retur till sopan

Moderatorer
Post Reply
puttesvea
Posts: 31
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:28 am

retur till sopan

Post by puttesvea »

hej jag har hört att man ska ha en retur till tanken om man kör 45or
jag har el pump till såsen och en Tryckregulator.
PS om man ska ha det så skulle det vara bra med några tips hur men kan göra en retur jag har en amazon med en original tank
en bild på hur man ska göra hade varit optimalt
MVH Patrik
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: retur till sopan

Post by Stoffe »

Jag har bränsleretur till tanken, läs i min tråd om Megasquirtkonveteringen. Här är en mobilbild på hur jag gjorde, jag monterade ur bränslemätaren och stack in en ståltråd med en mutter fastvirad, sen drog jag i slangnippeln från utsidan och siktade så jag fick muttern på insidan att ta gäng.

Image
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: retur till sopan

Post by J.LUNDIN »

varför då? om man behöver en returledning till tanken beror på hur kraftig pump du har samt hur dålig regulator du satt dit. Många regulatorer klarar inte av att strypa bränsletrycket utan att samtidigt försämra flödet rejält. Många av dom tillbehörs regulatorer som säljs är rena skämtet vad gäller funktion. Har man stora skillnader i bränsleflöde dvs. från tomgång till max varv kan man behöva ha en returledning för att se till att motorn i alla lägen får soppa. I dessa fall bör man sätta regulatorn efter förbrukarna dvs. på returledningen. Var man ansluter returledningen till tanken bestäms i de flesta fall av var det är praktiskt att fästa eventuell anslutning. Normalt så vill man retunera soppan i ovankant på tanken, detta för att minimera eventuellt mottryck. En original amazontank är lite besvärligare att ansluta till eftersom den är nedsänkt i bagageutrymmet och saknar ett tillgängligt påfyllningsrör för soppan. Det är på detta rör man annars lätt skulle kunna borra in en röranslutning. Till saken hör också att dessa originaltankar är tennpläterade både på in och utsida vilket gör den mer besvärlig att svetsa i. Tennbeläggningen måste man definitivt ta bort runt eventuellt svetsområde eftersom tenn annars ger en dålig svetsskarv. Enklast tar man bort tenn med hjälp av fosfor- eller saltsyra som man penslar på. Jag har på forumet sett en del skrämmande bilder på folk som Migsvetsat i dessa tankar och utan att ha tagit bort ytskiktet, resultatet brukar bli därefter.. :D
Vid svetsning av en använd bensintank tömmer man ut all soppa, tvättar sedan bort de invändiga resterna med hjälp av lacknafta. Detta måste man göra några gånger. Därefter tvättar man ur lacknaftan med diskmedel och varmt vatten, detta måste man också göra många gånger. Som avslutning genomspolas tanken med hett vatten under minst en halvtimme. Man skall ha väldigt klart för sig att soppa har en ohygglig förmåga att krypa in i tunna springor och bli kvar. Innan själva svetsningen måste man kontrollera att det inte luktar det minsta av bensin eller lacknafta. Det är stor Darwin Awards varning på detta, minsta lilla kvarvarande doft av soppa och det kommer att smälla rejält vid svetsning. Jag har sett detta hända vid några tillfällen då folk struntat i sin och andras säkerhet, för att sedan få en dubbelt så stor tank som innan samt delar av håret bortbrännt..... :D
puttesvea
Posts: 31
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:28 am

Re: retur till sopan

Post by puttesvea »

jag köpte av KG
BRÄNSLEPUMP KIT Facet Red Top

TRYCKREGULATOR
Filter king storlek 5. Helkapslad i aluminium samt med större membran
och filter. Max tryck ca 0.30-0.35. Grundinställning 0.28kg. Justerbar.
Fjädrar för lägre tryck finns på lager. Rekommenderas till både tävling
och gatåka. FK-5


är det DÅLIGT ??
MVH patrik
effe
Posts: 21
Joined: Fri Apr 18, 2008 10:48 pm

Re: retur till sopan

Post by effe »

dom grejerna funkar bra retur behöver du inte
puttesvea
Posts: 31
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:28 am

Re: retur till sopan

Post by puttesvea »

ja ha så jag behöver ingen retur :D
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: retur till sopan

Post by Stoffe »

Jag tycker min bränslereturlösning annars är rätt så bra, högre upp på undersidan än så är inte lämpligt att montera nippel och mutter för då får man inte i eller ur tanken mot falsen i amazongolvet. Fler bilder på tankreturer av modiferade orginaltankar vore ju förstås intressant att se. Att modifiera tankpåfyllningsröret är ingen bra idé för det blir väldigt svårt att ta i och ur tanken då. Bäst är en lösning så man slipper svetsa tycker i alla fall jag.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: retur till sopan

Post by Hasse63 »

Ett U som träs in till i hälften i påfyllingröret och med en förskruvning i enna ändan bör väl gå. fast då måste man borra hål i bagatet.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: retur till sopan

Post by Stoffe »

Ja varför inte, ett hål i bagagegolvet är ju ingen konst att borra. Alternativt ett befintligt rosthål kan ju användas ;) Någon som byggt så helst med bild? jag var inne på det förut.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Post Reply