Enkel Weber 45

Moderatorer
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Enkel Weber 45

Post by mekomaskin »

Hej!
Har en Weber 45DCOE med insug till B20 liggandes i hyllorna som jag köpte begagnad för en massa år sedan.
Insuget är av crossover-typ det står inget på det men det ser ut som ett Lynx.

Har läst lite diverse om dessa insug.
I KG-katalogen t.ex. sågas ju arrangemang med enkel 45DCOE totalt och de flesta man pratar med vet ju inte något annat än vad de har läst där.
I Misabs bestyckningsråd finns den bara med för B20 med D-kam.

Självklart så är det bättre med dubbla 45or men någon typ av lagom trimmad motor borde den väl funka på, åtminstone om jag inte har för våldsam kamaxel.

Är det någon av er som har något bra tips på hur mycket kamaxel som kan funka, eller är det bättre att lägga tillbaka den i bokhyllan och fortsätta köra med dubbla SU?

/Micke
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Mycket snack och lite verkstad...!

Post by J.LUNDIN »

Ni får ursäkta, men jag har fortfarande inte förstått det här med att man från vissa håll anser att den mer eller mindre standard betonade DCD´n anses vara en "trimförgasare" och som sådan placerad i "finrummet" medans ett enkel insug med en Weber 45á inte är värt ett dyft. Ser man både till justerbarheten och kapaciteten så är en 45á vida överlägsen en DCD. Det insug som gäller är det från Lynx, inget annat, de övriga är bleka kopior där man antingen kringgått Lynx patentet eller inte fattat hur "original"röret är konstruerat. Jag använde en dylik uppsättning varje gång jag besiktigade min gamla bil, det enda jag gjorde var att plocka bort turbo och grenrör och ersätta dessa med ett extraktorrör från gamla Svenska rörbock samt förgasaranläggningen. Insug och förgasare fungerade perfekt och hade ett ruggigt bra gassvar med de vassa kammar jag körde med dvs +300 grader. Jag har bestycknings listan liggandes i garaget, så jag återkommer med vad för bestyckning som gick bra att köra med för min del.

Arrangemanget med en enkel Weber DCOE satt faktiskt som standard på någon udda modell av FIATs "flerhundra" modeller och då med en storlek på runt 32mm, det var hur som haver en liten söt modell av denna förgasare.... :D :D
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: Enkel Weber 45

Post by Amapola »

J.LUNDIN wrote:antingen kringgått Lynx patentet eller inte fattat hur "original"röret är konstruerat
Det kanske just detta som skapat myten? Att man alltså inte använt sig av "the real McCoy".
Jag minns från SSK-serien på -60 och -70talet att man hade lite underliga reglementen angående förgasare. Eller, det kanske inte var reglementet som var underligt egentligen, utan vägarna folk använde sig av för att komma runt det. Alltnog, en vanlig uppsättning var dubbla Weber 45/48 DCOE, men med ena porten på varje förgasare pluggad. Hur insugsröret såg ut kommer jag dessvärre inte ihåg. Men fort gick det och roligt hade dom!
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Lindqvist Racing
Posts: 132
Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm

Re: Enkel Weber 45

Post by Lindqvist Racing »

En del använde insug för dubbla SU och via adapters dubbla Weber DCOE, där bara ena porten i varje förgasare användes.
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: Enkel Weber 45

Post by mekomaskin »

Har tagit ett par foton på insuget. Det har även anslutningar för förvärming på undersidan.
Tanken med röret måste ha varit att kanalerna var fördelade efter tändföljden så att motorn sög varannan gång ur resp. förgasarport.
Tändföljden är 1-3-4-2. Här ligger 1+4 och 3+2 tillsammans. Jämför med hur det funkar på ett SU-insug.
Vad var det detta eller något annat som Lynx hade patent på?

Image

Image

Image
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Enkel Weber 45

Post by J.LUNDIN »

Det många använde i SSK var insugningsröret från Volvos elektroniska insprutning alt gamla K-Jet. Det man gjorde var att förlänga primärrören så att det sträckte sig över hjulhuset, svetsa igen original inlopp till plenumet samt i sidan eller ovanpå plenumet ta upp nya hål i för antingen en IDA eller en DCOE. Det påstås att det var Elleman-Jacobsen som först lanserade denna typ av insug, hur sant detta ryckte är vet jag inte eftersom jag under samma period såg liknande rör hos ett flertal olika motorbyggare bl.a. Timo. Det var väl som vanligt "monkey see monkey do".

Det Lynx patenterade var designen dvs. hur primärrören är ihopkopplade, Mangoletsi, Competition Tuning (C/T) och andra var inte sena att hänga på, dessa kopior var dock sämre både till funktion och framför allt gjutning. Mangoletsi var redan då välkända för sina "makadam gjutningar" dvs. grovhugget ,med porer och ful design, gjutgodset man använde var förmodligen inte heller av den bästa sort, verkade vara ohärdat och inte blev det bättre av att dom målade bitarna i en äckligt orange kulör.

Ett riktigt Lynxrör brukar ha namnet ingjutet på ovansidan, röret på bilden ser dock ut som ett riktigt rör.Att dessa rör inte blev någon kioskvältare beror nog mycket på den udda design som dom har samt att prislappen var ganska hög redan på den tiden. Skam sägandes så var jag själv mycket tveksam till dess funktion då jag såg det första röret som togs hem till Sverige. Efter att ha provat det så ändrade jag helt uppfattning, det fungerar alldeles utmärkt till att tävla mellan rödljusen i stan.. :D
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: Enkel Weber 45

Post by Amapola »

En fundering man kan ha så här i efterhand, är ju varför man inte använde dubbla S.U i stället för Weber DCOE med en port pluggad. Jämfört med t.ex. Weber 45, så är det i stort sett samma spjällöppning på en 1 3/4" S.U. Vill man ha större öppning, så finns/fanns ju 2" S.U också, vilka har över 50 mm spjällöppning. Kan det hänga samman med att S.U sedan länge (alltid) haft ett oförtjänt rykte om att vara en "omöjlig" förgasare att kalibrera? Eller hade det med konstruktionen att göra? S.U`n är ju lite känslig för förändringen av tryckpulserna i synnerhet i samband med vassa kamprofiler. (Rent logiskt borde väl i och för sig alla förgasartyper trivas bäst med ett konstant flöde).
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Enkel Weber 45

Post by jonny »

Webern är nog enklare att justera än att hålla på och prova olika nålar som det blir i SU:n fall .
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Enkel Weber 45

Post by J.LUNDIN »

I slutet av 70-talet var jag över till London för att köpa 2"s SU, det visade sig att dom var betydligt dyrare än vad en Weber DCOE var. Dom var nästan 1000:- dyrare per förgasare. Till saken hör att Sverige på den tiden var absolut billigast i europa vad gäller Weber förgasare, det var till och med billigare att köpa Weber bitar i stockholm än hos den lokale Weber återförsäljaren utanför Weberfabriken i Bologna. En Weber 45 DCOE kostade runt 450:- hos ComfortRacing på den tiden.
Det var förövrigt en rätt sällsam historia att bli eskorterad av K-pist beväpnade karabinjärer mellan Webers fabriks infart och det mötesrum vi slutligen hamnade i, det var nog enda gången man blivit misstänkt för att vara terrorist eller maffiamedlem, men det är en annan historia.. :D :D

Jag kan tänka mig att det på den tiden var både ballare och mer intressant att meka med weber än ett par "sura" SU.... :D
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: Enkel Weber 45

Post by Amapola »

J.LUNDIN wrote:Dom var nästan 1000:- dyrare per förgasare
Det var som f-n! Jaja, det kostar att ligga på topp.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: Enkel Weber 45

Post by mekomaskin »

Hej igen!

Kul med lite respons!
Det där med att Webrar var billigare än SU en gång i tiden var nytt för mig.

Tar tacksamt emot bestyckningstips.
Motorn det skall sitta på kommer vara på 2,0 liter (ev 2.1) och ha kamaxel något i stil med R, KG6 eller H3.

Hittade även en bild på ett äkta Lynx-rör. principen är snarlik men på Lynx-röret ligger det kortare tvärröret ovanpå det långa. Rören in till toppen blir mer lika i längd men med olika krökar. Jag har för mig att det inte är så bra för flödet om man får till S-krökar.

Image
crille-69
Posts: 54
Joined: Sat Sep 05, 2009 3:10 pm
Location: nora

Re: Enkel Weber 45

Post by crille-69 »

hur är detta insug samt förgasare att sätta tryck på? har sedan länge bästemt att köra turbo alternativt kompressor på b20:n meen har inte kommit fram till vilken förgasare ja ska använda, ja vet att många kör med stromberg men tycker att det skulle vara lite roligare att köra mmed någge ovanligare, det är tänkt att borra blocket till 2.1 och köra med b21:ans turbo kolvar och inte ha överdrivet med laddtryck, några förslag?
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Enkel Weber 45

Post by J.LUNDIN »

Betydligt bättre idé än att försöka dribbla runt med en DCD.... :D
crille-69
Posts: 54
Joined: Sat Sep 05, 2009 3:10 pm
Location: nora

Re: Enkel Weber 45

Post by crille-69 »

vad behöver göras för en trycktätning på dom där?
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Enkel Weber 45

Post by J.LUNDIN »

Söker du bakåt i forumet så finns det en tråd om trycktätning av Webrar.
Post Reply