Overdrive vill inte gå in!

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
swempa61
Posts: 1
Joined: Mon Mar 01, 2010 7:58 pm
Location: Mölndal
Contact:

Overdrive vill inte gå in!

Post by swempa61 »

Hej. Har köpt mig en ögonsten! En 122 S av 61-års modell med överväxel. När jag kopplar in överväxeln känns det som om hela bilen bromsar. Det blir ett tröghetsmoment i lådan. Solenojden verkar ju fungera eftersom det händer ngt i lådan men den lägger inte in överväxeln. jag har bytt olja, gjort rent filtret och haft ur ventilerna men inget verkar hjälpa. Vad kan det vara och vad är tipset för att få det att fungera. Tacksam för idéer.
Swempa :?:
lullebulle
Posts: 26
Joined: Wed Apr 29, 2009 12:41 pm
Location: Storfors

Re: Overdrive vill inte gå in!

Post by lullebulle »

Vad har du för olja i lådan???
jaka
Posts: 69
Joined: Sun Aug 03, 2008 10:07 pm

Re: Overdrive vill inte gå in!

Post by jaka »

Hej!
Antagligen din overdrivelåda som har trasiga planetväxeldrev. Det är den svaga länkern på de tidiga overdrivelådorna.
Bara att skicka ner hela overdrivelådan till SVIS så fixar dom det .
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Overdrive vill inte gå in!

Post by QV »

för att SVIS skall kunna laga den delen så får det inte vara helt sönderkört. De byter axel och lager men plattor och drev har de inte. (detta gällde för knappt ett år sedan, tider kan förändras)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
mikael
Posts: 157
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:12 pm
Location: värnamo

Re: Overdrive vill inte gå in!

Post by mikael »

har presis fått veta att min overdrive låda är klar. helrenoverad blev den, pump planet lager ja dom gick över låda och överväxel totalt MEN då gav jag dom fria händer BYT ALLT SOM NI ANSER DÅLIGT.totala summan 3850 +500 för jobbet .detta tycker jag vart väldigt billigt .så den som tvekar på en renovering eller rep av sin enhet bör nog tänka om .det är värt var enda krona


så vart jag vill komma till är. vid minsta misstänkta fel plocka ur och skicka grejerna i tid om man inte kan rep själv då blir det billigare.
Post Reply