Luftfilter vart finns det att köpa till B18 A
-
Re: Luftfilter vart finns det att köpa till B18 A
ja jag får väl erkänna att det var ca ett år sen jag köpte filtret, och han hade det på hyllan, så det hade väl legat där ett tag.
Men vi får hoppas att det nytillverkas, ha ett annat luftfilter än stekpannan anser jag är otänkbart på min standard b18.
Men vi får hoppas att det nytillverkas, ha ett annat luftfilter än stekpannan anser jag är otänkbart på min standard b18.
Jag är ingen stofil som säger att ALLT var bättre förr!
Men det mesta var det.
Men det mesta var det.
Det kallas kundservice Går det inte att få tag på delen från GCP brukar det alltid gå att skaka fram hos nån annan veteran-ÅF... Med kundens samtycke så klart.Shift wrote:Jag har varit med om att Volvo har beställt från VP. Men det kanske var ett undantag.
Annars går det ju att via IMS se alla andra Volvo-ÅFs saldon, där kan man hitta en del delar som inte längre säljs men som ligger och dammar på lagerhylla i sverige.
Jag kan göra en sökning på 669893 imorrn, se om den finns inom landets gränser!
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Nu har jag kikat, det finns inga kvar på lager i Sverige. Det finns totalt fyra st på hylla i världen: Norge(1st), Portugal(1st) och Schweiz(2st)...
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Stjäl tråden lite.
Jag undrar vilket luftfilter det egentligen skall vara på en 63:a m B18A? På min sitter det idag ett som jag tror ni kallar för "stekpannan", dvs runt svart med ett snett nedåtriktat rör och där man inte kan byta insatsen. Dock har jag bestämt för mig att det original skall vara den äldre modellen med vingmutter och utbytbar insats (i oljebad eller inte) och som är silverfärgad (eller svart?). Jag hoppas själv att det är på det sättet eftersom jag kommit över ett fint gammalt filter.
Och när bytte man till "stekpannan"?? Till årsmodell 64?
Kan nån bringa klarhet i denna luftfiltersdjungel?!?!?!
Jag undrar vilket luftfilter det egentligen skall vara på en 63:a m B18A? På min sitter det idag ett som jag tror ni kallar för "stekpannan", dvs runt svart med ett snett nedåtriktat rör och där man inte kan byta insatsen. Dock har jag bestämt för mig att det original skall vara den äldre modellen med vingmutter och utbytbar insats (i oljebad eller inte) och som är silverfärgad (eller svart?). Jag hoppas själv att det är på det sättet eftersom jag kommit över ett fint gammalt filter.
Kan nån bringa klarhet i denna luftfiltersdjungel?!?!?!
Jakob27, Grafitgrå 63:a
I min instruktionsbok för -63 framgår det att för B18 A skall det vara en "låg" plåtburk med pappersfilter, som är utbytbart. Men det finns också ett oljebadsfilter i liknande plåtburk. Även den till B18 A.
B18 D däremot har två öppna "sportluftfilter" med veckat papper och plåtlock.
Båda modellerna (pappersfiltren) har en körsträcka på 20 000 km. Oljeluftfiltret skall rengöras var 10 000 km.
B18 D däremot har två öppna "sportluftfilter" med veckat papper och plåtlock.
Båda modellerna (pappersfiltren) har en körsträcka på 20 000 km. Oljeluftfiltret skall rengöras var 10 000 km.
Den gamla plåtbehållaren med utbytbart filter satt 1962-64 på B18. Så det är "helrätt" med den på din 63:a.jakob27 wrote:Dock har jag bestämt för mig att det original skall vara den äldre modellen med vingmutter och utbytbar insats (i oljebad eller inte) och som är silverfärgad (eller svart?). Jag hoppas själv att det är på det sättet eftersom jag kommit över ett fint gammalt filter.
Men i reservdelskatalogen är det gamla lösa filtret 1962-64 ersatt med numret för stekpannan så ingen kan ju egentligen säga att det är fel då det är en ersättning som är gjord av Volvo.
I svenska språket finns det vissa ord som inte går att böja.
Snygg går bra att böja med snyggare, snyggast.
Tre ord som inte går att böja är t ex tom, full och rätt och det är väl
lätt att förstå eftersom inget kan vara mer än tomt, mera fullt än fullt och mera rätt än rätt.
Svårigheten med rätt är väl att så många tolkar sanningar på olika sätt. När det gäller rätt
och Amazoner tror jag att de flesta med rätt menar som det var original när bilen byggdes.
Själv tillhör jag den gruppen så rätt är att "stekpannan" kom först på 65:orna.
Tänk på att Volvo successivt ersatte Amazonerna med 140-serien men ändå tycker jag inte
att det är rätt med en fyrkantig Amazon från -71.
Snygg går bra att böja med snyggare, snyggast.
Tre ord som inte går att böja är t ex tom, full och rätt och det är väl
lätt att förstå eftersom inget kan vara mer än tomt, mera fullt än fullt och mera rätt än rätt.
Svårigheten med rätt är väl att så många tolkar sanningar på olika sätt. När det gäller rätt
och Amazoner tror jag att de flesta med rätt menar som det var original när bilen byggdes.
Själv tillhör jag den gruppen så rätt är att "stekpannan" kom först på 65:orna.
Tänk på att Volvo successivt ersatte Amazonerna med 140-serien men ändå tycker jag inte
att det är rätt med en fyrkantig Amazon från -71.
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Har för mig att jag sett en sån där "stekpanna" hos KG Trimning.
Är ju alltid roligt med så mycket original som möjligt. Men får man byta däck då egentligen från de som satt på från fabriken...tänk om man inte får tag på däck från samma leverantör...och dimensionen heter 165-15 i stället för 5.90-15. Radialdäck i stället för diagonaldäck...
Den bensinen som fanns i tanken från fabriken var ju blyad...det finns ju inte längre. Hur löser man det på bästa sätt tro...
Tänk på alla de ändringar som införts fortlöpande under produktionen utan att egentligen dokumenteras från ett visst chassinummer...eller på de ändringar som införts i tillverkningen av en viss detalj utan att man för den delen ändrat konstruktionen på detaljen och gett den ett nytt art.nr.
Fel eller rätt...vem har sagt att livet skall vara lätt.
Den bensinen som fanns i tanken från fabriken var ju blyad...det finns ju inte längre. Hur löser man det på bästa sätt tro...
Tänk på alla de ändringar som införts fortlöpande under produktionen utan att egentligen dokumenteras från ett visst chassinummer...eller på de ändringar som införts i tillverkningen av en viss detalj utan att man för den delen ändrat konstruktionen på detaljen och gett den ett nytt art.nr.
Fel eller rätt...vem har sagt att livet skall vara lätt.
Jag köpte min stekpanna på svis i munktorp, dom hade på hyllan.... Kostade 525 kr.. Klisterlappen som satt på den talade om artnr och att den kopm från gcp.. Ring och hör med dom, 0221-28445, Säkrast torsd 10:00 - 20:00... Lycka till
jag öppnade upp min ,stekpanna, å satte i ett nytt filter vilket jag köpte hos VP förra sensommarn. öppnar man fint å försiktigt falsen som hamnar neråt. så syns det knappt..
ps det finns en stekpanna ute på blocket nu.... en som säljer massa amaprylar....
ps det finns en stekpanna ute på blocket nu.... en som säljer massa amaprylar....
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
amazon limousine 60 (brick bay)