Äntligen en Amazon!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
tinsley
Posts: 7
Joined: Sat Sep 20, 2008 10:32 pm
Location: Stockholm

Äntligen en Amazon!

Post by tinsley »

Då har man gått och blivit amzing-ägare till sist. Slog till i somras och har så sakteliga börjat småfixat lite. Kvar att göra för att få den i fint bruksskick:
* lite nya stötfångardelar, framförallt bak
* lite rostlagning på bakskärmarna
* slipa, spackla och omlackera fronten
* bästra och lacka fälgarna
Men den går fint och är så klart en njutning att köra!

Ska bli kul att höra vad alla kunniga här på forumet anser om den och vad som bör göras och inte 8)
Har för avsikt att ställa in den under snötider...
Lägger in några bilder (från bla VROM) på den till att börja med, fler kommer när jag hunnt fixa med den.

Så några frågor till alla kunniga:
När jag kört i mycket regn samlas vatten i "botten" av fronten, bakom grillen och ovanför stötfångaren. Hänger ni med???
Detta gör att fronten rostar fint innifrån...Borde det inte finnas hål i botten som vattnet rinner ut genom, eller saknas det nån list eller nåt på min bil??? Bifogar några försök till bilder på detta så kanske det är lättare att förstå vad jag menar...

Fråga2: Det knarrar lite om bilen när man startat och när man kör i låg hastighet. Har inte lyckats lokalisera det mer än att det kommer från framvagnen nånstans, möjligtvis mer på hö än vä sida. Även på tomgång. Låter som nåt som vibrerar/stitter löst/gnuggar...inte konstant bara lite då och då. Kan det va´bussningar? Tips på felsökning eller vad som bör bytas?

Det var allt för nu. Kul att va ny medlem i klubben förresten! :D
/tinsley

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by tinsley on Mon Oct 06, 2008 10:26 pm, edited 3 times in total.
Amazon 121 1965 4dr pearlwhite
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Äntligen en Amazon!

Post by Telis »

Aha, en till som var på VROM - trevligt med en ny medlem också !
Ser ut att vara en riktigt fin bil du fått tag på !
Bor du i närheten av Gbg så kom gärna på klubbträff i Fristad utanför Borås, nästa är på torsdag.
Mvh
/Henrik
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Äntligen en Amazon!

Post by Amazon »

En fyradörrars 65a, trevlig årsmodell o bekväma säten 8)
Volvo P1200VB 1958
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Äntligen en Amazon!

Post by einar- »

Var ut och kollade alldeles nyss. Det finns ett hål i mitten av fronten som ska släppa ut vatten. Mitt var fullt av stenar och skräp men det såg enkelt ut att rensa. Då har ja inga kofångare på men det är vid plåtfalsen längst ner i mitten. Minns inte om man kommer åt det med kofångaren på eller inte men kryp under och kika. De har lämnat ett mellanrum mellan plåtarna så det går nog inte att missa.
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
tinsley
Posts: 7
Joined: Sat Sep 20, 2008 10:32 pm
Location: Stockholm

Re: Äntligen en Amazon!

Post by tinsley »

Typiskt att klubblokalen ligger söderut. Nåväl, får försöka samla på mig amazonkunskaper här i Stockholm tillsvidare och åka runt lite mer med amazonen nästa sommar.
Funderar på bakluckeloppisen hos SVIS nu till helgen. Nån som varit där tidigare? Är det stort eller? Bra tillfälle att samla på sig delar?
/tinsley
Amazon 121 1965 4dr pearlwhite
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Äntligen en Amazon!

Post by hero »

Grattis och välkommen!

Den ser inte för dålig ut inte! Fin panel hade den med, ser nästan omklädd ut!
Praise the Lowered
tinsley
Posts: 7
Joined: Sat Sep 20, 2008 10:32 pm
Location: Stockholm

Re: Äntligen en Amazon!

Post by tinsley »

Insåg mitt nybörjarfel att lägga in alldeles för stora bilder. Har ändrat det nu i mitt första inlägg i tråden. Passade på att lägga till nån bild. Hoppas det gläder någon :)
Vet någon var man kan få tag på en passande ljuddämpare, behöver inte byta hela systemet, bara burken? Nog för att traktorljudet är skönt murrigt, men men... :?
Amazon 121 1965 4dr pearlwhite
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Äntligen en Amazon!

Post by Hasse63 »

tinsley wrote:Insåg mitt nybörjarfel att lägga in alldeles för stora bilder.
Max 800x600 eller allra hälst 640x480 som det står nedan.

Mekonomen har ljuddämpare. se även länksamlingen som finns klistrad under kategorin Övrigt.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
tinsley
Posts: 7
Joined: Sat Sep 20, 2008 10:32 pm
Location: Stockholm

Re: Äntligen en Amazon!

Post by tinsley »

Har hittat den lilla anledningen till att fronten samlar rost, dräneringshålet i frontplåten gick inte att se först. Men efter att ha rensat undan stenar, gegga, rost och lite kvarglömda detaljer (!) från tidigare ägare så pinkade amazonen glatt ut en ordentlig pöl rostvatten.
Tack einar för tipset!
Nu är där torrt och fint. Ska blästra och lackera om frontplåten till våren.
Hade också oljeläckage som visade sig vara ventilkåpan som satt lite för löst. Bara att dra åt. Man blir glad över så enkla "fel" :-)
Ska bara betälla ljuddämpare också så blir bilen en ännu större fröjd att glida i....
/tinsley
Amazon 121 1965 4dr pearlwhite
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Äntligen en Amazon!

Post by einar- »

tinsley wrote:Har hittat den lilla anledningen till att fronten samlar rost, dräneringshålet i frontplåten gick inte att se först. Men efter att ha rensat undan stenar, gegga, rost och lite kvarglömda detaljer (!) från tidigare ägare så pinkade amazonen glatt ut en ordentlig pöl rostvatten.
Tack einar för tipset!
Nu är där torrt och fint. Ska blästra och lackera om frontplåten till våren.
Hade också oljeläckage som visade sig vara ventilkåpan som satt lite för löst. Bara att dra åt. Man blir glad över så enkla "fel" :-)
Ska bara betälla ljuddämpare också så blir bilen en ännu större fröjd att glida i....
/tinsley
Jo varsågod!!! Fronten kan vara en riktig skattgömma. I min front hittade jag startgasflaskor, fläktremsbitar och en massa bult samt en och annan skruvmejsel som jag glömt kvar.
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
tinsley
Posts: 7
Joined: Sat Sep 20, 2008 10:32 pm
Location: Stockholm

Re: Äntligen en Amazon!

Post by tinsley »

Amman har äntl fått vakna till liv ordentligt igen, efter en lång vinter, ensam i en lada. Har bytt ljuddämpare, nylackad front, nylackade fälgar och lite annat smått och gott. Nytagna bilder finns i "torsdagsträffar" i kat. "träffar". Tack fotografen :wink: Hoppas fler vill komma till Sjöhistoriska på torsdagskvällarna....
Nu återstår lite rostfix, lite finare kofångardelar, fixa bakre dörrlås... yihaaaa!!!!
Amazon 121 1965 4dr pearlwhite
tinsley
Posts: 7
Joined: Sat Sep 20, 2008 10:32 pm
Location: Stockholm

Re: Äntligen en Amazon!

Post by tinsley »

Hade ett kort ärende till stan (Stockholm) förra veckan. Tog amazonen, svängde in på gatan där jag tänkte parkera...och vips, där stog en vit amazon med plats bakom för min egen. En trevlig och tyvärr lite för ovanlig syn mitt inne i huvudstaden. När ägaren till den främre amazonen stog lite längre bort och såg mig komma körande trodde han först att hans egen var stulen :D
Så här borde det se ut oftare i stan :!:
Image
Amazon 121 1965 4dr pearlwhite
Post Reply