Amazonprojekt

Moderatorer
Post Reply
Crasta
Posts: 9
Joined: Fri Sep 18, 2009 6:41 pm
Location: Linköping

Amazonprojekt

Post by Crasta »

Hej!

Jag är ny på detta forum och min fråga har säkert kommit upp tusen gånger men jag har inte riktigt hittat vad jag letar efter! :D
Jag läser till civilingenjör och ska göra två-årsprojekt delvis via skolan! Jag är då lite sugen att bygga om en amazon och tänkte höra med er experter vad som är möjligt att genomföra.. Främst då vilka bestämmelser som finns (bla SFRO) vid motorbyte, dvs hur stark motor man kan sätta i och då förstås krav på efterföljande bromsar, drivlina etc.

Vilka motorer är möjliga kandidater? :wink:

Som sagt, denna diskussion har säkert uppkommit många gånger, men jag skulle vara väldigt tacksam för bra svar!

MVH Robin
[OCTANEHEADracing]
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazonprojekt

Post by Blomquist »

Mycket föredömlig projektidé

sfro-handboken har du väl redan, på detta forum finns mycket -använd sökfunktionen, ett forum
med mycket kunnande är http://www.savarturbo.se/
210 -64, 223 -68
Lillasyster
Posts: 16
Joined: Tue Jun 02, 2009 4:33 pm
Location: Ljusdal

Re: Amazonprojekt

Post by Lillasyster »

150hk får man ha om man har skivor fram
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Re: Amazonprojekt

Post by Hillman »

civilingenjör...inom vadå? maskinteknik?
Crasta
Posts: 9
Joined: Fri Sep 18, 2009 6:41 pm
Location: Linköping

Re: Amazonprojekt

Post by Crasta »

Yesbox! Maskinteknik är det som gäller!! Jag kommer att ha mycket stöd från universitetet med både hjälp och en del utrustning.. Så förutsättningarna är ju relativt goda! :)
[OCTANEHEADracing]
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: Amazonprojekt

Post by Zebulon »

Jag har för mig att B230 LTT som sitter i Volvo 940 har strax under 150hk och då borde passa ganska bra i en amazon.

Men sen beror ju allt på hur mycket du är beredd att bygga, det går ju alltid att registrera en bil som amatörbyggt fordon?
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Re: Amazonprojekt

Post by Hillman »

Ska du vara säker på vad som gäller är det inte fel att kasta ett öga på just SFRO:s sida www.sfro.com och helst köpa deras bygghandbok. Har själv köpt den men den börjar bli gammal så vågar inte riktigt lita på att allt i den fortfarande stämmer.
Sen finns det en kille på zazty som är sfro-besiktningsman och som ofta brukar ha bra svar på frågor angående ombyggda/amatöbyggda frågor. Theralpinto eller nåt liknande kallar han sig.

Om jag inte minns helt fel får du regga med 150hk och ca 200Nm i Amazon förutsatt att du uppgraderar med skivbromsar fram mm. Enklast är det att köpa en av de senare Amazonerna som redan hade allt detta från fabrik, om du inte tänkt regga som ombyggt fordon, då måste det ändå byggas om.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Amazonprojekt

Post by TVR »

Det har kommit en ny SFRO handbok som ska vara up to date. Kan nog vara värd sina pengar.
"Therealpinto" (Gustav Ulander) finns även aktiv på t ex Sävarturbo och rejsa.nu
På rejsa finns även en mycket lång tråd där han besvarar frågor om ombyggt fordon vs bilprovningen och SFRO. Läs där, ger mycket info!
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Post Reply