Bakaxelupphängning -65/-67

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bakaxelupphängning -65/-67

Post by Lars Bd »

Amazon har också 1030 axel, skillnaden på en 1030 och en Spicer 30 är att 1030 har tillverkats av Volvo, samtliga reservdelar är utbytbara mellan dessa (Volvo 1030-Spicer 30) axlar och vad jag vet finns ingen skillnad på drivaxlarna (Amazon).
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bakaxelupphängning -65/-67

Post by QV »

Amazon har grova splins och 140 /240 har fina samt längden då förstås. Hur det är med den exakta diametern vet jag inte eftersom jag inte har den körstilen...

Men då vet vi att diffklumpen ger sig med många "enhjulare". Har ioch för sig haft det problemet på en av mina SxxB9K som jag köpte beg, Förövrigt en 2,3T med just 200HK.

Har ju fortfarande en 9K man kanske skulle bogsera en viss bil efter den :twisted:

Men om man har bra fäste med två hjul, vilken del ger sig då?
Har vi inte några forumväner med rallykontakter, de borde ju veta.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
BLt
Posts: 49
Joined: Thu Aug 28, 2008 8:49 pm
Location: Hamrånge

Re: Bakaxelupphängning -65/-67

Post by BLt »

Åkte rally på 70 talet med en 65a. Motoreffekt ca.160hk, volvos tätstegade låda bakaxel med 4.88 och diff, diffen var schimsad till 12kg, om man använder en momentnyckel och lyfter ena bakhjulet och drar så släpper en orginal på ca 8kg.
Åkte för det mesta grustävlingar men någon asfaltssträcka blev det också.
Startvarv 3000-4000 på grus, lite försiktigare på asfalt.
Jag hade aldrig några problem, det hände någon gång att det stod någon Az eller PV med trasig drivaxel, gick av vid hjullagret. Vi körde bara med orginal gummibussningar.
I dag finns det förstärkta. Vill man bränna däck på torr asfalt får man nog vara lite försiktig, men man kan ju ha smalare däck dom röker också.
Alla däck 520*15 som användes på vintertävlingarna och som var dåliga drog vi ur dubben på och lekte upp på sommaren. /Bosse
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bakaxelupphängning -65/-67

Post by QV »

65 betyder ju M27 axel eller "fuskade" ni med M30 axel från sen 66'a?
Tätstegad M40 är inte mer hållbar än en vanlig.

4,88 bak borde belasta drivaxeln mera (tycker jag med mina bristfälliga kunskaper i moment)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
BLt
Posts: 49
Joined: Thu Aug 28, 2008 8:49 pm
Location: Hamrånge

Re: Bakaxelupphängning -65/-67

Post by BLt »

xyz
Jag hade en M27 axel, 4.88 och diffen hade jag också i PVn som jag tävlade med före Amazonen. Det som är farligt för bakaxel, kardanrör och infästningar är när det blir stora moment som med turbomotorer eller mycket trimmad sugmotor samt breda däck när det skall brännas gummi. 5000-7000 varv och kliva av kopplingen på ren asfalt är ingen bra kombination, då är det bättre med en 240 axel och grova kardanröret.
/Bosse
Post Reply