B20E Insput!

Moderatorer
Eklund_90
Posts: 13
Joined: Mon Jan 21, 2008 9:25 am
Location: Nyköping

Re: B20E Insput!

Post by Eklund_90 »

Sitter ju en k-kam orginal i B20E men jag tänkte kanske byta till en vassare...
Någon som har tips på vilken jag ska ha?
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: B20E Insput!

Post by Rogge »

Eklund_90 wrote:
Rogge wrote:73an har likadan gas som 74an.. o det är bara vajer till torpedväggen, sen är det stag till gasen.

Från motorn sett ja?.. stag från pedalen?
nä tvärt om, vajer från pedalen till torpedväggen, sen stag, iaf med förgasare, vet inte redigt hur det ser ut med E-motorn, med det går ju att google o se om hur det ser ut i bil.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Eklund_90
Posts: 13
Joined: Mon Jan 21, 2008 9:25 am
Location: Nyköping

Re: B20E Insput!

Post by Eklund_90 »

Ok... Fästet till spjället har ju vajeranslutning på insuget.. men då förstår jag ... Vilka 140 sar är det insprutarn sitter i?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: B20E Insput!

Post by Arne »

Alla Grand Luxe från 1971 - 1974 års modell.
AVG
Andr3as
Posts: 11
Joined: Sat Jan 02, 2010 2:33 am

Re: B20E Insput!

Post by Andr3as »

Ingen som har lite bilder på en B20E i en Amazon så man kan få lite tips om hur man kan bygga om för att få ordning på wiren till gasspjället utan att behöva ta pedalställ från en nyare bil?
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: B20E Insput!

Post by Devil »

Kan fixa bild på motorrummet i den taksänkta som jag visat på annan plats. Tyvärr ingen bild på pedalen. Jag kapade min pedal och satte wiren direkt genom pedalen och ut genom torpeden. Blev så tunggasad att jag fick inflammation i stortån under en 3 dagars bilsemester. 8) Förespråkar därför de tidigare förslagen :wink:
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Andr3as
Posts: 11
Joined: Sat Jan 02, 2010 2:33 am

Re: B20E Insput!

Post by Andr3as »

xyz
Låter ju kanon! :D väntar på bilder :D:D:D
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: B20E Insput!

Post by Stoffe »

Kika i min Megasquirt tråd, jag kör eletronisk insprutning på B20 dock inte en orginal B20E men jag har bränsleretur i orginaltanken. Det ska finnas en bild på hur jag löst det med gasvajeradapter oxå, jag kan ta en nyare bild på hur jag löst det annars. Jag har bara byggt av skrot som jag haft liggandes kan jag tillägga.

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 5&start=30
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Andr3as
Posts: 11
Joined: Sat Jan 02, 2010 2:33 am

Re: B20E Insput!

Post by Andr3as »

xyz
Kollade din tråd å fick rätt bra uppfattning om hur man kan lösa de hela med gas staget :D
Om du har möjlighet så kan du kanske fixa några nya bilder på rullen som sitter ihop med gasstaget så man kan se hur du fått dit de. Mvh Andr3as
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: B20E Insput!

Post by Devil »

Kan tyvärr inte visa nån bild ännu, Datorn och adslmodemet har inte snackat med varandra på flera dagar. Nu när dom gör det går det inte att kopiera bilderna från min Photobucket och hit :evil: J-a p-s grejor! Hade det gjorts bilar på samma sätt som datorer och dess runtomkringgrejor görs, då hade biltillverkarna inte fått sälja mycket bruksbilar. Åter till ämnet: Jag hade en 140 tank(tyvärr utan skvalpskydd runt sugledningen), som var avsmalnad ca. 10 cm. Det var också fastlött en 10mm returingång. Luftmängdmätaren satt monterad på en luftburk till Ford Granada 2,8i, på vänster innerskärm. Ovanför styrsnäckan. Gaswiren kom ut ur torpeden en bit nedanför där gaspedalen kommer ut original. Skall försöka få in en bild så fort som möjligt. Om datorn vill :?
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: B20E Insput!

Post by Devil »

Ska göra ett försök att lägga bilden. Håller ni tummarna!?

Image

Så såg det ut under min huv
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B20E Insput!

Post by Hasse63 »

Har aldrig kört en volvo med B20 E, Så... hur är gången på en sådan i standard skick eller lätt trimmad. Känner man mer vrid eller hur är det?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Andr3as
Posts: 11
Joined: Sat Jan 02, 2010 2:33 am

Re: B20E Insput!

Post by Andr3as »

xyz
Bra fråga haha vet inte heller hur dom går men med tanken på de 124 hk så borde det ju röra på sig lite mer än en B20A som ligger runt en 82 hk om jag inte minns fel :D
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: B20E Insput!

Post by Devil »

Kommer ihåg att den gick hur bra som helst på låga varv, inge missar eller så som det kan vara på förgasarmotor. K-kammen gör väl sitt men nog är det mer vrid i E-motorn. Kommer också ihåg att motorn kom upp i temp fortare med sprutet på. Jag körde senare med en automatlåda och det funkade också bra. På den tiden (93) gick det inte att få tag på kickdownwire, så jag gjorde en själv. Problemet är att på originalwiren sitter ett stopp som gör att när man släpper gasen så går inte kickdownwiren tillbaks helt. Detta hade inte jag koll på så trots rätt justerad wire så var bilen J-igt slö. Jag byggde senare tillbaks till enkel Stromberg åt han som köpte bilen av mig (sprutet havererade) och satte då dit ett stopp på wiren. Vilken skillnad! Pigg, växlade senare och ändå kunde man cruisa lugnt. En fungerande B20E drar mindre soppa än en B20A, iallafall med manuell låda.
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Post Reply