Brickor vid länkarmsfästet på bakaxeln???

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
jaka
Posts: 69
Joined: Sun Aug 03, 2008 10:07 pm

Brickor vid länkarmsfästet på bakaxeln???

Post by jaka »

Hej!
Håller på att renovera en -64 Amazon och har just plockat ner bakaxeln med dess länkarmar.
Såg att det satt 2 stycken stora (ca 7-8cm ) stål brickor vid varje länkarmsfäste (de runda länkarmarna).
Dessa brickor är var totalt sönderrostade så jag slog bort 2 av dem med slagmejsel , men såg då att de verkade var punktsvetsade i bakaxeln...? Var dessa brickor svetsade direkt i bakaxeln på fabrik??? Kan man köpa brickorna löst??? VP hade i varje fall inte!
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Brickor vid länkarmsfästet på bakaxeln???

Post by Shift »

Är det brickorna på momentstagen du menar? Min tanke är att du borde kunna köpa de lösa bakre brickorna och svetsa dit på momentstaget.

http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART ... 7-1966.asp
Det som inte går att laga går att skruva sönder
jaka
Posts: 69
Joined: Sun Aug 03, 2008 10:07 pm

Re: Brickor vid länkarmsfästet på bakaxeln???

Post by jaka »

Hej!
Nej det är inte brickan som sitter baktill på momentstaget (nr 30 på bilden) utan de lite större "brickorna " (4st) som sitter fast på bakaxeln, svetsade? som momentstagets gummibussningar vilar mot mot bakaxeln... De "brickor " jag talar om är grova och är ca 8cm i diameter, ca 4-5mm tjocka, och dessa sitter direkt emot fästet på bakaxeln.
Harry Dahl
Posts: 58
Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
Location: Vendelsö

Re: Brickor vid länkarmsfästet på bakaxeln???

Post by Harry Dahl »

Jag hade samma problem med bakaxeln på min bil. Jag beställde hem nya, tjocka, brickor från VP, slipade sedan upp hålet på brickorna till ca 16 mm och borrade 4 mindre hål i brickorna. Sedan punktsvetsade jag fast brickorna på fästet på bakaxeln via dessa mindre hål.
Hade även problem med rostskador på själva bakaxeln, under platsen där det övre staget fästs. Vatten hade krupit in mellan axeln och gummiringen och satt igång en riktig rostorgie. Massor med gravrost, så jag fick svetsa på mer material där och sedan slipa ner till rätt diameter
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Brickor vid länkarmsfästet på bakaxeln???

Post by Dieseltroll »

Verkar vara ett vanligt problem det här :lol:

Mina var också i stort sett obefintliga när jag gjorde iordning bakaxeln. Jag löste det genom att svarva till en ring som motsvarade den yttersta kanten på brickan och svetsade dit den direkt på länkarmsfästet. Man slipper hålrummet som blir i orginal utförandet... sen är det långt ifrån alla som har till gång till svarv men om du känner nån som kan fixa det så tror jag det här kan vara en lösning också.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Brickor vid länkarmsfästet på bakaxeln???

Post by QV »

jodo även min har haft det problemet.

Min lösning var av SVIS modelen.

Man lämnar in axeln till SVIS
samtidigt sänder man med ett urtvättat "axelhus" med OK brickor (på Gotland har de inget salt....)
en lamelldiff
Ett gäng drivaxlar och utväxlingar ifall något är kass.

Sedan är det bara att hämta :D

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jaka
Posts: 69
Joined: Sun Aug 03, 2008 10:07 pm

Re: Brickor vid länkarmsfästet på bakaxeln???

Post by jaka »

Hej!
Tack för svaren.
Tänkte smida till ett par brickor , har tillgång till både smedja och svarv.

Menar ni att Svis kan fixa till en utbytesaxel om den gamla är för rostig???
Har också problem med att min axel är väldigt rostig vid yttre länkarmsfästet.
Hälsningar!
Jan K
Upplands Väsby
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Brickor vid länkarmsfästet på bakaxeln???

Post by QV »

Om dom har en axel, vilket inte är omöjligt så kan dom det. Allternativet är att du letar och försöker finna en axel som är fräs på utsidan och lämnar in allt på renovering (ifall din är bättre på insidan) kom i håg att rengöra allt ordentligt på in och utsida innan du lämnar in den.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Brickor vid länkarmsfästet på bakaxeln???

Post by D59471 »

Det fanns nya originalbrickor på GCP för ett par år sedan.
Dock med något mindre hål för att sitta ytterst innanför muttern. Borrade upp dem i en pelarborr och svetsade dit på en bakaxel där det saknades brickor. Det blev bra.
Post Reply