Tabort underredsmassa skapligt lätt

Moderatorer
johan_l
Posts: 5
Joined: Thu Jul 13, 2006 10:57 pm

Post by johan_l »

Sökte på just detta med att ta bort underredsmassa och ramlade in på ert forum... nu kör jag ju inte amazon... men hoppas att det räcker att man kör gammelbil för att få lite mera svar på detta... ;)

Har hållit på ett bra tag och ta bort underredsmassa, men de e så förbaskat bökigt och jobbigt - arbetsställningen är ju inte precis optimal... Så det blir lite jobb sen är man så less så man har uppehåll på några månader - eller slipar, svetsar eller nåt annat på de områden som man redan fått fritt från u-massa. Jag verkligen hatar denna u-massa!

Nu är iallafall 70% klart (50% av hjulhusen samt bakom och framför hjulen är kvar) - frågan är om det är värt att köpa en sån där perago... om man råkar köra på en kant - vilket jag gör hela tiden då man under bilen inte alltid ser vad man slipar på - är det finito med hela trissan då?

Jag har den tjocka, hådra versionen av underredsmassan, om man skrapar, slår, bankar kan man få den att ramla av i halvcentimeterstora schok - på vissa ställen är det olja eller nyare massa överst på den och där e de ju bara klet...

Har stått å hållit i den där perago-trissan, men inte trott den funkar och dessutom att den är fan så dyr om den som vissa roterande stålborstar bara håller i en halvtimme sen pang så pajjar den...
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

min e slut nu, har kört på lite väl många skarpa plåtkanter, men den tål annar tuffa tag.
Bygger amazon-66 med B20E motor
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Om det är gammal underredsmassa så brukar gasol och skrapa funka kanonbra, blir i stort sett plåtrent om man värmer lagom mycket och sedan skrapar bort eländet, fast man blir skitig som bara den.

Peragon är väl sådär, den verkar hålla bra men jag tycker inte att den är sådär väldigt bra, för ett sju***** oväsen och biter inte så där jättebra, jag tycker i alla fall inte att den är värd pengarna.
Egrom
Posts: 81
Joined: Fri Feb 13, 2004 8:22 pm
Location: Vimmerby
Contact:

Post by Egrom »

Jag tycker den håller skitbra, har i princip fått tagit bort all underedsmassa med den nu, och kört hårt med den, många vassa kanter har den fått bita i, o den funkar lika bra fortfarande... visst har lite gummi skavts bort, men den funkar fortfarande prima.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Ta bort underredsmassa

Post by Blomquist »

Lite gammal tråd, men jag kommer med en kommentar ändå såhär ett år senare; rapsolja. Rapsolja används av dom som lägger asfalt för att tvätta maskinparken. Dock en varning: det är ruggigt effektivt. Om man låter det sitta för länge kan lacken följa med...
Fördelaran är följande.
Det luktar inte (indsutriavfettning luktar mycket)
Det är billigt
Det funkar förhållandevis snabbt.
Blaska på, täck med skyddsplast, prova att skrapa efter några timmar. Hur lång tid det tar är omöjligt att säga, beror på tjocklek/ålder på massan. Plastspackelspade är ett bra verktyg, repar inte lacken.
210 -64, 223 -68
foffe
Posts: 7
Joined: Fri Jan 27, 2006 3:19 pm
Location: Nyköping

Post by foffe »

Jag tycker att grovrengörare är helt perfekt! finns till vinkelslip,borrmaskin och min favorit luftslipen. tyvär slits dom endel och ganska dyra men jag använder den typen som har snabbfäste så kommer man undan lite billigare.

Art nummer på biltema 20-852

Dessa är även utmärkta att ta bort lack med för den varken värmer eller sträcker plåten.
Kan som referens säga att jag har strippat hela min 142a ifrån orginal lack och två tjock lager rollad färg med dessa. Använde då en sån man sätter på vinkelslipen och det gick ungefär en trissa till att få en hel bakskärm plåtren.

mvh Christofer
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Tabort underredsmassa skapligt lätt

Post by Pälle »

Torr-is är lösningen. Anlita nån som blästrar bilens undersida så får du bort allt löst utan att skada underliggande färg. Skadar inte heller ev kittskarvar men de går att få bort om man ökar trycket. Inte gratis men skitbra. Går även att köra insidan om man vill bli av med junket på golvet.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Christer Löfman
Posts: 15
Joined: Mon Aug 08, 2005 5:01 pm

Re: Tabort underredsmassa skapligt lätt

Post by Christer Löfman »

Clas Ohlson säljer inte perago i Finland. Fick av ngn anledning inte importera den hit. Så undrar varifrån du köpte den? Fattar inte riktigt hur den funkar. Tryckluft? El? Blästersand?
Enda jag fattat är att den funkar bra! Men hur?
Varför får Clas Ohlson inte importera den till Finland? Farlig på ngt vis?
Mitt renoveringsobjekt har stått avställd 30 år i varmt o torrt utrymme. Så vad rekommenderas för att få underredet rent före rostskyddsbehandlingen?
Christer
Bamazon
Posts: 130
Joined: Wed Aug 13, 2008 10:43 pm

Re: Tabort underredsmassa skapligt lätt

Post by Bamazon »

Hallå, har pröva få bort lite underredsmassa men man tar ju livet av sig med en skrapa o varmluftspistol, har försökt hitta den roterande blästern som classe säljer men de går dåligt ingen som har en länk på den? :lol:
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tabort underredsmassa skapligt lätt

Post by A-masen »

Clas Ohlson tycks inte ha den kvar. Jag söker både i webb- och papperskatalogen, men inget resultat.
Här finns den, i alla fall när dom skapade hemsidan: http://byggkatalogen.byggtjanst.se/comp ... ab/116889/
Bamazon
Posts: 130
Joined: Wed Aug 13, 2008 10:43 pm

Re: Tabort underredsmassa skapligt lätt

Post by Bamazon »

Måste ju finnas nått liknande på jula el nått, ingen som har en bild såm man vet hur den ser ut
Bamazon
Posts: 130
Joined: Wed Aug 13, 2008 10:43 pm

Re: Tabort underredsmassa skapligt lätt

Post by Bamazon »

cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Tabort underredsmassa skapligt lätt

Post by cruisingphill »

xyz
Yepp! Finns i olika utföranden, med stift i olika "hårdheter" och flera i bredd
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Bamazon
Posts: 130
Joined: Wed Aug 13, 2008 10:43 pm

Re: Tabort underredsmassa skapligt lätt

Post by Bamazon »

tycker inte den va så bra ändå, om de är för tjockt, tro de blir gasen o sen skrapa
Post Reply