Grillhalvor nyttilverkade?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by Amazonsport »

ClassicVolvoShop wrote:
Amazonsport wrote:...Kanske nya grillhalvor skulle bli lika fina som N.o.s eller finare(trots allt finns finare smörjoljor och verktyg till pressning nu som kan minska repor gentemot 60 talets utrustning)...
Väldig typisk missförstående.. Produktionsmetoder på 1960 tallet var helt super fint och man kan "inget" i dag man inte kunne då.
Nu vet jag inget om de firmor som reproducerar delar till bilar men kan ju tänka mig att detaljkontrollen är sisådär om det ska bli lönsamhet i det.

Men jag har jobbat på Volvos pressavdelning och vet hur mycket kvaliten har blivit bättre på oljor och verktyg än på -60 talet. Utvecklingen har gått snabbt på de områdena. Min far var verktygsmakare när Amazondelarna pressades o det var stor skillnad på toleranser och kvalite gentemot slutet på -80 talet när jag var där. Vi skötte själva en stor del av kvalitetskontrollen och var det mikroskopiska repor i vissa detaljer som kunde leda till materialutmattning så stoppades produktionen direkt, och toleranserna på många pressade detaljer var mycket små. Så slutligen vill jag bara mena att med viljan och rätt utrustning kan man göra otroligt fina nyproducerade detaljer till Amazon men det blir dyrt såklart..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by ClassicVolvoShop »

Det jag menar är att man kanske har betre oljor och finare tolerans - men i "gamla daga" löste man såna "problemer" på ett annat sätt - resultatet var/är det samma när det gäller vilken kvalitet man låt lämna produktionen. Utviklingen inom produktion har jo i större grad väret kring produktiviteten - inte bare kvaliteten av produktet. :)

Altså - i dag kan man pressa en plåt så att man inte behövar slippa den - vilket man kanske gjorde i "gamla dage"...

Amazonsport; Ta en NOS blinkers sarg och jämnför den med VP's repro. Du har jo kännskåp till press-produktion - så ser du att alla världens nya högare olj- och tolerans-niveau inte als har betyg, om inte man "vil" ha ett vist niveau på kvaliteten..
13134VD, 22134VD, 22244VD
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by Amazonsport »

Nä, jag håller med dig om att repro kvaliten ofta är kass, men som vi båda antyder så är det ju beroende på viljan. Eller rättare sagt förtjänsten i slutändan.. :D
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by ClassicVolvoShop »

Just precis! (som ni sägar i gamla Sverige)..

Om publiken ville betala för kvaliteten, ville den ochså väre tillgänglig!
13134VD, 22134VD, 22244VD
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by Ragge »

måste nog lägga in att man redan betalar priser på vissa saker som om det vore nos , se bara på gummi mattor till amazon ... rövarpris på nytillverkat och som till vissa årsmodeller är helt kass i passform ... t.ex -64 utan värmekanalen på kardantunneln.
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by hakano »

Amazonsport wrote:Nej, Hugger69, jag skulle aldrig komma på tanken att blanda ihop N.o.s delar med nytillverkat men menar bara att det finns risk att de försvinner i mängden om allt skulle börja nytillverkas helt plötsligt.. Kanske nya grillhalvor skulle bli lika fina som N.o.s eller finare(trots allt finns finare smörjoljor och verktyg till pressning nu som kan minska repor gentemot 60 talets utrustning). Då är det inte lika kul längre för den som investerat massor av pengar på N.o.s delar till sin pärla.

Ta en Ford mustang som exempel, nästan allt finns nytt till dom att köpa över disk. På utställningar står rader av likadana bilar snart, ingen större skillnad och lite av känslan kan försvinna då tycker jag.

Men om det nu skulle finnas nytillverkat att köpa över disk i samma kvalité och utförande som gamla NOS-delar tror du inte den Amazonägaren också har investerat massor av pengar på sin pärla? Förmodligen mer än de som tidigare köpt NOS-delar. Dom delarna lär ju kosta en del...

Med ditt resonemang med motstånd till nytillverkning av delar så är ju renovering av Amazoner förbehållet en ytterst liten krets människor. De som lyckas med att hitta NOS-delar till salu. Och de som har råd att köpa dom dessutom.
Jag i min enfald trodde att man som medmänniska även unnar andra människor att kunna få möjligheten att renovera Amazoner längre in i framtiden. NOS-delar är ingen evig källa att ösa ur. Tänk i ett lite längre perspektiv än bara ditt eget.

Dessutom så kanske nytillverkade delar trots allt håller tillbaka prisnivån på NOS-delar en liten aning. Det gynnar ju bl.a. dig som köper NOS-delar.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by Amazonsport »

Nej, Hakano.. Jag tillhör inte den skaran som har massor av Nos delar på hyllan. Och jag har väl inget emot nytillverkning heller om det görs med förnuft, men det är trevligt att se bilar med patina på vissa detaljer. Själlösa bilar med bara nytillverkade delar tröttnar folk nog på om alla ser likadana ut till slut..
(Ingen blev gladare än jag när jag upptäckte att cvi började sälja nya tändningslås t.ex.)
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by hakano »

Amazonsport wrote:Nej, Hakano.. Jag tillhör inte den skaran som har massor av Nos delar på hyllan. Och jag har väl inget emot nytillverkning heller om det görs med förnuft, men det är trevligt att se bilar med patina på vissa detaljer. Själlösa bilar med bara nytillverkade delar tröttnar folk nog på om alla ser likadana ut till slut..
(Ingen blev gladare än jag när jag upptäckte att cvi började sälja nya tändningslås t.ex.)

Ju fler delar som nytillverkas desto fler bilar kan räddas och renoveras. Och fler bilar kan hållas igång och brukas. Visst, drömmen är väl alltid att hitta ett lätt renoveringsobjekt som inte behöver så mycket nya delar man av olika anledningar så ser ju inte alla bilar som renoveras ut så från början. En del är ju verkligen dåliga och det skall vi väl bara vara glada åt att ytterligare bilar kan räddas från skrotdöden.

Själlösa bilar eller inte på rad för betraktaren är ju individuellt så klart och alla tycker vi olika. Vi får väl ändå hoppas att de flesta som renoverar bilar gör det för sin egen skull och för sin egen njutnings skull både under och efter renoveringen. Inte för att blidka omgivningen.
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by einar- »

Och det är en viss skillnad på en amazon och en jänkare. En jänkare är ju värd en halv miljon i överrenoverat skick och då kan ju renoveraren tjäna en hacka men med en amazon får man inte riktigt samma förtjänst.
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by NicklasO »

Som sagt är den genomsnittlige amazon renoveraren mkt snål och vill inte betala för mkt, då får det hellre vara.
Vilket såklart gör att kvaliten på repro blir mkt lägre.
Men även pga att priset på råvaror, regler ang miljö etc ändras.

Jag har inte kontrollerat precis kvalitet, men det går att ta fram både den äldre och den nyare grillen med god kvalitet, men då måste ju såklart folk vara betedda att betala.

Det är ju som nån skrev inte aktuellt att ställa sig o pressa 10 tusen grillhalvor för xxx antal kronor styck om man kan tjäna 20kr på vardera..


MVH/
2 x Amazon-66
volvodriver
Posts: 30
Joined: Wed May 11, 2005 11:53 am

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by volvodriver »

Ragge wrote:
ClassicVolvoShop wrote: Ta till ex. sargen för blinkers - dom är jo helt kass i repro utgåven - VP gör mycket javist, men tyvär kan man på inget sätt tala om samma kvalitet mellan repro och NOS delar. Inte als.
gäller detta även sargen till bakljusen ??? skulle vilja ha nya såna , och funderar även på handtaget till bagageluckan ... men vet inte hur bra dessa nytillverkade saker är .
Hej Ragge,

finns det nytillverkade handtag till kombiluckan? Funderade själv om att svarva ur mässing, men om de finns....
Alternativt är ju att kroma om alla dessa grejor, om det kan kosta ngt mer kan man ju ha en superfinish pa dem.

Hälsningar
VD
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by Ragge »

njaeee, till combi vet jag inte och uttryckte mig lite dumt där . Det var till sedan jag kollat upp att det finns handtag och de kostade runt 1.100 kr . skall kolla i katalogen sedan om det även finns till combi . Jag har haft lite grejor på kromning och kan rekomendera en BRA cromare, men om det är "lagligt" att nämna den här vet jag inte ? är ju rädd att få en tryckare av lars bd igen ... hahaha !
volvodriver
Posts: 30
Joined: Wed May 11, 2005 11:53 am

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by volvodriver »

Aha, tack. Jag vet den sedandel, har inte originalformen och är inte av gjutgods utan plat dvs den skulle väl rosta ganska snabbt? Har själv en jättebra o prisvärd kromgubbe ingen hjälp behövs med detta, men tack iaf.
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by NicklasO »

Så den äldre modellen är intressantare?
Det som i mitt fall vore mest intressant är ju grillen med ribban som passar till nyare modellen, visst det är inte orginal men det är snyggt:)

Ska rota fram en grill o kolla om man kan göra något av den..

MVH/
2 x Amazon-66
Post Reply