Borra B20 block!

Moderatorer
Post Reply
SandManiaC
Posts: 103
Joined: Sun Jul 25, 2004 8:44 am
Location: KIRUNA
Contact:

Borra B20 block!

Post by SandManiaC »

Hej! tänkte borra mitt block till 2,1 lit och använda b21:A kolvar. hur många millimeter ska jag borra exakt? ska ta mitt block till jobbet men måste veta hur mycket jag ska ta.

tacksam för svar! mvh/ Johan
Rock 'n Roll Amazon -64
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Borra B20 block!

Post by Arne »

Tror det är 92 mm. enklast är om du först skaffar kolvarna så kan du mäta.
AVG
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Borra B20 block!

Post by jonny »

Det beror på vad det är för klassning på kolvarna , C , D eller E finns (om det är orginalkolvar) .
Märkning på kolv för avsedd cyl.diameter .
C = 92,00-92,01
D = 92,01-92,02
E = 92,02-92,03

På en del kolvar så står diametern på kolvtoppen .
Sen brukar man ha ett kolvspel på 1-3 hundradelar , fast det beror på kolvens utvidgning när den blir varm , olika kolvar , smidda eller gjutna kräver olika kolvspel , tillverkaren bestämmer .

Observera att måtten är färdig diameter , efter hening .
SandManiaC
Posts: 103
Joined: Sun Jul 25, 2004 8:44 am
Location: KIRUNA
Contact:

Re: Borra B20 block!

Post by SandManiaC »

Dom jag har är med urgröpt kolvtopp. står på insidan av kolven " Mahle ++92D12" Själva kolven då jag mäter upp den visar sig bara va 91 mm iof har jag bara mätt med måttband. men kan det stämma?

så jag ska altså borra till 92,01-92,02 helt hundra på det?

ska använda turbo senare men inte till att börja med. ska bli en Kg19, kam lämnat bort toppen till en kunnig portare. blir ventiler 44/37,5. har beställt nya kolvringar och lager, och packningar till hela motorn Kg's skäringspacknig till toppen. förgasare blir det till att börja med dubbla su, aluinsug. och extraktor med 2,5" hela vägen.

tändsystem skulle jag haft nåt bättre också tips?. har nu 085 alu fördelare och transistortändning.
Rock 'n Roll Amazon -64
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Borra B20 block!

Post by jonny »

Märkningen står på kolvtoppen , på utsidan , dvs märkningen syns när kolven sitter monterad i blocket , C , D eller E . Märkningen är instämplad , inte gjuten .

Märkningen som du hittat är något annat , kollade på en B21A kolv nyss och den har ett C instämplat , på insidan var det gjutet ++92D8 och det sistnämnda är något annat , inte klassningen på kolven .

Om dina kolvar är begagnade så kanske döljs märkningen av sot ?
SandManiaC
Posts: 103
Joined: Sun Jul 25, 2004 8:44 am
Location: KIRUNA
Contact:

Re: Borra B20 block!

Post by SandManiaC »

okey då ska jag kolla upp det, jodå det är sot på kolvtoppen =) har nu mätt kolven vid kjolen med skjutmått och fick det till 91,5 mm :S
Rock 'n Roll Amazon -64
SandManiaC
Posts: 103
Joined: Sun Jul 25, 2004 8:44 am
Location: KIRUNA
Contact:

Re: Borra B20 block!

Post by SandManiaC »

okey kolven är oval 91,5 och 92mm på motsatt sida. det står ett E märkt på kolvtoppen. då vet jag hur mycket jag ska borra då =) tack för hjälpen! :)
Rock 'n Roll Amazon -64
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Borra B20 block!

Post by Dieseltroll »

Är väldigt övertygad om att texten ("++92D8")som står gjuten inne i dina kolvar är direkt relaterade till storleken på kolven. Det är ISO-standarden för utvändiga mått, där "92" är grundmåttet och "D" indikerar åt vilket håll toleranser ligger i förhållande till grundmåttet. Och "8" indikerar hur stor toleransvidden är. Har inte tillgång till alla dom roliga tabellerna här men jag tror att om du räknar ut saker och ting, så kommer du få fram 92 mm + ett par hundradelar.

// D
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
SandManiaC
Posts: 103
Joined: Sun Jul 25, 2004 8:44 am
Location: KIRUNA
Contact:

Re: Borra B20 block!

Post by SandManiaC »

Okey, nu blir jag altså lite konfunderad ska jag gå på det som är märkt på kolvtoppen eller det som står ingjutet på insidan av kolven? :S
Rock 'n Roll Amazon -64
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Borra B20 block!

Post by StefanM »

om du inte skall borra själv hemma i garaget så har ju motorfirman alla dessa data, det är ju bara säga vilka kolvar du ska använda och kanske ta med en ihop med blocket.
SandManiaC
Posts: 103
Joined: Sun Jul 25, 2004 8:44 am
Location: KIRUNA
Contact:

Re: Borra B20 block!

Post by SandManiaC »

Ska ta blocket till jobbet och låta en arbetskollega utföra jobbet. altså INGEN motorfirma utan en mekanisk verkstad.
därför måste jag veta mått och toleranser innan jag låter han genomföra jobbet. iaf. så är blocket borrat nu. men det jag är mycket konfundersam är att kolven mäter 90 mm i kolvtoppen altså 2mm glapp! :S låter väldigt mycket.. och ett kolvglapp på ett par hundradelar låter väldigt lite i mina öron, i kjolen mäter ju kolven 92mm är detta rimligt. någon med erfarenhet som vet?

tack för hjälpen hitills
Rock 'n Roll Amazon -64
Post Reply