Bromsarna låser

Moderatorer
Post Reply
Sarah

Bromsarna låser

Post by Sarah »

Ett underligt problem.
Alla bromsrör, å bromsbackar å packningarna i huvudbromscylindern är bytta och bromsarna tar men fastnar likt ändå på vänster trumma och tar sig linte loss sen när man ska köra igen. Någon som känner igen detta?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag förmodar att det är en amazon av tidigt utförande med trumbromsar runt om?

Hur är skicket på systemets övriga delar?

Har ni plockat av vänster bromstrumma och inspekterat hjulcylindern och de övriga delarna såsom returfjädrar mm. ? En genomgång av delarna i trumman, samt rengöring från bromsdamm och uppsmörjning (akta bromsbackarna) är nog inte fel.

Bräkleen rengöringsspray på flaska och en diskborste kan vara bra att rengöra med. Sedan blir delarna roligare att ta i. ;)
Sarah

Post by Sarah »

Tack för svar.
Problemet är att allt detta är gjort redan och fjädrarna ser inte ut som att dom e så slitna. Undrar om problemet kan sitta i huvudbromscylindern. Kanske att bromsvätskan inte går tillbaka till behållaren som den ska eller så. Va tror du?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det är lätt att det blir fel när man renoverar huvudbromscylindern. Se till att smörja loppet med bromsfett och få alla packningar och brickor rätt när ni återmonterar kolven. Kontrollera även att det lilla hålet i botten av huvudbromscylindern ej är tilltäppt.

Man skall använda ett \"nålmått\" enligt verkstadshandboken. Hålet är väldigt litet och det är lätt att nålen går av. Det är viktig att hålet är fritt så att det sker retur där igenom när kolven går tillbaka.

Annars kan det ju vara hjulcylindern på det hjulet som kärvar. Tog ni isär hjulcylindrarna vid byte av bromsrör? Man bör inspektera loppet i dem, och se till att packningarna är hela och fina. Vid återmontering smörjer man upp loppen med bromsfett.

Sista tipset är bromsslangarna. Du skriver att ni har bytt ut bromsrören, backarna och packningar i huvudbromscylindern. När bromsslangar åldras kan det lossa en gummiflaga i slangen som fungerar som \"membran\". Det kan hindra trycket från att gå tillbaka.

När ni ändå vart duktiga och bytt ut alla bromsrören, och renoverat huvudbromscylindern är det kanske lika bra att inspektera hjulcylindrarna och byta ut bromsslangarna också.

Lycka till.

Fråga gärna på om det är några oklarheter. Det är inte alltid så lätt att beskriva allt med ord. ;)
rocknroll
Posts: 11
Joined: Fri Mar 05, 2004 12:40 am

Post by rocknroll »

Hade liknande fel på min bil... slutade med att jag köpte allt nyt men att de ändå inte funka.
Å när jag väl kom på felet skämdes jag, du har en liten ställskruv på baksidan av där du ställer in bromsarna, hade inte vridit till baka den tillräckligt. Vilket gjorde att bromsarna funka hur bra som hällst tills att man var ute å körde å att dom blev varma då dom nöp.
Ibland kan de mest uppenbara vara de svåraste att hitta
Post Reply