Ärvd bil.

Moderatorer
Post Reply
Mikall
Posts: 3
Joined: Tue Apr 27, 2010 8:53 pm

Ärvd bil.

Post by Mikall »

Tja nu är det så att jag ärvde min Amazon av min far som dog för 7 år sedan och han sa att flotör ventilen kan vara förstor och det ska vara det problem som hindrar bilen från att starta. Så jag sitter och funderar på att köpa mig ett par nya förgasare för att jag är inte allt för duktig på bilar och lämna in bilen på verkstad så dom får lösa det hela.

Tänkte kolla lite med er om jag ska be dom kolla något mer medans den är på en verkstad.
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Ärvd bil.

Post by hakano »

Be verkstaden kolla upp vad det är som gör att den inte startar innan du handlar nya (andra) förgasare. Du skall ju ändå dit med bilen som jag förstår det.

Har bilen stått stilla länge så be verkstaden byta vätskor och oljor om din avsikt är att börja köra med bilen. Likaså behöver nog bromsarna kontrolleras och ev. ses över. Däcken kanske är torrsprickiga p.g.a. hög ålder och farliga att köra på också.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ärvd bil.

Post by QV »

ett par nya förgasare på en verkstad? Låter som ett hårt slag mot plånboken.....

Om nu inte huvudmunstycket stänger (flotören öppnar och stänger detta) ordentligt så kommer motorn att sura igen. Detta märker man på att motorn startar upp och sedan dör. Tar man nu bort tändstiften så skall man se att det ligger bensin på dessa.

Om du inte redan har fraktad bilen till verkstad så åk ock köp en flaska startgas. Dra ur soppaslangen ur förgassaren och fånga upp bensinen i en flaska/dunk och prova att starta på bara startgasen.

Men skall jag vara helt ärlig så ligger ditt bekymmer troligtvis i oxid, lite här och lite där....
nya brytare under fördelarlocket till att börja med.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Mikall
Posts: 3
Joined: Tue Apr 27, 2010 8:53 pm

Re: Ärvd bil.

Post by Mikall »

Ni var snabb på svara :D

Skulle kanske lagt till att den stått i ett varm garage sedan -98, men den rullar ganska bra i alla fall dom gånger vi har provat rulla den in och ut ur garaget.

Men det är pyspunka på ett av däcken så nya däck är nog ett måste ändå.
Har planer på att lägga ganska mycket pengar på den för det är en så vacker bil.

Men ska be dom kolla upp sånt då, lite av era tips kan jag nog prova själv för är rätt händig bara lite okunnig vad det gäller bilar.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ärvd bil.

Post by QV »

12 år utan att byta bromsvätska = inte bra..... Den suger fukt ur luften vare sig bilen står eller rullar.

Du skriver inget om årsmodeller men många Amazoner har enkrets bromssytem så detta SKALL du renovera direkt. Byt gärna rubbet = ALLT samt fyll upp med Silikon (DOT5) så behöver du inte fundera på att byta vätskan vart annat år, utan mera vart 5 - 10 år.

/Janne

med rubbet inefattas inte trummor om de är OK, även bromsbanden kan klara sig.

Packningar/slangar och rör byts.
bromscylindrar måste inspekteras, vid tveksamheter så byter man det också.

Att lufta en huvudcylinder utan kunskap kräver lite forumläsning :D
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ärvd bil.

Post by QV »

Välkomen till forumet föresten....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Mikall
Posts: 3
Joined: Tue Apr 27, 2010 8:53 pm

Re: Ärvd bil.

Post by Mikall »

Tack, Det är en -65a med overdrive.

Okej ska ta mig ann det då :) så fort lite av kurserna jag läser lugnat ner sig lite.
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Ärvd bil.

Post by Nalletill1000 »

Par forgasare+overdrive=sport kanske...

Om du behover hjalp med dina forgasare, kontakta Gunnar pa forgasarteknik. Kolla under lankarna sa hittar du det.

valkommen hit och en bild sager mer an tusen ord :)
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Post Reply