Bälten fram

Moderatorer
Post Reply
MyWay
Posts: 27
Joined: Sun Jan 10, 2010 12:43 pm
Location: Luleå

Bälten fram

Post by MyWay »

Hej!

Har läst några andra trådar om bälten men inte hittat det jag söker så jag försöker med en egen :)

Har bytt till mig en 68as Amazon och förra ägaren hade skruvat ut bältena och hade tydligen inte kvar dom. Jag har fixat mig 2st rullbälten från en 144 men undrar jag om någon vet vars man kan köpa "bältesfästet" (helst billigt..) eller vad jag ska kalla det? Det som man trycker fast bältet i alltså. Det är också borta. Antar att man inte får stoppa in fästet som 142 har i mitten av stolarna på tunneln?

Väldigt tacksam för svar! :)
Fritt kopplat, hälften brunnet!

VOLVO 131341P -1968
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Bälten fram

Post by Ragge »

jodå, använd du bältesfästet till 140, för det är ju godkänt till det bältet . en amazon -68 är ju godkänd utan bälten, så vill man sätta in från en 140 så tar man ju det som hör ihopa. smaken är ju som baken, så jag hade aldrig monterat i nya bälten igen, då man måste ha det på sig .
MyWay
Posts: 27
Joined: Sun Jan 10, 2010 12:43 pm
Location: Luleå

Re: Bälten fram

Post by MyWay »

xyz
Ah, okej :)

Tänkte bara om besiktningen kanske skulle säga nånting om att tunneln inte håller om man krockar eller nånting. Vad tror du/ni?
Hehe, bälten har som blivit rutin för mig då jag nästan aldrig suttit i en bil utan.
Fritt kopplat, hälften brunnet!

VOLVO 131341P -1968
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Bälten fram

Post by Amazonsport »

Jag tycker så här:) sätt i bälten, använd dom. Kör inte utan för man blir så lätt van vid rörelsefriheten o sen är det jobbigt att börja ha det på igen.

(Speciellt på min -68 142 med fasta originalbälten, man glömmer bort att det är på och när man ska sträcka sig efter nåt stryper man sig själv)
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Bälten fram

Post by Dieseltroll »

Har pratat med SBP om samma problem som du har. Så länge du använder original fästpunkterna och ett bälte och lås som hör ihop så är det inga problem.

// D
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
MyWay
Posts: 27
Joined: Sun Jan 10, 2010 12:43 pm
Location: Luleå

Re: Bälten fram

Post by MyWay »

Ah, okej! Ska använda original fästpunkterna och har ett "kitt" från en volvo 144 så det borde ju gå bra? :) Passar då perffa! Var och hämtade dom idag.
Fritt kopplat, hälften brunnet!

VOLVO 131341P -1968
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: Bälten fram

Post by pvfreak »

Jag har bälten från 140 i min PV. Funkar alldeles utmärkt. :D
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
MyWay
Posts: 27
Joined: Sun Jan 10, 2010 12:43 pm
Location: Luleå

Re: Bälten fram

Post by MyWay »

Läckert! :D

Har köpt bälten + fäste nu men saknar skruven till fästet och en skruv till ett av bältena, Tur att man har en far som mest troligt hade skruvar liggandes!

Det är väll nån slags "special-bult" man ska ha? Provat med flera olika men inga passar :) Får i alla fall "originalskruvar" (eller vad man ska kalla dom) på söndag.
Fritt kopplat, hälften brunnet!

VOLVO 131341P -1968
Post Reply