Hur jag löste mina elfel

Moderatorer
Post Reply
Pipewrench_dale
Posts: 17
Joined: Tue Oct 12, 2004 9:37 am

Hur jag löste mina elfel

Post by Pipewrench_dale »

Har haft lite problem de sista dagarna med elen på min Ama 64a. Det mesta har nu ordnat till sig men jag tänkte bidra med mina kunskaper jag fått och hur jag löste felen. Kanske nån annan har samma problem.

Problem 1: Ojämn bromsljusfunktion. Bromsljuset lös lite hipp som happ. Oftast lös det hela tiden. Lokaliserade problem till en felaktig bromsljuskontakt. Den släppte tillbaka trycket oerhört sakta vilket innebar att bomsljuset lös en bra stund efter att man släppt pedalen.
Kostade 84:- på Mekonomen.

Problem 2: Dålig laddning/svagt ljus. Mitt ljus var svagt och vid minsta belastning tändes laddningslampan. Laddade precis 12 volt enl mätare.
Bytte till en nyare växelströmsgenerator från en 140. Felet bestod dock trots ytterligare byte av relä och generator.

Löste problemet genom att lämna in generator och relä på renovering vilket dock fick resultatet att de fungerade som de skulle. Passade dock på att byta lagren i generatorn. Tot kostnad 500:-
Monterade tillbaka generator och relä. Fast med ett par omkopplingar.
1. Drog en extra direktkabel från generatorns B+ till batteriets pluspol.
2. Satte dit en extra jordkabel från generatorns D- (Skruvade den i samma punkt som reläts D-)
3. Slipade rent allt jordkontaktytor med vinkelslipen :twisted:
4. Bytte jordflätan till batteriet.

Laddningen ligger nu på 14,5 volt med samma generator och relä.

Hoppas det hjälper nån. :)
Post Reply