Blinkers som inte blinkar - Reläproblem???
Blinkers som inte blinkar - Reläproblem???
Tjena allihopa
Jonas heter jag och när jag satt i rödljus i Hjulstakorset (Stokholm) för nån vecka sen och skulle svänga vänster så slutade plötsligt blinkern att just blinka! Jag kollade i lacken på bilen framför och såg då lampan lysa konstant precis som på instrumentpanelen. Alltså efter kontroll: alla fyra blinkrarna fungerar fortfarande men ingen av dem blinkar längre.
- Var sitter reläet som jag ska byta?
- Var kan jag köpa ett nytt?
Jonas heter jag och när jag satt i rödljus i Hjulstakorset (Stokholm) för nån vecka sen och skulle svänga vänster så slutade plötsligt blinkern att just blinka! Jag kollade i lacken på bilen framför och såg då lampan lysa konstant precis som på instrumentpanelen. Alltså efter kontroll: alla fyra blinkrarna fungerar fortfarande men ingen av dem blinkar längre.
- Var sitter reläet som jag ska byta?
- Var kan jag köpa ett nytt?
Jonte
AMAZON Körsbärsröd 2d. Aut. -66
(till salu: 070-991 90 91)
_________________
AMAZON Körsbärsröd 2d. Aut. -66
(till salu: 070-991 90 91)
_________________
-
- Posts: 60
- Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
- Location: Lund
Det sitter med allra största säkerhet till vänster om ratten, under instrumentbrädan, fastsnäppt i karossen lixom. Plocka av det och kolla om anslutningarna är oxiderade, fila bort det isåfall. Spraya även elektronikrengöring eller liknande i kontakten Du kan även prova att ta in det i hemmet några dagar för att låta det torka ordentligt och sen sätta i det igen och se om det funkar. Isåfall kommer det fukt i reläet på något sätt och då kommer ett nytt relä att uppföra sig likadant efter ett tag.
Det billigaste sättet att skaffa nya relä är väl att knalla till någon skrot och plocka åt sig en 4-5 stycken från amazon eller 142, annars finns det på biltema o liknande. Kanske även original vilket antagligen är att föredra. Det tillome känns att det är sunkig kvalitet på biltemas relä, känns lixom plastigt. Iofs kostar det bara en 20 spänn eller så, så i felsökningssyfte kan det kanske vara värt det.
Det billigaste sättet att skaffa nya relä är väl att knalla till någon skrot och plocka åt sig en 4-5 stycken från amazon eller 142, annars finns det på biltema o liknande. Kanske även original vilket antagligen är att föredra. Det tillome känns att det är sunkig kvalitet på biltemas relä, känns lixom plastigt. Iofs kostar det bara en 20 spänn eller så, så i felsökningssyfte kan det kanske vara värt det.
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
Re:
En annan sak kan väll själva blinkers "armen". Har precis råkat ut för liknande fel men bara på höger sida. Och jag har fått tips av före detta volvo mekaniker som pysslar MYCKET med både amazon och pv. Så ett tips är väll att ta med några sånna också när du ändå är på skroten.Henke 12136 wrote:Jag köpte ett Biltema relä (varför?????) och det blinkar inte mycket mer där inte. Ett nytt original kostar väl en skjorta, slips och byxor om jag inte har fel, så D59471:s tips om skroten verkar vara det bästa. ("Klonket" stämmer för övrigt också!)
Lycka till
Amazon-69 och Amazon -70 California vita så klart .
Letar mattor om någon har ett par av dessa
Letar mattor om någon har ett par av dessa
-
- Posts: 446
- Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
- Location: Umeå
- Contact:
Kan det inte vara att du har för lite \"kräm\" i batteriet? Jag har laborerat med min Amazon och jag har upptäckt att om man har tändningen på, motorn avstängd, fläkten är på högsta hastighet och slår på blinkersen så lyser den bara. Ev. så blinkar den till efter en lååång lång väntan. Men detta problem försvinner då motorn är igång och generatorn laddar.
Kan det vara så att du har dåligt med ström eller att bilen kanske laddar dåligt?
Kan det vara så att du har dåligt med ström eller att bilen kanske laddar dåligt?
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Jo, de två felen jag kan komma på är antingen att reläet har \"fastnat\" (de håller inte evigt, byt relä isf. såsom ovan) eller att spänningen är för låg och reläet inte orkar slå tillbaka.
Mät batterispänningen och laddspänningen för att se om batteriet är urladdat och om det i så fall beror på dåligt batteri eller dålig laddning.
Fördelen med ett nytt relä som man inte hittat på skroten är att det är fräschare och håller längre. Jag tror att kontaktytorna i reläet blir brännda/oxiderade med tiden. Men man kan ju bunkra med ett antal gamla originalrelän så man har, att byta är ju simpelt iaf.
Mät batterispänningen och laddspänningen för att se om batteriet är urladdat och om det i så fall beror på dåligt batteri eller dålig laddning.
Fördelen med ett nytt relä som man inte hittat på skroten är att det är fräschare och håller längre. Jag tror att kontaktytorna i reläet blir brännda/oxiderade med tiden. Men man kan ju bunkra med ett antal gamla originalrelän så man har, att byta är ju simpelt iaf.
Re:
Vid dålig kontakt i tex kabelanslutningar säkringar eller blinkspaken bör det bli samma symptom som dålig batterispänning.Spilloljan wrote: för lite "kräm" i batteriet?
-
- Posts: 60
- Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
- Location: Lund
Om man nu vill ha originalreläet, eller bara vill prova på om reläet är boven, så _kan_ man renovera reläet. Öppna det försiktigt med en liten mejsel och fila bort oxideringen på beläggen med en fin fil eller bara skrapa lite med en mejsel. Man kan med fördel spraya med elektronikrengöring (likadan burk som 5-56, från CRC) och få hjälp med att få bort oxideringen på det viset.
Koppla sedan in det när det är \"öppet\" och kontrollera funktionen. Vill man vara riktigt seriös så mäter man att det kommer tillräckligt med spänning till polerna på reläet, och sedan inne i reläet så att det är samma spänning inne som ute på polerna.
Koppla sedan in det när det är \"öppet\" och kontrollera funktionen. Vill man vara riktigt seriös så mäter man att det kommer tillräckligt med spänning till polerna på reläet, och sedan inne i reläet så att det är samma spänning inne som ute på polerna.
--
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
Sunkmarkus
-69 VW Typ2 kleinbus/sunkbuss
-64 Rambler American 330 4D sedan (till salu)
-69 Amazon
-
- Posts: 60
- Joined: Mon Sep 27, 2004 10:54 am
- Location: Lund
Tack för hjälpen!
Tack alla som var här och hälpte mig!
Misstänker att det har med fukt att göra (i dessa tider med regn och rusk) för nu funkar det helt plötsligt när jag satte mig i bilen häromdan. Jag kommer att kolla reläet i alla fall och se om det ser oxiderat eller slitet ut. Tack som sagt!
Misstänker att det har med fukt att göra (i dessa tider med regn och rusk) för nu funkar det helt plötsligt när jag satte mig i bilen häromdan. Jag kommer att kolla reläet i alla fall och se om det ser oxiderat eller slitet ut. Tack som sagt!
Jonte
AMAZON Körsbärsröd 2d. Aut. -66
(till salu: 070-991 90 91)
_________________
AMAZON Körsbärsröd 2d. Aut. -66
(till salu: 070-991 90 91)
_________________