Coilbind?

Moderatorer
Post Reply
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Coilbind?

Post by Rekordabilly »

Var går gränsen för "safe" när det gäller coilbind? Mätte på mina fjädrar och kunde få in ett 0,8 bladmått mellan varven, men frågan är om detta är på gränsen :shock:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Coilbind?

Post by J.LUNDIN »

Jag brukar sätta gränsen då man precis får in ett bladmått på 1,0mm, det har fungerat för mig under alla år.
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Coilbind?

Post by Rekordabilly »

Är detta en vedertaget mått eller din egen erfarenhet, jag gjode en sökning på nätet och där fanns allt mellan 0,5-1,5 mm som säkert avstånd, men frågan är hur stor är risken med 0,8 i avstånd för coilbind och vad kan isåfall hända :?: Jag finner ingen direkt mening med dubbla fjädrar då dom flesta kammar har sitt max vid ungefär 5000-6500 varv och tydligen så hänger standardfjärarna med upp till dessa varv, visst kommer du ifrån egensvängningar och dyl. med dubbla, men jag skulle tro att kam och lyftarsitage blir mindre med standard fjädrarna :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Coilbind?

Post by J.LUNDIN »

Det är av ren erfarenhet, sedan beror även avståndet på hur många aktiva varv fjädern ifråga har. När man använder dubbla ventilfjädrar så innebär det inte automatiskt att det blir högt inspänningstryck på ventilen. jag har exempelvis dubbla ventilfjädrar tillverkade av Lesjöfors till Volvo liggandes som har väldigt moderat inspänningstryck, har för mig att dom låg på runt 40Kp, ganska mjuka med andra ord... :D

För mått och inspänningstryck på olika modeller av ventilfjädrar kan du kolla in följande länk:http://www.avl-schrick.com, där hittar du Schricks katalog. Vad det verkar så har AVL tagit över även detta företag, dom har tydligen en stor plånbok...:D Finns det något företag inom fordons industrin som dom inte har sina fingrar i..... :?:
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Coilbind?

Post by Rekordabilly »

Jo du, jag har kollat i katalogen och priserna på dom fjädrarna är ju inte helt gratis men infon var i alla fall bra :D
fast frågan kavarstår dock om 0,8 mm är för lite på orginalfjädern :roll:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
mhr144
Posts: 60
Joined: Sat Jun 18, 2005 8:58 pm

Re: Coilbind?

Post by mhr144 »

detta beror ju på fjäder också men på en race motor som oftast servas kan man gå ner till 0,2 mm. på en tiovarvs fjäder= 2mm från att bottna.
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Coilbind?

Post by fretchi »

Spelar inte ventilens acceleration/retardation också in stor roll för hur långt upp i varvtalet en given ventilfjäder hänger med? Alltså att du får ventilflyt vid lägre varvtal med en vass kam än med en originalpinne.
Lindqvist Racing
Posts: 132
Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm

Re: Coilbind?

Post by Lindqvist Racing »

Kamaxelns profil har stor betydelse för hur långt fjädern räcker till.
För original enkelfjäder till B20 brukar jag försöka ha 1 mm kvar till coilbind vid max ventillyft. Det blir nog inte ens ett par tiondelar mellan varven. Men ska man över huvud taget ha nån lite vassare kam ihop med dom fjädrarna så får det bli så, dom brukar bottna helt vid ca 12 mm ventillyft. Så ibland får man till och med tumma lite på den marginalen....
Jag har faktiskt kört med S-kam ihop med originalfjädrar en gång på en snikmotor, och det gick bra. Dock inget att rekommendera.... Fjäderbyte är att föredra.
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: Coilbind?

Post by redheat »

Har en kompis med en volvo ( valp ) 11 bil / 303 som har B30 motor, som ventilfjädrar går sönder hela tiden,gick av alltså, han fick ha med sig fjädrar i reserv ute på körningarna, är dom speciellt dåliga på B30 motorn ??
Last edited by redheat on Sun Nov 15, 2009 3:52 pm, edited 2 times in total.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Coilbind?

Post by J.LUNDIN »

Det är samma typ av ventilfjädrar som till B20, han måste ha haft en väldans otur med dom fjädrar han fått tag i. Sedan kan det vara intressant att veta vad du lägger i begreppet "gå sönder"..? Fjädrar bryts normalt inte sönder, om dom gör det så brukar brottet ske drygt 3/4 varv in på fjädern och i dessa fall handlar det om fjädrar till hjulupphängningen. Ventilfjädrar brukar "dö" av att dom tappar fjäderkraften och en stor bov i dramat kan vara dåligt med oljekylning. Kyls inte fjädrarna av den olja som normalt pumpas upp till vipparmsbryggan så kan fjädrarna lätt övertempas vid högre varv och kan då bli så mjuka att man lätt kan klämma ihop dom mellan tumme och pekfinger.
Post Reply