extraljus

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: extraljus

Post by hakano »

xyz
Nu tar jag bara lite ur minnet (går ju att kolla i reservdelskatalogen rätt enkelt)...men är det inte så att det finns en längre bult där? På 123 GT satt det väl förstärkningsjärn under stötfångaren som skulle stabilisera infästningen så att ljusen inte skulle vibrera och därför krävdes det en lite längre bult.

Den har väl säkert utgått i dag i och för sig så det får man väl lösa på annat sätt som du säger med något lämpligt alternativ.
KarlMartin
Posts: 12
Joined: Fri Nov 06, 2009 4:28 pm

Re: extraljus

Post by KarlMartin »

Jag undrar vart man kan få tag på orginalfästen, har kollat igenom VP men hittar dom inte.
Extraljusfästen finns på biltema, fästes bakom nummerskylten och gör ljusen mer koncentrerade. så jag tänkte kasta ut frågan... Om man har 2 st extraljus ser det kanske lite lustigt ut om man drar ihop dom i mitten, kanske bättre att fästa dom vid hornen så man får extraljusen närmare strålkastarna, eller i hornen och inåt så borde man ju få den bästa spridningen på det hela? Tycker det blir lite overkill att svetsa en ljusbåge när man bara har 2 extraljus att fästa. Men allt är väl tycke och smak. Synpunkter kommentarer...

lev väl
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: extraljus

Post by hakano »

KarlMartin wrote:Jag undrar vart man kan få tag på orginalfästen, har kollat igenom VP men hittar dom inte.
http://www.vp-autoparts.se/Downloads/amazonkatalog.pdf

Kika under kapitel 10. Sidan 152. Där finns dom med. Dock ej på bild. Bara i texten på vänstersidan. Under punkt 9 med art.nr 672618.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: extraljus

Post by D59471 »

Även Bosch tillbehörs-fästen för Volvo Amazon hade den där förstärkningsplåten på baksidan av stötfångaren.

Jag har monteringsanvisning för dylika ljus i garaget i en kartong med nya fästen.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: extraljus

Post by QV »

hakano wrote:
KarlMartin wrote:Jag undrar vart man kan få tag på orginalfästen, har kollat igenom VP men hittar dom inte.
http://www.vp-autoparts.se/Downloads/amazonkatalog.pdf

Kika under kapitel 10. Sidan 152. Där finns dom med. Dock ej på bild. Bara i texten på vänstersidan. Under punkt 9 med art.nr 672618.
på sid 154 fanns dom.... men de har jag köpt redan.
Har plan på att montera mina "Marchal tut" men då måste man borra upp hålet först. Eftersom det är rostfritt (så vit jag kan bedömma) så har jag inte laddat klart för borrningen ännu....

på det artikelnummret medföljer inget annat än just staget. Om någon vet vilket företag som säljer förstärkningsbiten under kofångaren eller har tillgång till en liten skiss så vore det trevligt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: extraljus

Post by hakano »

xyz
Katalogen kanske är utökad och uppdaterad med två sidor sedan jag kollade... :wink:

Kan du inte byta ut fästbulten på dina Marchal till en mindre? Kanske lättare än att borra i fästena.

Nånstans tror jag att jag har några sådana förstärkningsjärn, nytillverkade efter en gammal förlaga. Frågan är ju som sagt bara var jag har dom... :?
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re: extraljus

Post by K_arlstrom »

Kan väll inte vara så svårt att bygga själv ?
Hade mina två kantiga bosch bultade igenom stötfångaren i två hål som redan fanns där, men det skar i hjärtat över hur fult det var så dom åkte bort igen.. kommer ändå inte behövas när bilen kommer ut ur garaget :P
Klurar på runda försänkta i grillhalvorna för att slippa klåfingriga personer..
Vilja, våld och vasselin
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: extraljus

Post by roberth »

Nu kanske det spårar ur en aning :oops:
Men några bilder från tiden det begav sej. Min far hade olika lösningar för extraljusen.
Se det som inspiration eller avskräckande exempel...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Min lösning:

Image

Image
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: extraljus

Post by hakano »

roberth wrote:Nu kanske det spårar ur en aning :oops:
Men några bilder från tiden det begav sej. Min far hade olika lösningar för extraljusen.
Se det som inspiration eller avskräckande exempel...
Ser det som rena rama "porren"!! :wink: Hur fräckt som helst ju med lite olika lösningar på extraljus.
Härliga gamla bilder. Samma Amazon men tre st olika husvagnar. Fanns det flera husvagnar ändå kanske?

Vågar inte citera den första bilden för då kommer nog moderatorn och nyper mig i örat...men vet du om du har fler bilder på denna vagn?
Min far hade exakt en sådan vagn också till sin Amazon 63:a i slutet av sextiotalet men tyvärr är det dåligt med egna bilder från den tiden. Vagnen är borta sedan länge men bilen finns kvar ännu. Kanske är lite off-topic så skicka ett PM i så fall.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: extraljus

Post by D59471 »

Kul med gamla bilder från förr.

Vad har han hottat trösklarna med?
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: extraljus

Post by hakano »

xyz
"Norrlandslister" eller även s.k. sparklister. För att sparka av snön på skorna innan man tar in fötterna på mattan. Så sparkar man inte sönder lacken.



På de fyra översta bilderna sitter de yttre extraljusen med ett stag som kommer underifrån och som sitter fast i en bult under stötfångaren. Fanns sådana färdiga fästen från Marchal bl.a. att köpa på den tiden. Var väl vanligt på bl.a. rallybilar har jag för mig.

Men på bild 5 och 6 så är det ett annat stag till de yttre extraljusen som sitter fast i stötfångarbulten på mitten och som går uppåt. Vet du om dessa är hemmagjorda av din far? Har aldrig sett sådana tidigare.
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: extraljus

Post by Nalletill1000 »

sorry for min forsyndelse med att quota en bild, men "FANBYN" later ju ratt giftigt. Ar det bara jag som reagerat pa detta?

However, diggar din rigg skarpt Roberth. Den kan ju lysa upp den morkaste varld utan bekymmer.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: extraljus

Post by hakano »

hakano wrote:Varför inte ta fyra st originalfästen och sätta två vid varje stötfångarhorn så att det blir ett ljus på vardera sidan om stötfångarhornet? Någon som provat detta?
Amakombi wrote:vet inte om bulten som håller fästet räcker till men om annat går jue en längre vagnsbult att gå och använda istället för den kromade.
Du kan isåfall bli den första att prova, lägg ut bild bara sen :wink:

Nu behöver jag inte prova. Finns dom som redan har provat detta för länge sedan... :wink: (Lånat bilden på "Evert" av Ragge)

Image
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: extraljus

Post by daniel_sandberg »

Vet inte riktigt om det är så snyggt. Tror nog jag tycker det är lite snyggare som Roberth från skellefteå har monterat. Då istället för en hållare för 3 på regplåten så finns det ju hållare för två.

Skulle man vilja justera till den där "gamla varianten" så skulle jag nog har valt att justera med brickor för att få extraljusen på samma höjd. =)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
volvoamazon1967
Posts: 251
Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm

Re: extraljus

Post by volvoamazon1967 »

Image
//Helmer

*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
Post Reply