det igen om några år. Så jag skar bort hela skiten

Image

Image

Image


lika så med reservhjulsbaljan. Jag behövde bara skära runt om, så föll den till marken. Staget som går till draget var helt upprostat, likaså balken som avslutas i baljan. Tänkte lappa och laga den någon dag.

Sen upptäckte jag konstigheter precis vid hjulaxelns ände mot trummorna bak. På den ena hade de varit och "duttat" med svetsen och på den andra hade det rostat en hel del. Vad är detta och vad bör jag göra??

Image

Image


återkommer
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Amazon skrotbil 65

Post by Amazonsport »

Om jag förstår dig rätt så menar du infästningen till länkarmarna bak, den vänstra ser ut att vara bytt nyligen o då har de säkert svetsat på nya flänsar till gummiringen för att hålla den på plats, och den andra ser det normalt rostig ut. Ingen fara med det..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon skrotbil 65

Post by QV »

förutom den högra fjäderskålen......

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
benstomme
Posts: 5
Joined: Thu Jul 09, 2009 4:10 pm

Re: Amazon skrotbil 65

Post by benstomme »

Är fjäderskålen kass? vad tar jag mig till?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon skrotbil 65

Post by Hasse63 »

Ja fjäderskålen ser ut av vara upprostad HB.

Palla upp bilen ordenligt på en pallbock som inte vilar på bakaxeln utan i karossen.
Hissa upp bakaxeln lite men en domkraft och lossa balataremmen i någon ände och släpp ner bakaxel. Chassifjädren kommer att "lossna" om inte så måste du även lossa stötdämparen lättast är nog att lossa den i bagaget. När chassifjädern känns lös så kan du byta ut den dåliga fjäderskålen som du kan köpa beg eller ny :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply