TAKRÄCKE AMAZON SEDAN

Moderatorer
Post Reply
amazon123gt
Posts: 138
Joined: Tue Jul 18, 2006 9:36 pm
Location: Helsingborg

TAKRÄCKE AMAZON SEDAN

Post by amazon123gt »

Takräcke till sedan amazon.Har ett räcke(volvo original)till en sedan,det med träribbor.Hur ser fäst öronen ut?Tror att det saknas på mitt.Någon som har en bild eller en bra förklaring? :mrgreen:
klöver kung
volvoamazon1967
Posts: 251
Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm

Re: TAKRÄCKE AMAZON SEDAN

Post by volvoamazon1967 »

En dum fråga men menar du fästena för ribborna eller själva räcket?

//Helmer
//Helmer

*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
amazon123gt
Posts: 138
Joined: Tue Jul 18, 2006 9:36 pm
Location: Helsingborg

Re: TAKRÄCKE AMAZON SEDAN

Post by amazon123gt »

:D Jag menar hur fäster man takräcket i dropplisterna?Köpte räcket igår.Det var i jättefint skick.Det ser inte ut som något saknas men jag kan inte klura ut hur det skall fästas i bilen.Jag kan ta några bilder. :mrgreen:
klöver kung
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: TAKRÄCKE AMAZON SEDAN

Post by A-masen »

Här är en något förenklad bild på hur det kan se ut. Dom klämfästen som ligger an mot dropplisten skall vara gummiklädda. Detta var något som brukade falla bort och gå förlorat. Då fick man klippa till nya gummilappar av t.ex. en innerslang från bil eller cykel. I äldre tider kanske det inte var så eleganta vridhandtag, men en vanlig skruv fungerar också, eller t.o.m. en vingskruv om man har det.

Image
amazon123gt
Posts: 138
Joined: Tue Jul 18, 2006 9:36 pm
Location: Helsingborg

Re: TAKRÄCKE AMAZON SEDAN

Post by amazon123gt »

:D Tack A-masen!Jag tror jag förstår.Tydligen saknar jag då fästöronen.Ser på din skiss att jag inte har dom.På själva räcket så skall där ju enligt din skiss,finnas ett skydd mot dropplisten.Dessa finns kvar,absolut helt oskadade(fortfarande mjuka)dom är i något "genomskinligt"gummi!.Enligt säljaren så köpte hans far räcket 1960(till en amazon-58).Han använde bara det på sommarsemestern,det har förvarts torrt.Träet är faktist i nyskick,och galvningen är lite gråaktig på sina ställen,men inte i behov av omgalvning.Antar att det blir svårt att hitta några som passar? :mrgreen:
klöver kung
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: TAKRÄCKE AMAZON SEDAN

Post by A-masen »

Ja, du får kanske smida till fyra klämfästen för att det skall fungera. Välj en tjocklek som motsvarar det motsatta godset på fästet. Om jag inte minns fel så skall det vara lite U-profil som förstärkning på det yttre fästet (det du saknar) så att det inte viker sig när man drar åt skruven.
Vad jag däremot minns tydligt var att det var jä....t tight mellan övre dörrkanten och klämfästena när dom satt på plats. Jag tror t.o.m. att det inte gick att öppna bakdörrarna, men det var nog en annan bil där jag hade räcket. Inte Amazon Combi, som jag hade då (på 70-talet). Så om du tillverkar något själv, kolla upp så att dörrarna går fria.
Träribborna på dom räcken jag har sett brukar vara teak, och det är ju känt för sin höga motståndskraft mot ålder, väder och vind.
Om man inte är "originalpedant" så fungerar ju zinkspray rätt bra i stället för galvanisering.

Lite kuriosum: Eftersom jag hade en Combi så var dom här räckena lite underliga i formatet. Dom var ju näst intill kvadratiska i lastytan, medan bilen var lång och förhållandevis smal. Så det såg lite knasigt ut. Men det var ju bara temporära lösningar att använda räcket. Men jag hade fundering på att sätta ihop två stycken och på så vis få en lång heltäckande lastyta. Men det blev inget av det. Kanske lika bra?
Är det någon som har erfarenhet av något sådant?
Post Reply