Golvknappen till helljus

Moderatorer
Post Reply
PåVägen
Posts: 4
Joined: Thu Nov 19, 2009 10:19 pm

Golvknappen till helljus

Post by PåVägen »

Helljuset fungerar inte på bilen. Ljustutan fungerar men inte golvknappen. Går den att skruva isär och byta innehåll på den eller kan man byta till ett annant relä så att ljustutan kan vara omkopplare till helljuset istället? :?:
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Golvknappen till helljus

Post by Kalle »

Om du inte vill skaffa en ny golvknapp så kan man precis som du skriver ersätta denna med ett relä.
Enklast används ett stegrelä, satt på 140 och 240 serien.
-68 Combi
-65 Sport
PåVägen
Posts: 4
Joined: Thu Nov 19, 2009 10:19 pm

Re: Golvknappen till helljus

Post by PåVägen »

Hur kopplas det för att det skall fungera? Jag antar att det gamla får sitta kvar. Hur kopplas det till ljustutan?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Golvknappen till helljus

Post by A-masen »

PåVägen, du har ett PM!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Golvknappen till helljus

Post by Hasse63 »

Biltema säljer helljusknappar med original utseende :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Golvknappen till helljus

Post by QV »

PåVägen wrote: Går den att skruva isär och byta innehåll på den
Allt går men svaret är Nej
PåVägen wrote:byta till ett annant relä så att ljustutan kan vara omkopplare till helljuset istället? :?:
Det är så det är gjort på 140 - framåt
så ett 140 ljusrelä ger denna funktion.


Hur är det med den blå kontrolllampan när lyser den?
Varför jag ställer frågan är på grund av de har gjort lika olika kopplingar genom tiderna på Amazoner.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Golvknappen till helljus

Post by Ragge »

killen som kallar sig på vägen ringde mig och frågade hur man kopplar in 140,ans relä och får allt i spaken. Jag kunde tyvärr inte svara på detta då bil-el är nåt som "gud glömde" haha. Gissar att det här på forumet finns någon som kan beskriva hur man kopplar om från gammal golvknapp och till spakfunk med 140 relä.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Golvknappen till helljus

Post by A-masen »

QV frågade: Hur är det med den blå kontrolllampan när lyser den?
På en Amazon med golvkontakt ligger den blå lampan direkt på helljusutgången på kontakten. På en 140 med hel och halv-ljus i "ljustutan" ligger lampan som en förgrening från stegrelät. Märkligt nog så finns det två lampor till på samma kabel, men i schemat anges dom som "Kontrollampa Vakant", 1,2 W. Det ges ingen förklaring på detta, men på samma kabel finns också en kontrollampa till överväxel. Men då är det markerat som extrautrustning. (Streckat).
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Golvknappen till helljus

Post by QV »

Eftersom frågeställaren inte har angivit vilken bil han har ??????? så kan man inte på hans beskrivning avgöra om det är golvknappen eller skarven längst fram i motorrummet som djävlas med honom.

Lyser kontrollampan vid ljustuta så "ökar risken" att det är golvknappen som är trasig. (detta eftersom den sitter inkopplad vid golvknappen och då måste ljustutan mata bakvägen från skarven). Skulle lampan inte lysa vid ljustuta men vid användandet av golvknapp har han ett fel vid skarven.

Men symtomen blir lite olika på årsmodellerna (har jag för mig, har inte tagit fram scheman i dag) så det blir ingen längre utläggning

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Golvknappen till helljus

Post by Ragge »

det är en -67,a han har. skall se senare ikväll om jag kan ringa han , och han förklara mera utförligt hur det var. eller om han läser här och skriver direkt ...
PåVägen
Posts: 4
Joined: Thu Nov 19, 2009 10:19 pm

Re: Golvknappen till helljus

Post by PåVägen »

Hej på er! Gott att läsa era engagerade tankemödor.

Årsmodell: -67
Problem: Golvkontakten - Tryckknappen var trasig!
Åtgärd: Lånade en på min pappas fina Amazon -66 och nu fungerar ljuset. Ljustutan la därimot av innan. Troligen kontaktproblem. Den blå lampan lyser som den skall.
Lösning: Jag har skickat efter ett stegrelä och hoppas jag lyckas koppla detta mha kopplingsschema jag har.
Var plaserar jag relät? Under instrumentpanelen?

Mvh PåVägen
Post Reply