Luftrenare

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Luftrenare

Post by Kent1 »

Har en oanvänd (NOS) Volvo luftrenare med oljebad i originalkartong.
Den ser ut som 62-64 modellen men är lackad i en grå nyans.
Fanns det olika färgvarianter på luftrenarna med tanke på årsmodell eller leverantör?
Den pressade instruktionen på luftrenaren står på engelska och det står även AC Made in England.
Reservdelsnumret som står på kartongen är 637591.
Kan någon säga vad den ska vara till med tanke på reservdelsnumret?
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Luftrenare

Post by Ola O »

Kan någon verkligen bevisaa att oljebadsluftfiltren vedrkligen satt på PV/Amazon? Satt inte de enbart på Valpen? PV/Amazon har istället den modellen med filterinsats, eller vad säger ni?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Kolla pos 11.
http://stage.catalogue.gcp.cust.blueran ... rollx=1727
http://stage.catalogue.gcp.cust.blueran ... rollx=1727
Utifall länkarna upphör att fungera hänvisar de till reservdelskatalogen för Amazon B18 62-68 sektion 2c sidorna 28 och 29.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Post by Kent1 »

Jaha då lärde man sig att det heter Luftfilter.
Det annorlunda röret till luftintaget får mig att undra om det ska vara till något annat än en personbil.
Image
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Endast 4 dörrars och kombi kan ha oljefilterinsats. Det lärde jag mig på precis det pappret som Lars Bd visade. Sedan fan jag ett med pappersinsats hos Nyren.

Kent1: Dom satt inte på F88, för det har jag kollat.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Post by Kent1 »

Det här Luftfiltret finns till salu på PV-klubbens hemsida.
Det har samma reservdelsnummer.
Kartongen verkar vara av äldre typ och det ser ut som om luftfiltret är slätare på ovansidan utan pressad text.
Kan detta hjälpa någon att hitta igen reservdelsnumret i någon gammal katalog?
Image
Foto: Mika Morèn
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Re: Luftfilter 637591

Post by Kent1 »

Jag tar och väcker liv i denna tråden igen eftersom någon försöker sälja ett sådant här luftfilter igen på Tradera.
http://www.tradera.com/Ny-Luftrenare-me ... _100696531
Det har gått en tid sedan vi försökte lösa problemet sist utan att lyckas och nu äntligen tror jag att mysteriet är löst.
Jag har hittat denna bild sedan sist från en illustration över bränslesystemet på en Volvo 903 "Valp" och det är en kort pip på ena varianten även om den inte ser exakt lika dan ut.
Image
Till sist lyckades jag också hitta textdelen och där dök numret 637591 upp.
http://tessier.diinoweb.com/files/903/R ... 20Valp.pdf
Det är med andra ord inget luftfilter för Volvos personbilar utan det är för Volvo 903 "Valpen".
Image
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Luftrenare

Post by D59471 »

Ja precis.

Det fanns ett sånt till salu på Nyköpingsmarknaden också.

Locket kan man ju använda om man vill men nederdelen gör sig inte så bra i motorrummet med den där "rörmuffen" istället för insugsröret som skall vara där.

Och så är färgen fel. Silver eller svart gäller så vitt jag vet på alla Volvo Amazon. Även tidiga.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Luftrenare

Post by Pälle »

Vet att Ford Transit hade liknande burk.

Edit; nu har jag, på uppmaning av trådskaparen, tagit bort nånting jag skrev som någon annan redan hade skrivit i denna tråd. Hoppas jag inte upprört någon eller orsakat någon skade p g a mitt misstag :wink:
Last edited by Pälle on Wed Oct 21, 2009 9:11 am, edited 2 times in total.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Luftrenare

Post by Ola O »

070512 skrev jag att det kommer från en 903 Valp.

Grattis
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Re: Luftrenare 637591

Post by Kent1 »

Ola O wrote:Kan någon verkligen bevisaa att oljebadsluftfiltren vedrkligen satt på PV/Amazon? Satt inte de enbart på Valpen? PV/Amazon har istället den modellen med filterinsats, eller vad säger ni?
Du frågade om de kom från en Valp. Du påstod aldrig att de gjorde det och eftersom inlägget hade ytterligare ett fel togs ditt inlägg aldrig som ett slutgiltigt svar på frågan.
Själv lyckades jag aldrig hitta annat än Valpens instruktionsboken då som visade ett luftfilter med lång pip och jag hade då ingen aning om att det fanns olika typer av luftfilter till 903:an dessa år. Inte heller kunde jag då hitta några illustrationer från reservdelskataloger men i och med att jag stötte på ett filter igen lyckades jag hitta den information som behövdes för att ge ett svar på min egen fråga i mitt första inlägg.

I regel när jag startar en tråd om något jag vill ha svar på brukar jag skriva att, Svara endast om du vet. Gissa kan jag göra själv. Detta skriver jag inte för att vara tvär eller otacksam utan för att slippa skapa en tråd som tjatas sönder av kommentarer som inte rör ämnet och därför att folk ofta läser halva inlägg och trådar varefter de inte förstår sammanhanget och vips så har man skapat en ny "sanning" som sprids vidare.

Då jag nu har fått svar på min ursprungliga fråga om reservdelsnumret 637591 tackar jag alla som gett hjälp med tips och annat.
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: Luftrenare

Post by ClassicVolvoShop »

Jag kan tillägga, att jag har såna olika luftfilter (för PV/Amazon) NOS, 1 för innsats och 1 för oljebad och 1 oljebad för sport, alla 3 är svarta.. och likeså är dom i olika broschyrer - så silver har dom nock inte väret.. :)

Valet mellom insats och oljebad - beror på marknaden - om hur dammigt miljöen var etc. (Sudafrika till ex.) - till B16B och B18B kunne man få oljebad filter om man inte tyckte om förgassar-ljuden..
13134VD, 22134VD, 22244VD
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: Luftrenare

Post by 122 S 1966 USA »

ja och den hette "Air Intake silencer" , men fanns ochså me papersfilter, det står så har i brochuren,

The Volvo air intake silencar reduces the enduction noise to a minimum.

The air filter is fitted with a specially-treated paper insert which is replaced after every 12000 miles.

the insert is part of a kit which also includes special jets for the carburators.

279891 Air intake silencer - slut på tekst från brochuren.

Dette sats er for B 16 sport, och som C Volvo shop skriver var den till B 18, med oliebads filter, som hadde et lite annorlunde utseende, var oliebadet sat langra bak ovanfor ventil kåpan, och den stora gummislang er ochså annorlunde, men den delen som sittar fastskruven på dom 2 SU, ser nastan likedan ut for båda kits.
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Luftrenare

Post by D59471 »

ClassicVolvoShop wrote:så silver har dom nock inte väret.. :)
Silver har funnits. Det syns på vissa bilder ur försäljningsbroschyr / instruktionsbok.
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: Luftrenare

Post by ClassicVolvoShop »

D59471 wrote:Silver har funnits. Det syns på vissa bilder ur försäljningsbroschyr / instruktionsbok.
Kan du giva RK/TP tryck nr. på dessa du har set dom silver i?
13134VD, 22134VD, 22244VD
Post Reply