Skillnad på röd vinyl sedan och kombi?

Moderatorer
Post Reply
nos-johan
Posts: 17
Joined: Mon Oct 19, 2009 9:12 pm

Skillnad på röd vinyl sedan och kombi?

Post by nos-johan »

Jag har en -65 kombi med röd vinyl (510-518) och jag trodde i min enfald att det bara fanns en modell av -65 röd vinyl. Jag skaffade ett baksäte från en -65 sedan och skar bort en remsa på framsida sittdyna för att laga överdelen på kombins baksäte. Jag såg ju att kombins var lite mer spräcklig men tänkte att det kan nog skilja lite på olika galonrullar vid tillverkning. Remsan syddes i och efter ordentlig tvätt av det nu lagade baksätet då ser jag att den den ilagda remsan är lite rödare också :shock:. Jag ringde VP och fick ett prov på deras -65röda och den är mest lik sedanens röda.
Var det så lustigt att kombins 510-518 var specifik för modellen?
Är det nån som vet var man kan få tag på just den kulören?
/Johan
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Skillnad på röd vinyl sedan och kombi?

Post by Hasse63 »

Vet inte om det finns olika klädslar men den bit du sydde dit är i det närmaste oblekt och överdelen/ ryggen på sätet har solens strålar kommit åt, kan det vara blekt?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Skillnad på röd vinyl sedan och kombi?

Post by Uffe »

Vad jag kan utläsa av den information jag har tillgång till fanns det på 1965 (combi OCH sedan) bara en röd klädsel, kallad "Vinröd, svarta stänk". Så, det borde vara samma för dessa.

Tittar man sen på just 510-518 kallas den bara för "röd" i listan!? Å andra sidan hade Amazon B18, Combi hela 5 olika klädselkoder som kallades just "röd" mellan 62 och 68. Jag vet dessutom sedan tidigare diskussioner här på forumet att livet inte är så enkelt gällande just klädselkombinationer. Kanske var det så att det fanns en standard men att kunden likväl kunde välja av en palett olika kombinationer??
Amazon 1957
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Skillnad på röd vinyl sedan och kombi?

Post by hakano »

Kan inte lösningen ligga i att det helt enkelt var lite naturliga variationer i tillverkningen?

Likaväl som t.ex. en röd färg 46 på en tidig Amazon inte är exakt likadan som en röd färg 46 på en sen Amazon.
volvoamazon1967
Posts: 251
Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm

Re: Skillnad på röd vinyl sedan och kombi?

Post by volvoamazon1967 »

Jag bytte förardyna på min och den var lite ljusare. Jag hade en riktigt gammal flaska galontvätt och gnuggade lite på övriga inredningen och då försvannn skillnaden helt. Den blev även mycket blankare, dock har jag inte röd inredning.

MVH Helmer
//Helmer

*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
nos-johan
Posts: 17
Joined: Mon Oct 19, 2009 9:12 pm

Re: Skillnad på röd vinyl sedan och kombi?

Post by nos-johan »

Jag pratade med VP idag igen och dom säger att dom har gjort en korsning mellan -65-66 röd för det skiljer så lite.
Det kan ju hända att mitt lösa -65 sedanbaksäte egentligen var från -66, min kombiklädsel är ju mera svartspräcklig.
Om man nu inte ska klä om hela så får man nog acceptera lite skillnader, kanske bara är jag som ser det när det väl kommer in i bilen.
Otroligt va vinylen klarar sig bra genom åren, med nagelborste, skursvamp och såpa så blir det nära nyskick efter 45år :D det var ingen skit på 60talet...
Post Reply