Min mellanblå -69

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Min mellanblå -69

Post by Dukten JR »

Tänkte presentera min -69 med några bilder. Köpte den sommaren -07, och har använt den som bruksbil sedan dess. Skicket var skapligt vid inköpet, men motorn hade ett leak-down på mellan 25-45%, så en annan B20 monterades omgående.

Lite småplock har fixats som renovering av bakre bromsarna och den har funkat bra bla. på vildsvins-safari
Image

Nu blir man ju lite avtrubbad av 1 1/2 års Amazonåkande, så när jag skjutsade frugan för några veckor sedan sa hon skrattande:
-Hur f*n kan du åka i en sån här sk*t-bil?
:?: :?: :?: Vad menar hon? Men när jag började tänka efter så har nog förfallet tagit ut sin rätt.

Tja, vad gör man? Byta bil? eller byta fru? Nej, så drastiska åtgärder behövs nog inte, men några kvällars kvalitetstid i garaget kan nog göra susen.

Sagt och gjort, bilen rensades utvändigt på lister och emblem för att kunna blästra av och svetsa lite rost som kommit smygande.....
Invändigt revs inredningen ur för att kunna montera behövlig ljudisolering.
Lite etsande grund på plåtrena ytor:
Image

I köpet ingick 3 liter mellanblå 1-komponents akryl (Guds hämnd mot amatör-lackaren) Denna typ av billack hoppas jag är förbjuden, då den har egenskaper som jag helst vill glömma.....
Om man späder den för lite torkar färgen innan den landat på bilen, och om man späder den för mycket täcker den inget alls.

Och när man lyckats späda den lagom är för lite sprutmängd=apelsinskal och lagom sprutmängd=rinning :evil:

Nu är jag en amatör-lackare, med begränsad utrustning och lokal, så det finns säkert de som fixar detta bättre, men vanlig 2-komp billack är en barnlek att spruta, jämfört med detta djävulens redskap.

Den blev iallafall blå till slut, även om en del polering kommer att behövas:
Image

Isolering av insidan gjorde susen, tyst och fint blev det:
Image

Sen ihopskruvning och dags för jungfrufärd:
Image

Känns nästan lite bittert för nu börjar förfallet igen.
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Min mellanblå -69

Post by Telis »

Ser ju väldigt fint ut !
Ny doftgran också eller ? =)
/Henrik
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: Min mellanblå -69

Post by Dukten JR »

Telis wrote: Ny doftgran också eller ? =)
/Henrik
Nej, än så länge sitter thinner och färg-lukten kvar i innertaket :mrgreen:
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Min mellanblå -69

Post by Amazonsport »

Vad det ser enkelt ut, hehe.. Snyggt blev det.

Snabbt också, några bilder sen är bilen nylackad, det kan nog inspirera många inkl. mig..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Min mellanblå -69

Post by QV »

jag har inte kommit till ljudisoleringen i min Amzing ännu. Vad använde du för material till golvet

/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: Min mellanblå -69

Post by Dukten JR »

QV wrote:jag har inte kommit till ljudisoleringen i min Amzing ännu. Vad använde du för material till golvet

/QV
Isoleringen har jag köpt på nån veteranmarknad, tror att det var Örebro agenturaffär som sålde på 2x1 meters rullar. Baksidan är limmad/självhäftande och tjockleken ca 10 mm.

Sen hittade jag en rulle på 2x4 meter på en annan marknad. Den var av samma filtmaterial med självhäftning, men var lite tjockare. Troligtvis kom denna rulle från nån ventilationsfirma och används för ljudisolering av vent.aggregat i byggsvängen. Säkert billigare om man kan köpa från den branschen.

Fort ska det gå, annars tröttnar man lätt..... men detta är ingen super renovering, utan en uppfräschning av bruksskicket som gör det lite roligare att använda Amazonen. Det finns en till halvskabbig mellanblå Amazon i närheten, så man vill ju inte bli förväxlad med Lars BD :lol:
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Min mellanblå -69

Post by Lars Bd »

Halvskabbig :?: bra bruksskick heter det.
Du vet mycket väl att även jag har gjort en renovering med ny silvertejp över hålen i framskärmarna och även lackerat tejpen efteråt så den börjar närma sig utställningsskick nu.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: Min mellanblå -69

Post by Dukten JR »

Vaknade i morse med en viss äventyrs-lystnad i kroppen, och bestämde mig för att ta ut Amazonen i dess rätta element, äkta svensk glesbygds-vinterväg. En bakaxel från Saab 99 fanns vid sommarstugan och den behöver jag nu till ett ATV släpvagns-bygge.

Bara att packa snöskyffel, bogserlina och hundarna, för att sedan åka de 2 milen med smal, kurvig väg som påminner om en iskana.
Image
Hundarna sitter i baksätet med spänd förundran. Vad ska husse hitta på nu??????

Efter att ha parkerat i en snödriva och pulsat den sista kilometern till stugan, skottat fram den frb.... bakaxeln, burit den samma kilometer tillbaka, så var det dags för hemfärd igen.
Image
Man skulle ju åka amazonkombi istället..... det är nog dags att ta tag i renoveringsobjektet som stått i 5 år nu.....

Det blev iallafall en motionstur i perfekt vinterväder utan dikeskörning. Och det känns som en seger mot Moder Natur, jamenar vilken utmaning är det att åka moderna 4wd bilar? Nä, ut och testa gränserna som förr i tiden :D
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: Min mellanblå -69

Post by Dukten JR »

Nya däck monterade på 5,5" fälgarna. Det blev 185/80-15, lite högre profil än original alltså.
Image

Fyller ut hjulhusen bra.
Image

Och sväller inte ut så mycket över fälgkanten.
Image
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min mellanblå -69

Post by Pälle »

Hoppsan, de fyllde ju ut rejält. Gör säkert underverk för komforten och håller nere varvtalen men... du får ursäkta, det ser faktiskt konstigt ut.

Mycket fin bil i övrigt och jag är oerhört imponerad av dig som lackat själv i garaget :D
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: Min mellanblå -69

Post by Dukten JR »

Visst är det en smaksak med däck-profiler, men eftersom vi vant oss med att de flesta Amazoner idag rullar på lågprofildäck, kanske det ser konstigt / ovanligt ut . Och som jeepdåre är man ju van med lite högre profiler.......
Image

Mitt reservhjul kommer från en Amazon herrgårdsvagn med dimensionen 6.40-15 som var original till kombin och duett, och det är 2 cm. ännu högre än mina 185/80-15.

Image

Men det betyder ju att jag måste köpa en kombi som däck&fälgar passar på....... äntligen :D
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min mellanblå -69

Post by Pälle »

Ja det är klart du ska köpa en kombi.

Kollade på bilderna igen. Kanske är det djupet i fälgarna som gör att jag tycker det ser lite knasigt ut :?:

Hursomhaver har du en fin bil. Roligt att se nån som lackar själv i garaget. Hur löste du det med utsug och grejer när du målade?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Post Reply