Vevstake?

Moderatorer
Post Reply
antela
Posts: 21
Joined: Fri Mar 28, 2008 11:06 pm

Vevstake?

Post by antela »

Hej! köpte m-stakar till min b20 som jag tänkte trimma. Sen såg jag att en vevstakes lageryta mot vevlagret hade släppt material vad gör man då? är det bara att slänga vevstaken eller går det att renovera? Kan slänga upp en bild känns surt när det stog att dom skulle vara i bra skick. Jag är inte säker om det är vevlagret som bränt fast i lagerytan eller om det är lagerytan som har släppt material.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Vevstake?

Post by Hasse63 »

Varje vevstake har 2 lagerhalvor, är det dom du ser/menar. De och vevaxelns lagerhalvor bör hur som hälst bytas.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Vevstake?

Post by jonny »

Hör med närmsta motorrenoveringsfirma om dom kan hjälpa dig .
Vid vevstaksrenovering kontrolleras vevstakens rakhet , bussningen i lilländan byts och bearbetas till rätt mått .
Storändens mått kontrolleras . Vid behov kan överfallet + "vevstaksdelen" planas av något och ett nytt läge henas fram i rätt mått .
Vevstakarna ska renoveras vid seriös motorrenovering .
Vevstakar till moderna lastbilsmotorer har sk "brutna" stakar och på dessa kan inte storänden renoveras .
antela
Posts: 21
Joined: Fri Mar 28, 2008 11:06 pm

Re: Vevstake?

Post by antela »

xyz
Det ska jag göra! bra svar tack. Här kommer en dålig bild.
Image
antela
Posts: 21
Joined: Fri Mar 28, 2008 11:06 pm

Re: Vevstake?

Post by antela »

Kollade med en kompis han hade 3 st m-stakar en var borta. kan jag ta en från den uppsättningen eller ska alla stakar komma från samma motor?
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Vevstake?

Post by jonny »

Kolla att den staken som du tar inte skiljer för mycket i vikt , toleransen tror jag är max 10 g viktskillnad mellan stakarna i en motor .
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Vevstake?

Post by J.LUNDIN »

Självklart kan du göra det, vevstakarna tillverkas batchvis och märks sedan upp med cylindernummer Det man kan ha lite koll på är om dom skiljer i utseende något. Utseendet mellan vevstakar kan skilja om man använt olika smidesformar, om så är fallet brukar vevstakarna även ha olika märkning. I vissa fall kan även vikten variera, så det gäller att vara observant.
Viktskillnaden vill man hålla till max 1 gram mellan vevstakarna.
antela
Posts: 21
Joined: Fri Mar 28, 2008 11:06 pm

Re: Vevstake?

Post by antela »

xyz
Okej ett stort tack! Utseende mässigt så var skillnaden att M:et var mindre på dom andra stakarna jag får väl väga dom och se.
Post Reply