Renovera huvudcylinder koppling

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Renovera huvudcylinder koppling

Post by hero »

Tänkte ta och renovera kopplingen nu innan.. hmm ja, vi får se. nå iaf! ;)
Jag tänkte iaf renovera huvudcylindern eftersom jag tror det börjar bli lite slitet. Men! Jag vet att jag någonstans sett någon chumme på forumet, som visat lite bilder på hur och var, när han själv renoverat cylindern.
Vet ni var? Eller skriva vad som är värt att tänka på?
Jag har en renoveringssats så egentligen borde det bara vara att börja byta ut delar, ev slipa lite?

Det handlar fortf om 64an.. :lol:
Praise the Lowered
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by einar- »

Ur, isär, ihop, in :wink: Jag tog bara isär min, riktade plåthatten som var söndertrampad och satte ihop med nya packningar.
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by hero »

haha ja det blev så. hade inte tid till att vänta på ett svar :P
Tog några bilder så om det vill sig så slänger jag ihop en "* for dummies" sen.

MEN... una problem...
Den här packningen vettifan hur jag ska sätta.. det blir tjock på vilket sätt jag än sätter den. Att kolla hur föregående satt är omöjligt då den hade blivit av med alla sina former.. :shock:

Ska den sitta såhär?

Bild 1
Image

Eller såhär
Bild 2
Image
Praise the Lowered
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by UKRUSE »

Den ska sitta som bild 1. Tänk på att vända den lilla rätt också.
Jag har skickat ett PM till dig, jag har en komplett bildserie på renovering.
// Uno
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by Ragge »

det finns en liten filur som kommit på hur man tillfälligt fixar en sån packning om kopplingen skulle försvinna ute på tur ... har man lite verktyg med sig så tar man bara isär så som bilden visar , drar ut 5 cm eltejp och klyver lägsmed cia 4-5 mm bred och virar runt axeln där packningen skall sitta ... sedan på med packning och ihopa med grejerna ... snabbluftning sedan finns koppling en stund till ...
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by hero »

dra åt h........!!!

Image
skruvmejseln sitter där bara för att visa att den är delad....


Borde ha förstått att det skulle skita sig när allt gick så bra..
Tips på var man kan vända sig för att skaffa en ny sån packning?
Jag är sådäääär sugen att vara tvungen att betala en 300;- minimiorder eller 50;- pålägg för något som kanske kostar en 20 kr.....


Hur fan! ska man lyckas få in den? Tips mottages gärna!
Praise the Lowered
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by QV »

finns det inte två varianter av slavcylinder (när det gäller diameter)

Kan kolla om jag har någon renoveringssats ligger, passerar Jönköping på onsdag, troligtvis med bil.

/Janne

Att det blir flyg känns inte så troligt just nu med tanke på Island
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by UKRUSE »

Slavcylindrar finns i 2 storlekar 3/4 tum( 19,05 mm )och 13/16 tum.(20.6 mm ) 13/16 tum till 123 GT och P1800.
Den större går ju att använda till alla.
// Uno
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by Blomquist »

Välkommen tillbaka Hero
Förstår att formuleringen "innan..." betyder innan taksänkning med efterföljande hellackering.
Visste att du skull ta förnuftet tillfånga igen.
Trehundrakronorsspärren kan du ju ta dig förbi utan att det blir allt för "onödiga" inköp.
Köp båda renoveringssatserna samt SLANGEN. Sistnämnda är ju garanterat 46 år gammal
och därmed ligger Murphy och lurar ruggigt nära.
375:- kostade det för mig för tre veckor sedan, plus frakt.

Jag tog en massa bilder av jobbet och började jocka med
att lägga in bilder i en trådvilket inte funkade för mig som vanligt.
Verkar som om g-mailservern inte är tillåten och så skall man öppna annat konto och så upptäcker
man att alla bilderna mitt i ligger i datorn på jobbet och så hittar man på något annat att göra.

Jag skickade i siliconolja som kronan på verket, vilket innebär att jag inte behöver byta oljan om tre år
som en del andra brukar göra.
210 -64, 223 -68
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by hero »

Haha :D Jo det är förstås något sådant som är tänkt ;)

Jag var förbi ab bildelar idag med den gamla (nya!) packningen bara för att höra och dom hade visst sånna där. 50 spänn. Lite halvdyrt tyckte hon i kassan med, men så fick jag den i näven.
Tog även en mindre störrelse eftersom jag tyckte den andra var helt på tok för tjock..

Blev tyvärr inte bättre.. har fortfarande ett jädra bry med att trycka in den. Fattar verkligen inte vad som är fel.
Har försökt att smörja in den, trycka till hårt som fan och försiktigt lirka in den med en skruvmejsel men.. inte fan går det. :D

Så för att vara på det klara. Packningen sitter alltså såhär. Tack ukruse för bilderna. Riktigt bra :)
Image

Men ändå har jag problem som fn att trycka in den. Vad gör jag för fel? Är det 'bara' till att trycka till den?

Bro-rakan har inte fått bort all sand än, så spring inte o lek där. Upp med bilderna ;)
Praise the Lowered
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by Blomquist »

Ser ju bra ut. Smörj in loppet ordentligt "grease it don´t force it"som Little Richard sjöng.
Sen trycker man in den, glöm inte att trä på fjädern först.
210 -64, 223 -68
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by UKRUSE »

Kolvenheten ska se ut som på min bild nr 14. Att trycka in kolven RAKT brukar vara svårt " Vingla " in den, m.a.o börja lite snett
// Uno
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by hero »

tja.... 150:- fattigare efter förra inlägget.
det är totalt omöjligt. TOTALT omöjligt att trycka in den. Har varit hos några gamla rävar som jobbar med maskiner sen 40 år tillbaka. och vi lyckades inte. Frågan som kommer upp hela tiden är "är du verkligen säker på att den ska sitta på det hållet" :lol:
Jaa det är jag. Den ska sitta så eftersom den ska pressa oljan fram. Och det är alla överens om, men när det inte går, verkar det mer logiskt att lyckas pressa packningen när det är konad åt andra hållet. ;)

Har som sagt lyckas spräcka några packningar till..
Specialverktyg? Något som liknar det man har vid inpassning utav kolvar?

Jag är rädd för att om jag väljer en ännu mindre packning, kan det bli skit med tryckflödet, och det kanske sipprar ut.
Innerdiametern i gången är ca 152mm. ringpackningen heter 45/64" på kvittot.. vad nu det ska betyda.
Om jag väljer en mindre packning är det dessutom TVÅ storlekar mindre än den packningen jag fick i renoveringssatsen. Känns inte bra!

nedrans elände :)
Praise the Lowered
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by QV »

Eftersom jag jämt lever på mina minnesbilder så kommer de här.

Ja det är lättare att trycka in packningen åt fel håll men det fungerar inget vidare i praktiken som du redan har listat ut. Däremot skall det vara lätt att göra det. Själva kroppen på packningen skall passa i "röret". Minnet säjer också att det ite baa är att "pressa på". Några specialverktyg använde jag inte vid montering.

Utan att riktigt komma ihåg mistänker jag att monteringen gick till som följer.

Feta in packningen så den glider. Det finns säkert någon pasta att köpa men bara det kan glida lätt.
först kolla att packningen passar i hålet "felvänd" borde ha gjort detta med packningen lös.
montera packningen på kolven
montera fjäder
ta paketet och för i det i "röret"
Om man decentrerar paketet och vinklar det så borde man kunna få in åtminstånda halva konan på packningen i röret.
sätt tummen på kolven samtidigt som då håller fast slavcylindern med samma hand.
Ta nu en lämplig petmoj jag brukar använda en flat skruvmejsel till det mesta :D av liten sort men det är helt valfritt.
peta nu in kanten på konan som ligger utanför "röret" börja i kanten där konan redan ligger i "röret"
Håll ett lämpligt tryck med tummen, för löst så hoppar packningen ur och för hårt så går den inte att peta in.

Om inte detta fungerar så kanske jag är i närheten på torsdag..... Kommer ihåt att det är lite lurigt men detta skall inte ta många minuter.

montera avluftningsnipel (i det översta hålet)
montera slang

Naturligtvis renoverar man huvudcylinder, byter slang och fyller på med silikon.
Silikon ger nämligen behörighet att skriva nidningsinlägg om alla som inte har det i tråden om bromsvätska som jag ger liv i varje december...

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Renovera huvudcylinder koppling

Post by QV »

Har funderat på jag monterade men kommer inte riktigt ihågmen om du inte lyckas enligt mitt förra inlägg så prova ett buntband för att trycka ihop packningen (som en kolvringskompressor)

blir det inte runt nog med ett buntband får du linda någon hårdare plast typ blisterförpackning runt först innan buntbandet om du inte har någon tunn plåt. Själv har jag fått tag på beryliumkoppar i 0.1 och 0.2mm tjocklek som duger till dessa tilltag.

Ett bladmått innehåller lagom tunn plåt ifall du är beredd att offra en av måtten.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply