Överdrag

Moderatorer
Post Reply
folo
Posts: 108
Joined: Fri Jan 23, 2009 4:06 pm

Överdrag

Post by folo »

Hej alla Amazonare och andra :-)
Undrar om någon/några av er kan ge tips på dels var man ev. kan få tag i överdragsklädsel till Amazonen med tygmönster och färger eller var man kan köpa själva tyget
Tacksam för tips och råd
/Folo
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Överdrag

Post by QV »

Nytillverkade klädslar finns ju att köpa, även VOLVO plädar för inredningen finns nytillverkat. Det är i alla fall de som jag skall fixa vid tillfälle men
folo wrote: överdragsklädsel till Amazonen med tygmönster och färger
Hur menar du? tygmönster i original eller tyg rent allmänt?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
folo
Posts: 108
Joined: Fri Jan 23, 2009 4:06 pm

Re: Överdrag

Post by folo »

Jag menar att om man kollar in hur klädseln såg ut tidigare (på gamla bilder) så hade dom ett visst mönster och färgsättning som tex. rutigt.
/folo
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Överdrag

Post by daniel_sandberg »

Antar att du menar retroöverdragsklädsel? :) Retro måste vara ett väldigt inneord nu för tiden men ett bra ord :)

Det skulle iaf vara roligt att höra om det när nån som vet om någon affär som säljer överdragsklädslar som ser lite äldre ut och inte så flashiga som vissa av dom moderna är. Har man trasiga stolar vill man kanske ha en budgetlösning tills man ramlar över något som är helare.
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
folo
Posts: 108
Joined: Fri Jan 23, 2009 4:06 pm

Re: Överdrag

Post by folo »

Finns det någon som fkan lägga ut något/några foton/kort på hur överdrag kunde se ut förr??
/folo
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Överdrag

Post by A-masen »

Det har funnits alla sorter från dom enklaste som var en filtpläd med en vikt, och i kanten ihopsydd ficka, som hängdes över ryggstödet, till överdragsklädslar som såg ut som en original fabriksklädsel. Ibland fanns det också lågbudget överdrag, som på framsidan såg ut som fabriksoriginal, men på baksidan bara var knytband och gummistroppar. Det har också funnits någon sorts "multifit/zise unisex" av något elastiskt stretchtyg som avsågs passa dom flesta bilar oberoende av fabrikat.
Det är alltså väldigt svårt att besvara din fråga med något konkret. Det enklaste för dig torde vara (som jag ser det) att du tittar på vad marknaden har att erbjuda i dag. Och då finns det ju t.ex. VP-Autoparts, om vi nu talar om äldre Volvo.
Det var för övrigt en vanlig form av småföretag på 50 och 60-talet att sy bilklädslar. Så utbudet har varit stort och därmed väldigt skiftande.
folo
Posts: 108
Joined: Fri Jan 23, 2009 4:06 pm

Re: Överdrag

Post by folo »

Hej A-masen!
Jo jag känner till de olika varianterna, men jag var mer ute efter hur de kunde se ut i färg och mönster, vad som då var populärt..
Hälsar
/folo
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Överdrag

Post by A-masen »

Nja-ha, vad skall man säga? När det gällde lösa filtplädar så fanns den många gånger i "Tiger eller Zebrarandigt". Leopardprickigt förekom nog också. Men det vanligaste var nog en svart eller kanske röd bottenfärg och sedan breda korsvisa ränder på. Inte riktigt Skotskrutigt, för det är för smala ränder, dessutom har dom ibland "patent" inom vissa klaner på sitt mönster. Läs mer om detta på Google, Tartan och andra sökord fungerar. Men bredare och mer och större rutor fanns på bilklädslar.

En förtretlighet minns jag med dessa löshängande filtklädslar. Om stolen var klädd med galon från början, så var det lögn i he....te att pläden låg kvar på plats. Det gled ner och blev obekväm klump på sätet. Man skall även komma ihåg att nackstöd var ingen självklarhet från början i bilar. Dom såldes också som lösa tillbehör, att knytas fast med band m.m. Och dom var i total avsaknad av ordet ergonomi eller människans fysionomi. Lag om nackstöd i bilar är ett senare påfund.

Många formsydda överdrag var nog övervägande enfärgade. Det var mera strukturen och sömmönstret som var det största blickfånget där. Det fanns t.ex. även frottéliknande tyger.
Raggarbilar hade ofta "syntetpäls" i någon hemsk färg. Det fanns också överdrag med "frigolitstoppning". Dom gled också omkring och blev snabbt fula och changcerade (stavas det så?).

Jag tror att du får nog mest information genom att kolla på hobbybilmässor och liknande. I den mån det finns något kvar, så finns det nog där. Det är klart, vore du rekvisitör på en teater eller ett filmbolag, så hade du naturligtvis vänt dig till ett museum eller kollat i reklambroschyrer, konstfackskolor, veckotidningar, biltidningar m.m. från tidsepoken, men jag gissar att du inte tillhör den kategorin (?)
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: Överdrag

Post by ClassicVolvoShop »

Även ifrån tidliga år sålda Volvo jo själv överdragsklädsel.. Broschyr och tillbehörs-broschyrer visar dom..

Till ex.: (Dette er direkt ifrån en broschyr bare på överdragsklädsel..)
Image

folo;
Du måsta meddela årsmodell ungefär...
13134VD, 22134VD, 22244VD
folo
Posts: 108
Joined: Fri Jan 23, 2009 4:06 pm

Re: Överdrag

Post by folo »

Hej och tack för era inlägg.
Min Amazon är en 65:a, om det kan hjälpa.
tyvärr lyckades jag inte öppna bilden som ClassicVolvo skickade.

Jag letar vidare, så får vi se hur det går.
Jag har en kontakt inom textilvärlden som kanske kan hjälpa mig.
/folo
Post Reply