-69 åter på vägen

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
andeck
Posts: 14
Joined: Wed Sep 30, 2009 2:49 pm
Location: VISBY

-69 åter på vägen

Post by andeck »

Hej på er.

Jag tänkte dela med mig av lite bilder som tack för all ovärdelig hjälp som jag hittat på forumet.

Den här amazonen har en gång tillhört min frus farfar. Bilen har stått sedan 1996. Nu i höst har jag äntligen haft tid att ta mig an den. Min målsättning hittills har varit att den skall passera en besiktning.

Startläget var aningens krärvt. Men med nya tändningsdelar, nya gummislangar, ny olja, nytt förgasarmembran och en hel del påläsning startade den.

Hittills har jag lagat den lilla rost som fanns. skärmkanter, dörrar. Att väghållningen inte saltar här på ön har nog räddat bilen. Vidare fick den nya bromsok och belägg fram då de gamla hade passerat stadiet för renovering i hemmet. En 140 generator fick ersätta den gamla (man skall inte försöka starta bilen med batteriladdaren ansluten, det står klart och tydligt i instruktionsboken!).

Konstigt nog fungrar alla lampor, inkl handsfackslampan.

Image
Jag vet att vissa vill veta...
Image
"En stund kvar till utställningskick", som en kamrat sa.
Image
I lördags besiktade jag den. Godkänd, senaste inställelse 940513.
Image
DanneBD
Posts: 28
Joined: Wed Apr 09, 2008 7:22 pm

Re: -69 åter på vägen

Post by DanneBD »

Ser ut att vara en mycket fin orginalbil. Skulle vara kul att ser mer bilder inredning med mera!! Bilar med få ägare och känd historik är något speciellt!
andeck
Posts: 14
Joined: Wed Sep 30, 2009 2:49 pm
Location: VISBY

Re: -69 åter på vägen

Post by andeck »

Image
Hittills har jag "grovstädat", dvs, dammsuget och torkat av med fuktig trasa. Tyvärr faller golmattan isär bara jag petar på den. I bakgrunden skymtar minsta barnet, det var inte helt lätt att montera hans stol med de fasta bältena. Jag väntar på en leverans av rullbälten till baksätet. Mina två andra barn vill ju också åka med. Därmed har jag en fråga: finns det någon bra "orginal" lösning för tre bälten bak?

Image

Den bör ha gått 14077mil.

Image

Skattekvitto från 1972, under det hittade jag ett från 1973 där angavs båda regnummerna. Sista året innan klisterlappen på bakskylten? som nu försvinner från årsskiftet.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: -69 åter på vägen

Post by Blomquist »

Ljuvligt skick, låt den vara så där fin som den är.
Golvmattan kan du med fördel smörja upp med glycerol.
Midjebälte bak kan man montera i samma golvbultar som sidobältena,
så har jag det.
210 -64, 223 -68
andeck
Posts: 14
Joined: Wed Sep 30, 2009 2:49 pm
Location: VISBY

Re: -69 åter på vägen

Post by andeck »

Fick för mig att jag hade en läckande topplockspackning. Lyfte toppen. Nej inget läckage, men ettan och tvåans avgasventiler måste bytas eller? Tips motages tacksamt.
Image
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: -69 åter på vägen

Post by QV »

ser inte insugningsventilen väldigt blöt ut?
Hur var tändstiftet på den cylindern? (vänster i bild "2:an")

Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
andeck
Posts: 14
Joined: Wed Sep 30, 2009 2:49 pm
Location: VISBY

Re: -69 åter på vägen

Post by andeck »

Insugsventilen är blöt, petrolium, olja eller bensin oklart. Torde vara bensin. Möjligtvis kan jag spillt lite in i insuget när jag demonterade förgasaren, gjorde det innan jag "nollade" motorn, vred ett 1/2 varv innan noll.

Tändstiften i ordning 4-3-2-1 från vänster. Det är en liten nyansskilnad på tvåan.

Image
andeck
Posts: 14
Joined: Wed Sep 30, 2009 2:49 pm
Location: VISBY

Re: -69 åter på vägen

Post by andeck »

Nu har jag gjort ett litet täthetsprov. Satte i tändstiften, vände toppen uppochned, hällde i en skvätt bensin i "groparna". Ettan är tät, konstigt nog, men tvåan rann bensinen igenom omedelbart. Alltså läckage.

Efter som detta är första gången jag gör detta, så undrar jag HUR man demonterar ventilerna. (Lika bra att fråga innan man lär sig på det svåra sättet)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: -69 åter på vägen

Post by QV »

"nyans"skillnaden är rätt stor. Du har ju sot på 2an....
Men har du ingen komp i 2an så blir inte förbräningen som det skall.

man trycker ner ventilfjädern och samtidigt håller kvar ventilen i läge. (detta görs med en "ventiltång")
sedan plockar man brot knastret på topen av ventilskaftet och släpper på tången. Då kan man ta bort brickan och fjädern, för att sedan dra ut ventilen.

Ett bekvämt sätt att fixa topen är att köpa en blyfrikonverterad topp.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
andeck
Posts: 14
Joined: Wed Sep 30, 2009 2:49 pm
Location: VISBY

Re: -69 åter på vägen

Post by andeck »

Efter lån av ventiltång tog jag loss ventilerna (inte alls svårt med rätt utrustning). Tvåans ventil helt bortom all räddning. Nu är ju inte ventiler särskilt dyra som tur är. Topplocket och de nya ventilerna kommer att få besöka "farbror doktorn" för att bli täta. Man får ju inse sina begränsningar, men det var en intressant felsökning.
Post Reply