Hjälp med lätt trim till B18
Hjälp med lätt trim till B18
Har en orginal B18, har planer på att montera dit en Solex 40/40 dubbelförgasare, någon som har tips på vilken kam som skulle vara bra?
har även planer på att porta och plana toppen, någon som vet hur mycket man bör ta?
har inte tänkt mig men än ca 120hp, går det utan ingrepp i övriga delen av motorn?, lr behöver man göra \"ingrepp\" i blocket, typ byte av kolvar etc
är som synes inte så haj på trimning, så jag hoppas på tips här
har även planer på att porta och plana toppen, någon som vet hur mycket man bör ta?
har inte tänkt mig men än ca 120hp, går det utan ingrepp i övriga delen av motorn?, lr behöver man göra \"ingrepp\" i blocket, typ byte av kolvar etc
är som synes inte så haj på trimning, så jag hoppas på tips här
Trimmning B18
En D eller K-kam borde passa bra .
Plana så att toppen blir 86 mm tjock , då får du samma kompression som i B18B (version 3) 10:1 .
Portning finns beskrivet av Lundin någonstans här på forumet .
Plana så att toppen blir 86 mm tjock , då får du samma kompression som i B18B (version 3) 10:1 .
Portning finns beskrivet av Lundin någonstans här på forumet .
trimm b18
ja det vore ju inte så dumt, en tårta lr lite fikabröd är ju inte så dyrt, tror faktiskt det finns en skola här i stan som kanske kan fixa det, annars är det ju bara att prova på annan ort
vad skiljer en D kam från en K kam , förutom 3 graders duration?
vad skiljer en D kam från en K kam , förutom 3 graders duration?
duration
Duration är tiden som ventilerna är öppna mät i grader .
D-kam: Insugsventilen öppnar 29 grader före övre dödpunkt ,stänger 71 grader efter nedre dödpunkt = 280 graders duration .
29+71+180(ett halvt varv)=280 grader.
Avgasventilen öppnar 71 grader före nedre dödpunkt och stänger 29 grader efter övre dödpunkt .
Insugsventil och avgasventil är öppna samtidigt 29+29 =58 graders överlapp .
Om du vet hur en motor fungerar och vad som sker under de 4 takterna så kan du räkna ut eller förstå , i annat fall fattar du nog inget .
Ventillyftet är samma på D och K-kammen .
D-kam: Insugsventilen öppnar 29 grader före övre dödpunkt ,stänger 71 grader efter nedre dödpunkt = 280 graders duration .
29+71+180(ett halvt varv)=280 grader.
Avgasventilen öppnar 71 grader före nedre dödpunkt och stänger 29 grader efter övre dödpunkt .
Insugsventil och avgasventil är öppna samtidigt 29+29 =58 graders överlapp .
Om du vet hur en motor fungerar och vad som sker under de 4 takterna så kan du räkna ut eller förstå , i annat fall fattar du nog inget .
Ventillyftet är samma på D och K-kammen .
trim b18
hmm, lite ska nog ha fastnat under de tre åren på fordonsprogrammet, hur motorn fungerar vet jag, det är just det med kamen, med de olida graderna etc. som jag inte kan, men som jag ser det, så är det inte någon större skillnad på D och K kam då?
bara att leta rätt på en kam nu då
tackar för svaren
bara att leta rätt på en kam nu då
tackar för svaren
Trimning B18
Du kan köra med den 86,5 mm tjocka topp du har .
D-kamaxlar finns att köpa från SVIS , tror de kostar 350 kr .
D-kamaxlar finns att köpa från SVIS , tror de kostar 350 kr .
Trimm B18
Det låter ju bra, då slipper jag plana
funderar lite på portning, har fått en massa råd och tips om hur jag ska gå till väga, men är lite fundersam på hur mycket jag igentligen behöver ta, det är ju en liten kant i början av kanalen, kan man fräsa ur kanalen till den kanten är borta? lr ska man ta mer liknande ett päron, alltså lite mer längre in vid ventilen?
vore tacksam för alla tipps jag kan få
funderar lite på portning, har fått en massa råd och tips om hur jag ska gå till väga, men är lite fundersam på hur mycket jag igentligen behöver ta, det är ju en liten kant i början av kanalen, kan man fräsa ur kanalen till den kanten är borta? lr ska man ta mer liknande ett päron, alltså lite mer längre in vid ventilen?
vore tacksam för alla tipps jag kan få
Trimm B18
Jag tänkte montera en annan kylare med dubbla elfläktar istället för orginal, någon som vet om man tjänar någon effekt på det?
har även planer på att ta bort den mekaniska bränslepumpen och montera en elaktrisk pump, Ger det något?
tror inte att det kan ge mycket, men någon hk ska det väl ge?
Kan någon hjälpa mig med att få svar på dessa frågor?
har även planer på att ta bort den mekaniska bränslepumpen och montera en elaktrisk pump, Ger det något?
tror inte att det kan ge mycket, men någon hk ska det väl ge?
Kan någon hjälpa mig med att få svar på dessa frågor?
-
- Posts: 401
- Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
- Location: tromsø ,norge
-
- Posts: 16
- Joined: Wed Feb 11, 2004 7:42 pm
- Location: Motala
Re: Trimm B18
bästa man kan göra om man inte kan eller har maskiner till att porta en topp är att lämmna in den till nån bra motor trimmare,om man vill få en bra topp..Goofy wrote:Det låter ju bra, då slipper jag plana
funderar lite på portning, har fått en massa råd och tips om hur jag ska gå till väga, men är lite fundersam på hur mycket jag igentligen behöver ta, det är ju en liten kant i början av kanalen, kan man fräsa ur kanalen till den kanten är borta? lr ska man ta mer liknande ett päron, alltså lite mer längre in vid ventilen?
vore tacksam för alla tipps jag kan få