2k epoxy överskattat?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

2k epoxy överskattat?

Post by brorsan »

Det börjar bli dags att lacka bilen så jag har börjat slipa ner den. Till min förfäran upptäckte jag att en två år gammal lagning har börjat rosta! Det var en yta jag slipat helt plåtren med 3m-trissa, och sedan 2k epoxy och slutlack. Denna påstådda dunderfärg har alltså släppt igenom fukt på två år?!? Topplacken bestod av vanlig bättringsfärg pålagd i ett par lager, det var ju ändå tänkt som en tillfällig lösning tills det var dags för lack... Har ju ens knappt kört med bilen! Den har i stort sett stått i ett varmgarage hela tioden, det har blivit nån enstaka tur då och då.

Jag var ytterst nogrann när jag gjorde rent och slipade ytan innan lack (vänster framdörr), och ändå har det börjat rosta.... Nu börjar jag nästan känna mig nojjig att allt jobb jag lagt ner på svetsning varit i onödan om det ändå kommer rosta på ett par år!! Är det nån som har mer erfarenhet av denna färg?? Det är alltså 2k epoxy, "stålplast", från Hagman jag pratar om, den lösningsmedelbaserade. Hade på ett par ordentliga lager.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: 2k epoxy överskattat?

Post by Amakombi »

helt säker på att du fått bort rosten helt? är de porer ska de blästras innan osv, kan vara att du lagt på för tunt lager epoxi?
sen en vanlig bättringsfärg på spray burk är inget vidare skydd som håller fukten borta.

ja har haft en bil som ja grundat med enbart denna grundfärgen, inte mycket rost som kommit tillbaka på 3 år och då har den stått fuktigt till en del, la dock 2 rejäla lager med tanke på att bilen kunde bli ståendes en tid.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: 2k epoxy överskattat?

Post by Hasse63 »

Hur är plåten skyddad på baksidan, kan det ha kommit in fukt den vägen.

Jag har då lärt mig att det ska till flera lager grund och lack innan det skyddar plåten fr¨ån fuckt. 2-3 sprayburkslager är för lite och håller inte länge.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: 2k epoxy överskattat?

Post by QV »

Mina tankar i ämnet är
-----------------------------

rost = porer

slipning sker av naturliga skäl endast på ytan

Bläster tar på djupet.

slipar man så är "botten" på rost poren inte nerslipad eftersom man (troligtvis) tyckar att en blank yta betyder fin plåt. Om man då har en liten por kvar så har rosten inte försvunit.....

Försökte själv använda "rost stopper" men den skiten var ju helt odugligt.
Slipade plåtrent
målade rost stopper
grund
väntade en vecka = rost
slipade plåtrent
grund
vänta en vecka = rost (i och för sig mindre men ändock)
slipade plåtrent
rost stopper
grund
rost efter en vecka

gav upp

BLÄSTER

Har ju en kombinerad attack på bilen med bäster / slipning
Tiden kommer att visa om jag har slipat tillräckligt djupt på de ställen som jag har upplevt en färgskiftning i original grunfärg.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: 2k epoxy överskattat?

Post by brorsan »

Har i alla fall synar resten av lagningarna och hittade två ställen till där det börjat komma rost :(

Jag har slipat så nogrannt det går med en såndär lila roterande trissa. Trodde det skull räcka... Ser ju helt plåtrent ut i alla fall. Nu när jag tänkt efter en stund kan det vara så att jag var lite slarvig just på dom ställena det kommit rost. Det hade varit en lång helg och jag var tvungen att få undan bilen innan måndagen så jag kan nog som sagt ha slarvat där...

Det får bli att slipa ner allt igen och lägga ett några rejäla lager med 95%-zinkgrund direkt på plåten, sen spackla/slipa, zinkgrund igen och till sist lägga på en epoxygrund med spruta opch avsluta med riktig billack.... Och helt enkelt hoppas det håller längre... :/
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Re: 2k epoxy överskattat?

Post by Mats Lysekil »

Hej! Några funderingar om Epoxy 2k , det är en produkt som har rekomenderats av många billack fabrikanter, med en god resistent mot fukt och kemikalier, men det finns flera förutsättningar för att den ska fungera, renhet är A O , när du slipat din rostiga yta är den helt plåtren? det skulle vara bra med ett foto på skadan. Ett moment som jag vet glöms bort är att blåsa rent ordentilgt med REN tryckluft, det blir ju mycket metall damm efter slipning, tänk dig själv om det ligger imellan plåt och efterföljande Epoxy då är det ju redan där en inbyggd svaghet. det rekomonderas oxå att tvätta plåten efter renblåsningen med en metall rengörare flera gånger till papper eller trasa inte blir svarta utav metalldamm den vi använder heter Glasurit 360-4,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,grunda omedelbart efter slipning o rengöring luft fuktigheten är ju oxå något att ha respekt för. Själv har jag slipat stora ytor plåtrena och därefter låtit de stå en längre tid ,en vecka kanske innan grundning med epoxy Hagmans CA Primer, och efter lång tid fått tillbaks kryp rost i mitt motor rum trots att karossen aldrig var ute innan topp lack . Det ska tilläggas att karossen befann sig i ett skyddsrum under renoveringen, färg tekniker som jag konsulterade om rosten sa att det vandrat fukt ifrån betong väggarna ut på min barslipade plåt, jag skulle ha grundat omedelbart efter slipning o rengöring jag tror dem. Vidare du ska inte måla topplack direkt på Epoxyn utan annvända en fyller imellan som skikt uppbyggnad i rekomenderat, det finns produktblad ifrån billack åter försäljare där du kan läsa dig till rätt uppbyggnad föjt nogrannt! Till sist när jag skulle börja arbeta på Torslanda detaljmåleri, fick vi en introduktion, där beskrev en "lärare" tänk er en klocka vid kl 6 bryter människan järnmalm som sedan förädlas och blir till bland annat bilplåt kl 12 är den hos oss "ren"och nyskyddad med fosfatering elektro doppad fyller färg topplack MEN DET FINNS HELA TIDEN EN STRÄVAN INBYGGD I PLÅTEN ATT ÅTERTA SITT VILOLÄGE I NATUREN ALLTSÅ KL 6 Vi har alltså våra kära amazoner tiil låns.
Det går inte att skydda sig från rost det är bara en tidsfråga ,till och med GULD Rostar.
Mvh Mats
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: 2k epoxy överskattat?

Post by Ragge »

Tjena Mats ! jag måste få kommentera lite här om renhet . Jag höll på att bättra lite på en gammal escort och hade en burk hagmans ca primer på golvet och bättrade med . Mycket andra saker hände samtidigt och jag var superstressad och for fram som en vilde mellan olika bilar . Rätt som det var så sparkade jag till burken med ca och det skvätte upp på min bil som var vit och det syntes väl, jag tog thinner trasa och tvättade väck stänken då jag upptäckte att på kompisens bil bredvid hade fått lite prickar med . då den stått i ladugård i 15 år hade den tjockt lager med skit, damm och smuts så jag tänkte låta färgprickarna torka på den bilen så jag inte skulle kladda ut det värre med thinnertrasan . någon timma senare tvättade jag av den med avfetta och varmvatten, men fan ca primern hade bitit genom all skit och jag fick skrapa bort det.

nu till nästa fråga , jag har ju fixat till mången bil och amazoner genom åren och alltid grundat med hagmans ca , har även spacklat med hagmans glasfiber och hagmans flexibel och det har funkat bra. Nu säger däremot min chef här på lacken att man inte alls skall spackla på en etsgrund utan att ha slipgrund emellan... vad anser du ??

Mvh Ragge
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: 2k epoxy överskattat?

Post by QV »

men slipgrund har man väll för att det skall "vara lättslipat" på det sista.

Efter att ha slipat plåtrent så vart det
Hagmans ca
spackel dä det behövdes
slipgrund (med tillhörande kolning av bilen)
Några varv extra med allt eftersom det inte blir bra första gången, alltså tillbaka till plåtrent.....

Flödigt med topplack i flrea omgångar
slipa ner lacken med 600 papper :twisted:
slipa med 1000 och sedan polera

Rätt eller fel så tycker det flesta att lacken är för fin för att vara en "utomhuslack". Eftersom det är en utomhuslack gjord under bar himmel så vart den rätt OK

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Re: 2k epoxy överskattat?

Post by NicklasO »

En bra epoxygrund är mer eller mindre oslagbar.

Och görs underarbetet väl rostar det inte alls.
Epoxyn är oftast portät o släpper inte igenom fukt alls.

Sen som många skippar är att man spacklar på plåtren yta o sen epoxygrundar vilket är onödigt så spacklet tvärt om ofta gärna suger åt sig fukt och med det rostar det underifrån.

Ang rostlagning är ju blästring ett bra alternativ men jobbar man med veteranbilar såfinns inte alltid så mkt material, och då syratvättar vi när vi lagar rost, det löser rosten ändå in i porerna, som man sedan neutraliserar o värmer igenom riktigt så ingen fukt eller smuts finns kvar.

Har haft sånna lagningar med endast penslad epoxy på utomhus i många år utan minsta tecken på rost.

MVH/
2 x Amazon-66
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Re: 2k epoxy överskattat?

Post by Mats Lysekil »

Hej ! Ragge ! Själv har jag spacklat på bar plåt ,väl rengjord tror det är en bra ide att skrapspackla det första lagret och sedan bygga för att fylla ojämnheter. Det kan inte vara fel att först grunda med Epoxy och sedan spackla, men man ska komma ihåg att låta Epoxyn torka ordentligt den är långsam i torken vilket framgår om man studerar info bladen som medföljer produkten. Vi använder en Epoxy från Glasurit av sedd för tunga sidan, den bästa kvaliten enligt Glassos tekniker , vi tunnar den extra och lägger ett tunnt laserande skikt torkar med IR lampa sedan går vi på med 3 varv slipgrund. Om vi hade målat ett tjockare skikt med epoxyn ,hade vi varit tvungna att vänta länge och sedan mellanslipat den, och det hade inte varit någon fördel enligt teknikerna. Frågan om spackel på ets primer tror jag din lack ägare har rätt det är väl en wach primer som innehåller fosfor syra ,då fastnar inte polyester spacklet. Men det är ju en annan produkt än Epoxy.

Kommentar till Niklas du skriver att din epoxy målade yta står upp bra efter flera år det är ju bra!! men det har mycket med miljön att göra,,,,,,,,,,,,,,,,,,,här i Lysekil piskar det salta vindar året runt så här klarar sig inte mycket hade tidigare en combi 65:a som jag köpte 86 av en Kiruna bo den hade gått 30000 mil när ja köpte den i ståckhålm, när jag sedan flytta ned hit till Lysekil ruttna den på noll tid den var alldeles mjuk under i balkarna, och efter många års målande här nere så ser ja skillnad på klimatet .. Mvh Mats
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: 2k epoxy överskattat?

Post by Dukten JR »

Ragge wrote:Nu säger däremot min chef här på lacken att man inte alls skall spackla på en etsgrund utan att ha slipgrund emellan... vad anser du ??
Jag fick också förklaringen att fosfor-syran i washprimer (vidhäftare) neutraliserar härdaren i spackel.

Men om washprimern får härda riktigt (typ 1 vecka) kan man spackla på den ändå. Det har jag iallafall gjort, men det är kanske en onödig risk att ta....... Har hänt 1 gång för mig att spacklet inte härdat, och då grundade och spacklade jag på samma dag.

Bättre att lägga på ett lager slipgrund imellan.
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: 2k epoxy överskattat?

Post by Ragge »

jag mailade till hagmans för att få riktigt svar , och de sa att det går att spackla på ca primern , om man vill rostskydda plåten innan spackling , men att det går fint att spackla på renslipade plåten och sedan lägga primern utanpå också.
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Re: 2k epoxy överskattat?

Post by NicklasO »

Är allt genomhärdat kvittar det ju mer eller mindre.
Men på det som tråden handlar om, epoxy bör man enligt mig grunda först spackla sen.
Men som med allt lösningsmedelsbaserat material, låta det härda/sjunka nog innan man jobbar vidare.

MVH/
2 x Amazon-66
Jack Daniel
Posts: 33
Joined: Tue May 12, 2009 9:35 pm

Re: 2k epoxy överskattat?

Post by Jack Daniel »

Din chef på lacken har alldeles rätt. Du ska inte lägga polyester elle epoxy material på en ets grund. Och för alla som har funderingar angående epoxyprimer så är de jävligt bra. Men etsande grund är de bästa du kan använda. Alla lackverkstäder lägger etsande primer på plåtrent. Sen kan du ju lägga en slipgrund över de. Och behöver du spackla så gör de på slipgrunden.. går dock ofta bra att spackla direkt på plåten också.. gör hur du vill =) Sen kan du slipgrunda spackelfläckarna igen innan topplack.
Tänk också på att etsande grund inte ska läggas tjockt. Du ska med lätthet kunna se igenom till plåten.
Ja ja jobbar som lackerare och de funkar bra för mig =)

/Joakim
Ragge wrote:Tjena Mats ! jag måste få kommentera lite här om renhet . Jag höll på att bättra lite på en gammal escort och hade en burk hagmans ca primer på golvet och bättrade med . Mycket andra saker hände samtidigt och jag var superstressad och for fram som en vilde mellan olika bilar . Rätt som det var så sparkade jag till burken med ca och det skvätte upp på min bil som var vit och det syntes väl, jag tog thinner trasa och tvättade väck stänken då jag upptäckte att på kompisens bil bredvid hade fått lite prickar med . då den stått i ladugård i 15 år hade den tjockt lager med skit, damm och smuts så jag tänkte låta färgprickarna torka på den bilen så jag inte skulle kladda ut det värre med thinnertrasan . någon timma senare tvättade jag av den med avfetta och varmvatten, men fan ca primern hade bitit genom all skit och jag fick skrapa bort det.

nu till nästa fråga , jag har ju fixat till mången bil och amazoner genom åren och alltid grundat med hagmans ca , har även spacklat med hagmans glasfiber och hagmans flexibel och det har funkat bra. Nu säger däremot min chef här på lacken att man inte alls skall spackla på en etsgrund utan att ha slipgrund emellan... vad anser du ??

Mvh Ragge
Post Reply