Glykol

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
G.E.
Posts: 58
Joined: Wed Aug 15, 2007 8:30 pm
Location: Göteborg

Glykol

Post by G.E. »

Hej!

Tänkte byta kylarvätska i min 70:a
Vad använder ni för sort?
Finns ju propylenglykol och etylenglykol?
Röd, grön och blå?

Hälsningar
Mellanblå 70:a
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Glykol

Post by A-masen »

Det finns dom du säger Etylenglykol och Propylenglykol. Etylenglykol är förhållandevis billigare av dom båda. Samtidigt är den giftigast. Naturligtvis tänker du inte dricka den, men det kan ju vara andra situationer, att det springer läck och du kanske bor i glesbygd där du har egen brunn på din tomt. Kan vara en tanke.
Propylenglykol är dyrare och minde giftig, dock ingen hälsodryck! Några bilfabrikat förordar propylenglykol, bl.a. Scania i deras fordon. Varför vet jag inte, men dom har kanske sina argument om det?

Jag har som du skriver noterat att det är olika färger på dom, och antog att det är en gällande färgkod för att man skulle kunna veta vilken sort man har i kylaren. På så vis blir det ju enkelt om man vill toppfylla vid behov. Alltså blå eller grön för etylenglykol och röd för propylenglykol. Jag började forska i det där och upptäckte att det stämmer inte alls. Dom kan ha vilken färg som helst! Den som liksom jag, trodde på färgkoden, kan söka produkt- och säkerhetsdatablad från dom olika tillverkarna. Dom finns på nätet. Det är bara att googla.

Jag tyckte att detta var märkligt så jag mailade till några tillverkare med frågan om hur det egentligen låg till och hur man skulle veta vilket som var i en aktuell kylare som behövde toppfyllas. Den enda som svarade någorlunda redigt, men inte fullständigt, var OK-Q8. Dom hade inget svar på hur man skall veta vilken sort det är, och redogjorde lite för hur det uppför sig om man blandar dom båda sorterna. Det går att blanda och dom fungerar fortfarande som det är tänkt med frysskydd och korrosionsskydd. Men man kan inte mäta någon lägsta fryspunkt, och vätskan blir grumlig och brun. Den kan uppfattas som rostslam. Ryktesvis har jag hört att det skulle kunna bildas slamklumpar också, men aldrig sett det själv.

Jag t.o.m. skrev till Kemikalieinspektionen, och fick svar. Dom insåg problemet att det inte fanns någon gällande färgkod, men hade inget övrigt svar att komma med eller föreslå.

Jag har senare fått veta av en kemist hur man skiljer dom båda sorterna åt. Man destillerar bort vattnet (det kokar först), sedan har dom båda olika kokpunkter, jag vill minnas att det är 150° C för etylenglykol och 170° för propylenglykol. (Detta finns också på produktdatabladen) Och då får man mäta det. Hursomhelst så är det skillnad på dom olika. Nu är ju inte detta speciellt enkelt eller snabbt att utföra, så man får nog avstå. Det enklaste man kan göra är ju att skriva upp vilken sort man häller i vid nypåfyllning, och fästa en lapp med najtråd på kylarlocket. Tejplappar lossnar. Sedan får man hålla sig till samma sort hela tiden.

Så se det så här: Etylenglykol är billigt men giftigt. Propylenglykol är dyrare, men mindre giftig. Och någon gällande färgkod finns inte. Det kan vara vilken färg som helst. Ibland finns det glykoler med fantasinamn, Super Flash Extra Longlife Värstingglykolen. Det är samma sak som dom andra. Möjligen med någon sorts "konserveringsmedel" i så att dom "håller" längre, men det motiverar knappast några fantasipriser för det.
AKK468
Posts: 93
Joined: Wed Dec 17, 2008 11:20 pm
Location: Gagnef

Re: Glykol

Post by AKK468 »

Gör det enkelt och köp en 10-liters dunk på Biltema. Funkar i Amazonen och BMW:n. :mrgreen:
Precis som sägs ovan är longlife bara en myt.
If it works, don't fix it.
Emil
Posts: 46
Joined: Mon Jan 07, 2008 7:57 pm
Location: Örnsköldsvik

Re: Glykol

Post by Emil »

Fick lära mig av en fordonlärare att man ska en sort/färg i alu motorer för att det var nånting som hände annars, kommer inte ihåg vad det var. :roll:

Nån som kanske vet bättre.
Emil Sundberg
Volvo Amazon 1968
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Glykol

Post by einar- »

Jag har också hört det och det ska tydligen vara för att en del toppar inte tål något ämne i glykolen som fräter sönder godset i den.
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
AKK468
Posts: 93
Joined: Wed Dec 17, 2008 11:20 pm
Location: Gagnef

Re: Glykol

Post by AKK468 »

BMW hade oxå nåt superextraheavydutyspeciallonglifeperformanceglykol de rekommenderade tidigare, men helt plötsligt går det bra med vanlig grön glykol. Jag ringde dem i dagarna eftersom expansionskärlet (i äkta plast) sprack och ny glykol blev en smula prioriterad. BMW har gott om helalumotorer på sin palett så de borde veta.
If it works, don't fix it.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Glykol

Post by A-masen »

Emil och Einar: Kan det möjligen vara så att det förekommer någon sorts No Name lågbudget-piratglykol på stormarknader som Överskottsbolaget och andra liknande tillfällighetsbutiker? Dessa kanske inte har fullgott korrosionsskydd, för att snåla med priset? Bara en liten tanke och gissning från min sida.
Köp glykolen på din vanliga bensinmack. Det är visserligen inte OK-Q8, Shell eller Statoil m.fl. som tillverkar den själv. Dom köper den förpackad från någon kemisk fabrik. Men man vet i alla fall vad man får.
Och jag upprepar än en gång, det finns ingen gällande färgkod för olika glykolsorter!
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Glykol

Post by fretchi »

Men, även om det är lågbudget-noname, så är ju glykol alltid glykol. Om de inte spätt ut det med något annat. Men då är det ju inte längre glykol.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Glykol

Post by A-masen »

Njaaa, utspädd är den nog inte från början. Den skall ju för övrigt spädas med vatten vid användning. Och det gäller ju frysskyddet. Etanol som är basämnet vid tillverkning av alla glykoler, är inte speciellt dyrt, så där finns nog inga pengar att tjäna genom att snåla på det.
Funderingen eller tanken om ryktet som Emil och Einar har hört gäller korrosionsskyddet. Och det är en tillsats av något slag som gör så att metallerna inte oxiderar.
Om nu ryktet har bärighet, :?: så kan det kanske vara så på några suspekta tillverkningar. Men jag hävdar att köper man märkesglygol på en svensk bensinstation eller en auktoriserad bilfirmas butik, så behöver man inte oroa sig.
Om man sedan har att välja mellan etylenglykol eller propylenglykol, är mer en fråga om miljötänkande och pengar.

Lundin! Du är kemist. Vad heter ämnet som utgör korrosionsskyddet i glykol?
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Glykol

Post by hakano »

AKK468 wrote:Gör det enkelt och köp en 10-liters dunk på Biltema. Funkar i Amazonen och BMW:n. :mrgreen:
Men oavsett var man köper glykolen bör man ju ändå se till att hålla kollen på vilken typ av glykol det är så att man inte blandar de olika typerna vid efterfyllning.


Emil wrote:Fick lära mig av en fordonlärare att man ska en sort/färg i alu motorer för att det var nånting som hände annars, kommer inte ihåg vad det var. :roll:

Nån som kanske vet bättre.
Nej, inte i detalj mer än att bilmotorer med aluminium i skulle ha en speciell typ av glykol som var snällare mot aluminiumgodset. Men det här var ju "för länge sedan" då aluminium inte var så vanligt förekommande i motorerna. Med tiden har ju aluminium blivit så vanligt så all glykol som säljs i dag antar jag är "snäll" mot aluminium.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Glykol

Post by QV »

När det gäller kylarvätska i Amazoner har jag märkt att det första som blir "brunrostigt" är det närmast avtappningskranen på blocket. Har det väl kommit "ren" kylarvätska här så kommer det ingen mer skitig vid avtappningen. Det sammlas också lite rostbrunt längs ner i kylaren. Men som vanligt är det nog en fråga om att byta regelbundet mer än vilken sort man häller i (precis som med oljan....).

Serviceboken säger ju byte var vår och höst :D

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
AKK468
Posts: 93
Joined: Wed Dec 17, 2008 11:20 pm
Location: Gagnef

Re: Glykol

Post by AKK468 »

Håller med QV, Motorwerken vill byta vartannat år pga korrosionsskyddet.
If it works, don't fix it.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Glykol

Post by QV »

Bytet är ju på grund av korrisionsskyddet som AKK468 skriver

Jag tror (rätt eller fel) att korrisionskyddet är sämre när vätskan är "brunrostig". Nu byter jag inte allt utan bara tappar ur det rostiga och toppar upp med nytt. I hösttas vart det inte en liter så vi får se hur det blir i vår. I vilket fall som helst så kommer kylaren vara mer effektiv man man hela tiden tömmer ut klägget. I annat fall kommer det ju tillslut ta sig fram och börja täppa igen kylaren.

Bilen kommer fram i April som det ser ut just nu.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
G.E.
Posts: 58
Joined: Wed Aug 15, 2007 8:30 pm
Location: Göteborg

Re: Glykol

Post by G.E. »

Tack för alla synpunkter. Blev det miljövänliga alternativet :mrgreen: och med målsättningen att byta regelbundet

/G.E.
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Glykol

Post by hakano »

Men är det bra att byta för ofta och tillsätta nytt syresatt vatten? Det gynnar väl rosten invändigt.
Post Reply