fråga angående dubbla SU

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

fråga angående dubbla SU

Post by sunkmaster »

hejsan. nu har jag införskaffat mig dubbla SU som jag tänkte slänga på amazonen så småningom. men jag har lite frågor först innan jag tänkte byta.

på båda förgasarna så sitter det en slang på utsidan av dem som jag tycker verkar som att det skulle gå till nån bränsleretur eller nåt fast jag vet inte helt säkert då jag aldrig har grejjat me SU innan. e det nån som vet vart dem ska gå till och om det e bränsleretur hur ska man göra då för det finns ju ingen retur till bränslet så som det e nu. så undrar jag vad man ska tänka på innan man slänger på dem. om det e nåt man lika gärna kan fixa med innan man sätter dit det så att säga.

mvh
fredrik
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: fråga angående dubbla SU

Post by UKRUSE »

Vad är det för förgasare du har ? Är det HS6 dvs. med separata flottörhus ?
Om det är det.. sitter det någon liten 3 kantig bricka under skruvarna på flottörhusen ?
Vad står det i så fall för beteckning ? Tex AUD 95 F resp 95 R.
Om så är fallet så har flottörlocken 2 slangar, den ena med ett T-rör .
Förgasarna kommer då från en bandvagn och slangen med t-röret är bara en skvallerledning
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: fråga angående dubbla SU

Post by sunkmaster »

UKRUSE wrote:Vad är det för förgasare du har ? Är det HS6 dvs. med separata flottörhus ?
Om det är det.. sitter det någon liten 3 kantig bricka under skruvarna på flottörhusen ?
Vad står det i så fall för beteckning ? Tex AUD 95 F resp 95 R.
Om så är fallet så har flottörlocken 2 slangar, den ena med ett T-rör .
Förgasarna kommer då från en bandvagn och slangen med t-röret är bara en skvallerledning

det e inte separata flotörhus. det e alltså HIF-6 heter den då va? där slangarna sitter så e det nån ventil som öppnar och stänger när gasspjället öppnas och stängs så jag tycker det ser ut som nån bränsleretur men vet inte helt säkert. jag hitta nåt nummer som det stod såhär på 237552 IMP AUD522F. nån som vet kanske?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: fråga angående dubbla SU

Post by Hasse63 »

De är till för att ventilera flotörhuset. Original är de kopplade till en slang och ttill en kolkanister. Går att låta dom vara öppna eller koppla dom till en slang dra den ut under bilen.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: fråga angående dubbla SU

Post by sunkmaster »

Hasse63 wrote:De är till för att ventilera flotörhuset. Original är de kopplade till en slang och ttill en kolkanister. Går att låta dom vara öppna eller koppla dom till en slang dra den ut under bilen.
men kommer det inte ut bränsle där ifrån då? inte så kul att spruta bensin överallt
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: fråga angående dubbla SU

Post by Hasse63 »

Vad jag förstår så kan det "inte" komma flytande bränsle där utan bara ångor.

Stå säkert om ventilen i verkstadhandboken / bränslesystem... :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: fråga angående dubbla SU

Post by sunkmaster »

Hasse63 wrote:Vad jag förstår så kan det "inte" komma flytande bränsle där utan bara ångor.

Stå säkert om ventilen i verkstadhandboken / bränslesystem... :wink:
ångor känns mycke nog för att bara låta det gå rakt ut. jag har försökt kolla där men hitta inget direkt. såg även nån film där dem förklara hur en SU fugge funkar men blev tyvärr inte klokare av det heller. det sitter en packning där man ansluter slangen precis vid den där ventilen. om det bara va ångor så skulle det väl inte behövas? eller e jag ute och cyklar som vanligt?

EDIT: nu vet jag vad det e =). det va som du sa Hasse. den ska leda bort ångor vid varmstart. men e det verkligen bra att låta det gå fritt rätt ut? nån som har nåt bra förslag hur man kan göra?
Last edited by sunkmaster on Thu Sep 03, 2009 10:47 pm, edited 1 time in total.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: fråga angående dubbla SU

Post by Shift »

Vad jag har fattat det så så drar man en slang till ena luftfiltret, men jag är säkert heelt fel ute. Men så hade jag tänkt att koppla mina HIF6or
Det som inte går att laga går att skruva sönder
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: fråga angående dubbla SU

Post by sunkmaster »

Shift wrote:Vad jag har fattat det så så drar man en slang till ena luftfiltret, men jag är säkert heelt fel ute. Men så hade jag tänkt att koppla mina HIF6or
jo det kan nog va så. det fanns en film i dokument att kolla på men jag e så kass att fatta sånt där men jag blev iaf lite klokare.

men vad skulle hända om man hade den ventilen stängd hela tiden?
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: fråga angående dubbla SU

Post by sunkmaster »

verkligen ingen som vet? =(
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: fråga angående dubbla SU

Post by Rekordabilly »

Du behöver inte göra något med avluftningen, jag har själv kört med samma sorts förgasare, och pluggar du dom så lär du nog få problem :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: fråga angående dubbla SU

Post by sunkmaster »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733

ok ok. men det finns ingen risk för brandrisk eller nåt sånt då? lite tråkigt om hela bilen brinner upp
19amazon70
Posts: 73
Joined: Sun Aug 23, 2009 12:01 am
Location: jamtland

Re: fråga angående dubbla SU

Post by 19amazon70 »

Min har inte brunnit på 20 år... 8) Har bara haft en öppen slangstump.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: fråga angående dubbla SU

Post by Dieseltroll »

Om ni pratar om den rör stumpen som jag tror, (bilder uppskattas) så sitter det en ventil innanför som leder in bensinångorna i förgasarhalsen vid körning och enbart släpper ut dom genom röret vid tomgång (tror jag???).

Volvo skickade ut ett verkstadmeddelande 1970 som hjälpte mig vid min renovering. hittar det under http://www.volvoamazonpictures.se/ -> dokument -> verkstadsmeddelanden osh söka på "23-41 Förgasare SU-HIF 6 B 20". Står allt du behöver veta och lite till.

Uppenbarligen så har ju volvo låtit bli att leda bort dom nånstans, så borde ju vara ofarligt.

// D
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Post Reply