stroka vevaxel?

Moderatorer
Amazonjonas
Posts: 66
Joined: Fri Oct 07, 2005 7:21 pm
Location: tidaholm

stroka vevaxel?

Post by Amazonjonas »

Planerar ett motorbygge till duettrodden. Utgångsmotorn är en B20 -75 dvs 8 bult vev.
Tanken är att borra och sätta i B21 e ellet et kolvar.
Detta är ju ganska beprövat redan då jag har en sån sitter i Amazoncustomen redan som går klockrent med B21e kolvar k-kam 5mm planad topp med klotrunda förbränningsrum,extraktorrör och en enkel strombergare.
Men till rodden vill jag ha lite mer.
Funderar på hur det blir med en strokad vev, typ 86mm slag eller nåt.B21 kolvar, nån varvvilligare kam typ boa7 eller liknande och en weber 32/36.
Kom med synpunkter och förslag, detta är bara ideer än så länge så fyll gärna på med egna ideer om en kraftfull B20 som gärna kan varvas en del.
Obs enda förgasar allternativet är stående enkel weber eller enkel stromberg.Får inte plats mer under huven och jag vill inte kapa upp den.
shine can never replace attitude
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: stroka vevaxel?

Post by Hasse63 »

Hoppas att dubbla SU får plats då för annars så ser det konstigt ut. Dubbla SU är betydligt snyggare än en ful DCD tycker då jag. Och dcd 36/36 är inte är någon trimförgasare, utan en ersättningsförgasare till originalet.
Vore ännu bättre med andra bubbla så klart till det trimmet, men får inget annat plats så sätt dit en 36/36 eller större.

Försök hitta 2" SU från en jaguar eller nåt så blir det ännu bättre.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: stroka vevaxel?

Post by J.LUNDIN »

En DCD blir rena sugröret, det blir en astmatisk motor som du får, speciellt som du dessutom tänker sätta dit en vev med större slag. Om du nu är ute efter en förgasare, så varför inte en IDA 48 istället DCD´n eller ett LYNX insug och en stor enkel Weber DCOE .... :D Det har ju också funnits en liten Holley fyrportare med insug till B20 som Hansen Racing sålde, skulle väl passa bra till rodden... :D
Amazonjonas
Posts: 66
Joined: Fri Oct 07, 2005 7:21 pm
Location: tidaholm

Re: stroka vevaxel?

Post by Amazonjonas »

Skulle gärna ha dubbla delorto 44 eller liknande men utrymmet är ganska begränsat, med en stående 2portare har jag ca 2cm kvar till huven i sidled från förgasaren, skulle va om man får tag på nån effektivare 2portare isåfall.Har iåf en 2port 36/36 solex stående som öppnar samtidigt men är lite allergisk mot solex.
Sen är ju frågan om topp åxå, vad kan passa ihop med detta?. vanlig portad insprutartopp?
shine can never replace attitude
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: stroka vevaxel?

Post by Hasse63 »

Måste nog reda ut förgasarfrågan först innan "svar" på toppen kommer.

Hur skulle det vara om du hade en tunnare motorkudde på vänster sida så motorn lutade lite, då kanske då får dit något bättre.

Vet du Lundin hur hög är en IDA48 är, kanske går att göra ett insug som får plats.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: stroka vevaxel?

Post by J.LUNDIN »

Jag har tyvärr ingen uppgift på detta, jag har letat i mina häften från Weber utan att hitta denna uppgift. Dom är troligtvis inte speciellt mycket högre än vad en DCD är. Det som gör dom höga är dom trattar som brukar sitta på samt dom rör som spridarna är försedda med.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: stroka vevaxel?

Post by Weber_b20 »

Om det är platsbrist som gäller, så måste det enklaste vara å bygga ett "custom" rör istället...
Var det ett rod bygge? 3st zenith 36or :twisted: vore nåt
Bygger man själv, så måttar man fram grejerna så det passar bilen :wink: (Brukar inte alltid bli det mest optimala, men enklare än å anpassa bilen)

Lite funderingar, om jag har förstått/kommer ihåg rätt.
B20 8-bult passar det med B21 axel? (om man har lös hylsa, annars krävs det bearbetning)
Samma axel går att anpassa/svetsa på brickor för att passa i nya B230 88-
Till dessa B23/B230 finns det färdiga vevaxlar med 86mm slag att köpa från ex http://marty.nu/nyronen/index5.php.htm
Det borde med enkla medel gå att anpassa dessa vevaxlar till en B20 8-bult :?:
Amazonjonas
Posts: 66
Joined: Fri Oct 07, 2005 7:21 pm
Location: tidaholm

Re: stroka vevaxel?

Post by Amazonjonas »

Går det att ha en IDA48 stående?
Går ju iåf att bygga ett eget insug med gasaren riktad frammåt.Då blir den ju åxå liggande som IDA brukar vara.
Hade ändå tänkt att bygga eget 2delat extraktorrör, eftersom den är 2pipig hela vägen just nu.
De där strokerkitet verka rätt intressant, men frågan är bara hur mycket arbete det blir att få den att passa i B20 blocket?
Hade annars tänkt lämna in veven till motorfirman här i stan på bearbetning.
En helmekanisk solex 36/36 är inget att ha då?
shine can never replace attitude
Amazonjonas
Posts: 66
Joined: Fri Oct 07, 2005 7:21 pm
Location: tidaholm

Re: stroka vevaxel?

Post by Amazonjonas »

Bild på bilen kanske vore på sin plats åxå.
Image
Image
shine can never replace attitude
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: stroka vevaxel?

Post by J.LUNDIN »

IDA är en stående förgasare och inget annat... :D Vill man ha en horisontell förgasare så är det DCO och DCOE som gäller.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: stroka vevaxel?

Post by A-masen »

Amazonjonas: I en sådan bil skall du väl ha minst en sexa?
Amazonjonas
Posts: 66
Joined: Fri Oct 07, 2005 7:21 pm
Location: tidaholm

Re: stroka vevaxel?

Post by Amazonjonas »

J.LUNDIN wrote:IDA är en stående förgasare och inget annat... :D Vill man ha en horisontell förgasare så är det DCO och DCOE som gäller.
Ok tack för upplysningen. har lite dålig koll på såntdär, har mest hållt på med 4 portare förut.
shine can never replace attitude
Amazonjonas
Posts: 66
Joined: Fri Oct 07, 2005 7:21 pm
Location: tidaholm

Re: stroka vevaxel?

Post by Amazonjonas »

A-masen wrote:Amazonjonas: I en sådan bil skall du väl ha minst en sexa?
Nä, ska kunna besiktiga vartannat år utan att byta motor å vxl låda, dessutom sitter rattstången ivägen.
Sen har jag hur mycket gamla volvodelar som helst liggandes så denna bil kommer jag kunna hålla liv i många år utan att behöva köpa en enda reservdel. Det är tanken med det hela.
Förutom då att ja vill ha en b20 som går manligt bra åxå.
V8 och V6 bilar har jag redan.
shine can never replace attitude
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: stroka vevaxel?

Post by Weber_b20 »

Amazonjonas wrote:V8 och V6 bilar har jag redan.
Lägg i en B30 :twisted:
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: stroka vevaxel?

Post by Hasse63 »

En IDA 48 är 137,5 mm hög utan trattar och 181 mm med, 129,5 bred.

Undra om det går att köra utan trattar då spridarröret sticker upp genom tratten.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply