Heinan´s Amazon -65 projekt

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Den är köpt på Syntema! Googla på det så kommer hemsidan upp :wink:

//Victor
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Liten update då! :)

I helgen har jag varit på min kompis land med några polare från onsdag till lördag. Så inget blev gjort då, men så på lördagen när jag kom hem vart jag jäkligt sugen på att sticka ut i garaget. Gick ut och fixade insugen som blivit svetsade pga av att någon slipat ner klackarna på det, troligtvis för att de använt extraktorgrenrör. Så nu sitter insugen på!

Sen plockade jag fram växellådan från amazonen och började riva ner den. Tänkte först inte riva så mycket i den men det slutade med att den blev nästan helt nerplockad. Och tur var det för jag upptäckte att synkringen på ettan var dålig och att alla medbringare som håller i synkringen var trasiga... Se bild! Men hade tur att det satt hela grejer i lådan från donatorbilen! Snacka om att M40 är en simpel låda, tog max en halvtimma att få isär den andra lådan :D

Nu ska det beställas delar från KG och CVI, bla annat dyra fjädrar och stötdämpare... Känns tungt att lägga ut över 4000 på fjädrar och stötdämpare, men det är ju viktigt att man har fina grejer där så det är förhoppningsvis värt varenda slant!

Lite bilder då!

Image
Isärplockat

Image
Den trasiga synkringen och en av medbringarna

Image
Så här långt kom jag utan att ha packningssats till lådan, så det ska beställas snarast!

Får se om man sticker ut en stund imorrn!

//Victor
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Shift »

oj, fina medbringare :lol:
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Hehe, nej, inte undra på att ettan var lite halvknölig att få i om man inte stod helt stilla :roll:

Kan tillägga att jag har skickat iväg en beställning till KG nu så förhoppningsvis kan jag få hem lite grejer i veckan!

//Victor
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Kom på att jag har glömt att säga att jag ska lägga M400 planen åt sidan sålänge då det behövs så mycket delar runt omkring som kommer kosta en del... Så jag kommer börja med M40 och original bakaxel till en början!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by QV »

Pratade med växellådsrenoveraren på SVIS när jag hämtade min M41 låda där om att blanda delar från olika lådor (angående risken för tjut) men den fanns inte. Det var bara att ta det som var friskt och plocka ihop det.

Det som det är ont om (min egen uppfattning) är friska bottenstockar. Man skall kolla lagerslitaget invändigt. Monterade du nya rullar i bottenstocken (48st) eller har du återanvänt de gammla?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Jo, jag funderade också på det, men det var ju skönt att höra! :)

Jag plockade aldrig ur bottenstocken då jag tyckte den rullade så fint och det fanns inga glapp där. Är det vanligt att dom är slut? Tyckte den kändes hur bra som hälst på den andra lådan också, fast det kanske är svårt att känna iofs!

//Victor
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Har fått hem delarna från KG nu så jag slängde ihop det sista av lådan, dock så var det fel packbox till utgående axeln så det ska jag beställa. Sen pressade jag också ur de gamla bussningarna ur de undre bärarmarna.

Jag och min pappa har också börjat att sätta upp lite reglar i taket som vi ska fästa plast på så det blir som en lackbox i garaget :)

Image
Lådan

Image
Material till "lackboxen

Image
Mer material

Image
Delarna från KG och lådan med sprängkåpa monterad

//Victor
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Zebulon »

Kul läsning! :D Detta är definitivt en av mina favorittrådar!

Synd bara att man inte kunde svetsa som du :lol:
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Rappel »

jaa de är en bra tråd men alllllllldeles för lite uppdtareingar! :evil: :lol: kom igen nu! :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Hej på er alla!

Det har blivit alldeles för lite gjort nu i sommar, och det blev stopp vid lackningen av motorrummet. Vår "lackbox" är uppsatt men jag har bara inte lyckats lacka än. Jag (och min pappa) hoppas att jag snart får lack på den. Dock har skolan börjat igen och det har kommit lite andra grejer ivägen...

Hoppas att jag snart kommer igång igen! :D

//Victor
byggarejim
Posts: 73
Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by byggarejim »

Vilken fin renovering du gjort!!!

När du haft framvagsdelarna på blästring vilken typ av färg använde du?

Mvh Byggare Jim
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by sn@kesh!t »

Måste säga att jag är väldigt fashinerad över hur bra du är med plåten, Skulle själv behöva få tag i något att bocka plåten med. Har inte grejat med amazonen min på en vecka men detta läsandet gjorde mig redigt sugen igen :)
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Moroten »

Tackar för kommentarerna! :)

Och idag har jag faktiskt grundat motorutrymmet! :D

Som svar på din fråga byggarejim så vet jag faktiskt inte då det var blästraren som lackade delarna. Dock vet jag att det är någon 2K lack som är lite mjuk :wink:

Lite bilder!

Image
Snygg är man!

Image
Innan

Image
Efter

//Victor
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Heinan´s Amazon -65 projekt

Post by Amakombi »

blir jue kanon de där!! .. är de slipgrund du dunkat på?

Får ja bara fråga hur du löst med utsug oxå? syns inget på bilderna..
Post Reply