Byte B18A til en B20

Moderatorer
Post Reply
byggarejim
Posts: 73
Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm

Byte B18A til en B20

Post by byggarejim »

Hej !

Jag har en Amazon från -65 med en B18A som går bra men jag undrar om det är mycket jobb att byta och annat som kommer till?, hur blir det med växellådan?/är det någon speciell årsmodell av B20 jag skall söka efter?.


Mvh Byggare Jim
Denniz
Posts: 22
Joined: Sun Aug 02, 2009 3:00 pm

Re: Byte B18A til en B20

Post by Denniz »

b20 och b18 är nästan helt identiska, enda skillnaden är att cylindrarna är större och kolvana också då givetvis. Så växellådorna är lika (alltså m40/m41)...
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Byte B18A til en B20

Post by Arne »

Byta från B18 till B20 bara för bytandets skull ger inget. Är du ute efter att ha en Strombergförgasare och det nyare grenröret kan du montera det på B18 motorn också. Effektskillnaden på en B18A med Strombergförgasare och B20A med Strombergförgasare är obetydlig, nämligen 7 hk SAE.
AVG
byggarejim
Posts: 73
Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm

Re: Byte B18A til en B20

Post by byggarejim »

Tack för att ni gav mig lite mer fakta så snabbt!
varför detta bytte?
Jag undrar om det finns någon b20 med 5 växlad låda(och i så fall vilken) som skulle passa till min -65

Mvh Byggare Jim
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Byte B18A til en B20

Post by Arne »

M41 passar både B18/B20, det är enväxellåda med elektrisk överväxel. Ska du ha andra växellådor får du bygga om både sprängkåpan och kardantunneln.
AVG
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Byte B18A til en B20

Post by sn@kesh!t »

Du kan ju försöka få tag i en sprängkåpa från en 240 75-76 tror jag. Jag plockade iallafall dän den sprängkåpan från min 76a. Den kåpan passar på b20 och du kan ha m45, m46 eller m47. Problemet blir då att du måste göra om kardan tunneln. Så det enklaste alternativet är ju att få tag i en m41a men dem är inte billiga dem.
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Byte B18A til en B20

Post by J.LUNDIN »

Jag antar att ni menar kopplingskåpa, sprängkåpa är något helt annat.... :oops:
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Byte B18A til en B20

Post by Arne »

Ja.
AVG
byggarejim
Posts: 73
Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm

Re: Byte B18A til en B20

Post by byggarejim »

Arne wrote:M41 passar både B18/B20, det är enväxellåda med elektrisk överväxel. Ska du ha andra växellådor får du bygga om både sprängkåpan och kardantunneln.
Jag har hittat en M41 OD Från en 142 är detta någonting som skulle fungera
cheva_power
Posts: 13
Joined: Wed Dec 08, 2004 3:42 am
Location: olofström

Re: Byte B18A til en B20

Post by cheva_power »

xyz
ja det passar fint
kör just nu amazon-67
byggarejim
Posts: 73
Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm

Re: Byte B18A til en B20

Post by byggarejim »

Om jag skulle trimma orginal b18 istället?

Har här lite novisa frågor!
vilken erfarenhet har ni av att borning av blocket? är det någon vits med detta?
Bör jag planfräsa motorblocket och toppen istället/eller både och
Balansering av vevaxeln med ett lättat svänghjul?
Vevaxelslipning? när skall man gjöra detta och varför?
Eller är det portningen man skall kosta på?vilken nivå är lämplig för en B18?ventil storlek mm?
Har funderingar på dubbla su eller dubbla weber 45/ men inget är bestämt
Jag har inte tänkt tävla dragracing med denna motor men vill ha en motor som går mer som dagens motorer ? modernare Kam typ?
Finns det någonting annat som är b18 svaghet VS B20L
Läste att man kunde stoppa b20 top på en b18 varför?

Mvh Jim
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Byte B18A til en B20

Post by Rekordabilly »

Många frågor var det :D
Borrning gör man när det är väldigt slitet, eller om man vill öka volymen. större motor mer effekt (vrid)
Planfräsa blocket om det är skevt eller vill att kolvarna ska sticka lite ovanför bättre klämeffekt (squish) toppen måste då också fräsas ur för kolven. Plana toppen gör man för att höja kompressionen (eller on den ej är plan).
Balansering för att minska vibrationer jämmnare gång, lätta svänghjul för ett snabbare gassvar
Vevaxelslipning gör man om den är sliten och inte ligger inom toleranserna
Portning av toppen ger mycket effekt beroende på hur väl det är gjort, allt som kan förbättra flödet är bra!
Dubbla Su funkar alldeles utmärkt till en moderat trimmad motor och räcker upp till minst 150hk, samt är betydligt mycket billigare än ett par Weber
Moderna kammar som är mycket bättre än dom gamla d,k,r,s osv. finns hos tex. KG-trim, Timo, dock så är fortfarande K-kammen en hyfsad pigg och snäll kam
Egentligen inte, men mer volym ger alltid bättre vrid
Det går alldeles utmärkt, du får lägre komp men större ventiler och så har den bättre ventiltätningr än B18

Allt detta finns det olika trådar om, bara att söka på forumet :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
byggarejim
Posts: 73
Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm

Re: Byte B18A til en B20

Post by byggarejim »

tack för det utförliga svaren!!
Post Reply