Problem å få girkassen i revers(backen)!

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
tefjer
Posts: 75
Joined: Mon Nov 15, 2004 2:20 am
Location: norge

Problem å få girkassen i revers(backen)!

Post by tefjer »

Hei!

Luftet clutcen (koblingen) i dag.Gikk ok.Startet motoren og kan sette den i 1.,2.,3. og 4. gir.Men revers(backen) går ikke.
Har ny kopp(den man fyller bremsevesken oppi) og slavesylinderen har jeg rengjort.
Prøvde skyve bilen fram og tilbake litt,men det hjalp ikke.Kanskje det hjelper om man kjører litt med bilen ? At det løsner av seg selv da ? Før jeg startet motoren første gang kunne jeg lett få girkassen i revers.Hmm....Jeg har montert ny clutch.Motoren er også nyrenoverad.

Søkte på forumet, men fant ikke noe om dette problemet spesielt.Kan ha oversett noe da kanskje.

Girkassen er en vanlig 4 trinns.Er helt sikker at jeg har fylt på olje på girkassen da jeg skiftet noen pakninger på den for noen år siden.

Noen tips ?

Mvh Terje F.
amazon 66
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Problem å få girkassen i revers(backen)!

Post by Lars Bd »

Vad exakt menar du med att inte backen går att få i? Går det inte att röra växelspaken eller skrapar kugghjulen mot varandra så att dina öron säger stopp?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
tefjer
Posts: 75
Joined: Mon Nov 15, 2004 2:20 am
Location: norge

Re: Problem å få girkassen i revers(backen)!

Post by tefjer »

Nei ingen ulyd.Kan bara inte bevega girspaken inn i reversen.

Justere på slavesylinderns fjær(fjäder) kanskje ?

Terje.
amazon 66
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Problem å få girkassen i revers(backen)!

Post by LABBE »

får du i reversen när motorn e av,? . om du inte får i den när motorn brummer, så lufta om slavcylindern, prova å fyll på nerifrån å upp med typ stor spruta, då brukar de bli luftfritt. du har även ljustering på pinnen mellan slavcylinder å kopplingsarm, 2 muttrar. . e kopplingen nybytt hoppas jag lamellen ligger åt rätt håll.. lycka till.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Problem å få girkassen i revers(backen)!

Post by Lars Bd »

Om det inte är oljud utan bara att växelspaken inte går att röra tyder det på att felet ligger i själva växellådan. Om det skulle vara fel på kopplingen skulle det bli oljud i växellådan när man försöker tvinga ihop 2 kugghjul där ett roterar med relativ hög hastighet och det andra står stilla.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
tefjer
Posts: 75
Joined: Mon Nov 15, 2004 2:20 am
Location: norge

Re: Problem å få girkassen i revers(backen)!

Post by tefjer »

Lars Bd: ja høres sansynlig ut det du sier.Tror det er noe med växellådan.
Labbe:får ikke inn reversen hverken når motoren går eller ikke går.Ja kan prøve justere på pinnen mellom slavesylinder og koplingsarm.
Lamellen ligger åt rett håll ? Lamellen ? Lamellplatene på clutchen(koblingen) ?

Kan det være at jeg har montert lokket på växellådan feil ? Eller kanskje ikke lokket, da det vell ikke går montere feil. Men den delen som styrer girspaken kanskje ? Så at reversen ikke er oppe til venstre der den skal være,men feks nede til høyre.Er det mulig ?
Er så lenge siden jeg var oppe med växellådan at jeg ikke husker helt.

Tusen takk for tipsene! Har solgt bilen.Ny eier kommer henter Amazonen på lørdag.Da bør reversen virke:)

Terje.
amazon 66
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Problem å få girkassen i revers(backen)!

Post by LABBE »

du får alltså inte i reversen när motorn e av, glöm kopplingen sålänge, problemet ligger nånannanstans, lyft av locket å kolla att inget hamnat fel. när motorn e av, ska alla växlar gå å få i. så länge det inte går glöm kopplingen,
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
tefjer
Posts: 75
Joined: Mon Nov 15, 2004 2:20 am
Location: norge

Re: Problem å få girkassen i revers(backen)!

Post by tefjer »

Får ikke inn reversen hverken når motoren går eller er av.

Lyft av lokket ja...Går det uten ta ut växellådan ? Man kan kanskje bare ta av gummien som ligger rundt växelspaken og løfte ut spaken ?
Husker ikke helt i farten.Da kanskje en ser om det er noe feil.Prøver det i kveld.

Terje.
amazon 66
tefjer
Posts: 75
Joined: Mon Nov 15, 2004 2:20 am
Location: norge

Re: Problem å få girkassen i revers(backen)!

Post by tefjer »

Da har jeg løsnet balken under växellådan,senket ned lådan slik at jeg fikk av lokket.Skrudde også av växelspaken.
Kulorna og fjädrarne under lokket er helt fina.Men den växelgaffelen som er til reversen(den til høyre når jeg ser ned i lådan) satt litt fast(det er den til høyre som er reversen?).Etter å ha lirket på den en stund fikk jeg den i reversstillingen.Skal prøve montere lokket og spaken i morgen.Håper den går i revers da.Har ingen forklaring egentlig.Hadde den bare fastnad mens jeg renoverte bilen(6 år) ?

Terje.
amazon 66
tefjer
Posts: 75
Joined: Mon Nov 15, 2004 2:20 am
Location: norge

Re: Problem å få girkassen i revers(backen)!

Post by tefjer »

Da løste saken seg:) Skiftet lokk på växellådan.Tok et annat lokk fra en annen låda.Under det lokket var det en slags sperr(liten sylinder).Skiven under lokket stoppet mot denne sylinderen.Da gikk den i revers! Noen som har forklaring på dette ? Hvilket lokk er det som har en slik sylinder på undersiden ? Er det jeg som har forvekslet lokk da jeg skiftet olje på min låda noen år siden tro ?

Monterade ihop lådan 30 minuter før ny eier kom:) Bilen ble solgt.80000 norskekroner:))

Thanx for all hjelp!

Terje.
amazon 66
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Problem å få girkassen i revers(backen)!

Post by Lars Bd »

M30 lådans lock saknar nog läget som backen på M40/41 har och förmodligen är förklaringen att du använt ett M30 lock.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
tefjer
Posts: 75
Joined: Mon Nov 15, 2004 2:20 am
Location: norge

Re: Problem å få girkassen i revers(backen)!

Post by tefjer »

Jepp sikkert M30 lokk jeg har forbyttet til:) hehe Typisk at en gjør slike feil i farten..

t,
amazon 66
Post Reply